۰

نگرانی از ادامه خروج نخبگان و متخصصان از افغانستان

شماری از کارشناسان ،فعالان سیاسی و حتی طالبان از تجمع هزاران نفر از مردم بویژه نخبگان و متخصصان در فرودگاه "حامد کرزی"کابل برای خروج از کشور ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۲۵۹۷۳۴
۱۳:۱۷ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، شماری از کارشناسان ،فعالان سیاسی و حتی طالبان از تجمع هزاران نفر از مردم بویژه نخبگان و متخصصان در فرودگاه "حامد کرزی"کابل برای خروج از کشور ابراز نگرانی کردند.

بیش از یک هفته است که هزاران نفر از مردم افغانستان شامل ،کارکنان محلی سفارتخانه ها ، مترجمان،متخصصان ،معلمان و حتی کارکنان اداری با هجوم به فرودگاه کابل در صددند که به هر قیمتی که شده از کشور خارج شوند که این اقدام می تواند افغانستان را در آینده با کمبود نیروی متخصص و آموزش دیده برای اداره این کشور مواجه کند.

به گفته کارشناسان، این هجوم بی سابقه برای خروج از کشور به علت احتمال تشدید ناامنی ها و تحمیل عقاید طالبانی و نگرانی از پیگرد قضایی تعدادی از کارکنان دولت افزایش یافته است.

گروه طالبان برای جلوگیری از روند رو به رشد خروج متخصصان از کشور از علما خواسته که این افراد را تشویق به ماندن در کشور کنند.

خروج شتابان این افراد به دنبال برنامه خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان تا ۳۱ اوت/۹ شهریور و اعلام طالبان مبنی بر تمدید نشدن زمان حضور نیروهای آمریکایی شتاب گرفته است .

براساس گزارش های منتشر شده هر ۲۴ ساعت ۱۲ هزار افغان توسط هواپیماهای نظامی و مسافربری کشورهای خارجی از افغانستان خارج می شوند که اکثریت آنها را نخبگان ،کارشناسان ،استادان دانشگاه ،معلمان و حتی افراد عادی تشکیل می دهند.

طالبان برای جلوگیری از ترک این افراد در کشور، فرمان عفو عمومی صادر کرد اما این فرمان نیز نتوانست مانع از هجوم گسترده به فرودگاه کابل شود.

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان دیروز سه شنبه با بیان اینکه مردم ظاهرا به فرمان عفو عمومی اعتماد نکرده اند از علما خواست که برای جلوگیری از خروج مردم از کشور کاری کنند.

وی از آمریکا و انگلیس خواست از تشویق مردم برای خروج از کشور جلوگیری کنند.

"نصرالله سلطانی"کارشناس اداری و کارمند سابق کمیسیون انتخابات گفت که با ادامه روند فعلی خروج متخصصان ،کشور در آینده با چالش جدی کمبود نیروی متخصص و کارشناس مواجه می شود.

وی اظهار داشت در ۲۰ سال گذشته بسیاری از این افراد دوره های تخصصی و آموزشی را در داخل و خارج از کشور کسب کرده بودند و با خروج آنها کشور با مشکل مواجه می شود که پر کردن خلاء این افراد به زودی امکانپذیر نیست

"محمدعیسی حیدری" یکی از دانش آموختگان رشته حقوق و علوم سیاسی گفت خروج این افراد که با هزینه مردم تربیت و اموزش دیده اند مهمترین چالش آینده کشور است و طالبان نیروی برای جایگزینی این افراد ندارد.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: