۰

داعش و طالبان چه رابطه ای با هم دارند؟

گروه ولایت ولایت خراسان سال 2015 میلادی در افغانستان تاسیس شد و نامی قدیمی برای آسیای میانه دارد که شامل افغانستان نیز می شود.
کد خبر: ۲۵۹۷۸۷
۰۹:۰۳ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، در روزهای گذشته نام گروه تروریستی داعش در افغانستان بار دیگر بر سر زبان ها افتاد و آغاز آن همزمان با هشدارهایی مبنی بر احتمال وقوع حملات تروریستی از سوی این گروه تروریستی در کابل پایتخت افغانستان بود و طولی نکشید که آن حملات به وقوع پیوست و تلفات سنگینی هم برجای گذاشت.

 داعش در افغانستان که به نام «ولایت خراسان» شناخته می شود، مسئولیت دو انفجار خون باری که خارج فرودگاه کابل به وقوع پیوست را برعهده گرفت؛ انفجارهایی که بیش از صد کشته و مجروح برجای گذشته و سیزده سرباز آمریکایی نیز در آن کشته شده اند.

انفجارهای کابل بیش از صد کشته و مجروح برجای گذشت و سیزده سرباز آمریکایی نیز در آن کشته شدند

دو روز پیش از این حمله، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده بود: هر روز اضافی در افغانستان به مثابه روزی است که داعش خراسان برای انجام حمله تروریستی علیه آمریکایی ها، نیروهای متحد و غیرنظامیان در فرودگاه کابل برنامه ریزی می کند؛ اقدامی که روز گذشته به وقوع پیوست.

گروه «ولایت خراسان» دشمن سرسخت جنبش طالبان به شمار می رود و دو طرف در گذشته درگیری های شدیدی با یکدیگر داشته اند.

آغاز ولایت خراسان

این گروه سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان تاسیس شد و نامی قدیمی برای آسیای میانه دارد که شامل افغانستان نیز می شود.

این گروه تروریستی جنایت های وحشتناکی را در افغانستان مرتکب شده است که انسان از شنیدن آنها عرق شرم بر پیشانی اش نقش می بندد. ترویست های این گروه سال ۲۰۲۰ دو نوزاد شیرخواره را در یک بیمارستان پزشکان بدون مرز در کابل سر بریدند و همان سال به دانشگاه کابل نیز حمله کردند که منجر به کشته شدن ۲۲ دانش آموز شد.
گروه ولایت ولایت خراسان سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان تاسیس شد و نامی قدیمی برای آسیای میانه دارد که شامل افغانستان نیز می شود.

این گروه تروریستی همچنین یک مدرسه دخترانه در پایتخت افغانستان را با چند خودروی بمب گذاری شده هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن ۴۰ تن شد.

سرکردگان این گروه

راه اندازی شاخه جدید داعش پس از آن صورت گرفت که ابوبکر بغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش، «حافظ سعید خان» تبعه پاکستانی را که عضو سابق طالبان پاکستان بود، به عنوان امیر داعش خراسان انتخاب کرد.

خان در سال ۲۰۱۴ میلادی به همراه شماری از سرکردگان طالبان پاکستان با البغدادی بیعت کرده بود.
ابوبکر بغدادی، «حافظ سعید خان» تبعه پاکستانی را که عضو سابق طالبان پاکستان بود، به عنوان امیر داعش خراسان انتخاب کرده بود.

«عبدالرؤوف کاظم» سرکرده سابق جنبش طالبان افغانستان سمت معاونت خان را برعهده داشت.

سازمان تروریستی «ولایت خراسان» ترکیبی متشکل از عناصر شبه نظامی سابق وابسته به گروههای مسلحی نظیر طالبان پاکستان، گروههای لشکر الاسلام، شبکه حقانی در افغانستان، گروه الدعوه و جنبش افراطی در ازبکستان است.

تعداد عناصر مسلح این گروه تروریستی در سال ۲۰۱۶ م و در بحبوحه گسترش داعش اصلی در سوریه و عراق به حدود سه تا چهار هزار عنصر رسید اما پس از شکست های پی در پی در ولایت غزگان واقع در شمال افغانستان در سال ۲۰۱۸، تعدادشان کاهش یافت و براساس مرکز مطالعات راهبردی وابسته به سازمان ملل، قدرت داعش در افغانستان به شدت تضعیف شد و تعداد عناصر مسلح آن به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰ نفر در سال ۲۰۱۸ رسید.

اگرچه داعش خراسان ضربات سنگینی را متحمل شد و منابع مالی زیادی را در سال ۲۰۲۰ از دست داد اما این گروه هنوز در مناطق کوچکی از ولایت های کنر و ننگرهار در شرق کابل دارای نیروی نظامی است.

ننگرهار منطقه فعالیت تروریست های داعش خراسان

براساس گزارش مرکز مطالعات آمریکا، گروه تروریستی داعش خراسان نظیر حملاتی که در فرودگاه کابل انجام داد، هم اکنون به شیوه نامتمرکز و هسته های کوچک به فعالیت خود ادامه می دهد. این گروه در حال حاضر تهدیدی برای افغانستان و کل منطقه به شمار می رود.

«حافظ خان» اولین رهبر داعش خراسان سال ۲۰۱۵ میلادی به همراه سی تن دیگر از عناصر این گروه در یک حمله پهپادی آمریکا به هلاکت رسید. فردی به نام «عبدالحسیب» پس از خان سرکردگی تروریست ها را برعهده گرفت و وی نیز سال ۲۰۱۷ در حمله نیروهای ویژه افغانستان در ولایت ننگرهار در شرق این کشور به هلاکت رسید.

گفته می شود وی برنامه ریز اصلی حمله تروریستی به بیمارستان نظامی در کابل در همان سال بود که حدود ۵۰ کشته برجای گذاشت.

داعش و طالبان چه رابطه ای با هم دارند؟

«ابوسید» جانشین عبدالحسیب تنها دو ماه دسرکرده تروریست ها بود و در جریان یک حمله آمریکا در ولایت کنر به هلاکت رسید. گفته می شود سرکردگی داعش خراسان را از ژوئن ۲۰۲۰ فردی برعهده دارد که خود را «الشاب المهاجر»(مهاجر جوان)می خواند. او همچنین خود را «سناء الله» هم می نامد. وی پس از بازداشت «اسلم فاروقی» سرکرده سابق این گروه توسط نیروهای ویژه افغانستان، به سرکردگی تروریست ها رسیده است.

همچنین گمان می رود که الشاب المهاجر یکی از فرماندهان مرکزی شبکه حقانی بوده و ممکن است همچنان با این گروه در ارتباط باشد.

داعش و طالبان چه رابطه ای با هم دارند؟

داعش خراسان همواره طالبان را غیرپایبند به آموزه های اسلام می داند و رسانه های محلی روز پنج شنبه بیانیه تایید نشده ای را منتشر کردند که داعش خراسان در آن، جنبش طالبان را به شریک ارتش آمریکا و کمک به آن برای تخلیه جاسوس هایش از افغانستان متهم کرده بود.

در گذشته ای نه چندان دور، طالبان و داعش خراسان حملات مرگباری را علیه یکدیگر انجام داده بودند.

در واقع گفته می شود طالبان، داعش را در افغانستان تهدیدی برای خود تلقی می کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: