۰

طالبان‌های گوانتانامویی رهبران امروزی

بر اساس گزارش نیویورک پست، ۲۰ سال بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، اسناد اطلاعاتی آمریکا فاش می کنند ۲۲۹ زندانی سابق "بازپروری شده" زندان گوانتانامو به تروریسم و کشتن آمریکایی‌ها بازگشته‌اند و میزان هشداردهنده ۶۶ درصد آنها مجددا دستگیر نشده و همچنان فراری هستند.
کد خبر: ۲۵۹۶۸۵
۱۲:۴۹ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، بر اساس گزارش نیویورک پست، ۲۰ سال بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، اسناد اطلاعاتی آمریکا فاش می کنند ۲۲۹ زندانی سابق "بازپروری شده" زندان گوانتانامو به تروریسم و کشتن آمریکایی‌ها بازگشته‌اند و میزان هشداردهنده ۶۶ درصد آنها مجددا دستگیر نشده و همچنان فراری هستند.

در این میان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بی سروصدا در حال آزاد کردن هر چه بیشتر این مظنونان تروریست از زندان خلیج گوانتانامو است تا وعده رئیس قدیمی‌اش در خصوص تعطیل کردن دائمی این تاسیسات در کوبا را عملی کند.

بایدن کمی بعد از رسیدن به ریاست جمهوری فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق برای باز نگه داشتن گوانتانامو را لغو کرده و زندانی ها را با هدف خارج ساختنشان از زندان و خالی و تعطیل کردن این زندان به صف کرد حتی با وجود اینکه زندانی‌های باقی مانده از مدتها قبل توسط سازمان اطلاعات نظامی به عنوان بدترین بدترینها و زندانی‌هایی که آزاد کردنشان بیش از حد خطرناک است دسته بندی شده‌اند.

ماه گذشته میلادی، رئیس جمهور آمریکا اولین زندان‌ اش یعنی عبداللطیف ناصر، از محکومان به تروریسم، را آزاد کرده و تعداد زندانی‌های باقی مانده در این زندان را به ۳۹ رساند. بر اساس اسناد کمیته عفو زندان گوانتانامو، ۱۰ تن دیگر نیز شامل چند محافظ اسامه بن لادن و یک اپراتور خانه امن متعلق به خالد شیخ محمد، مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر نیز برایشان مجوز آزادی صادر شد.

با این حال دیگر زندانی ها نیز از طریق وکلای رایگانشان از دولت بایدن درخواست کرده‌اند به رغم ریسک بازگشت مجددشان به فعالیتهای شبه نظامی آزادی آنها را تضمین کند. اسناد فاش کرده‌اند که مظنون مطرح شده به عنوان هواپیماربای بیستم، محمد القحطانی، و ۱۲ زندانی دیگر نیز برای جلسات دادرسی مربوط به عفو در نظر گرفته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بایدن در حالی سلولهای این زندان را خالی می کند که آژانسهای اطلاعاتی او کاملا به او گزارش کرده‌اند که از هر سه زندانی آزاد شده ، یک نفر به نبرد علیه آمریکا بازگشته و برخی از آنها عملا توانسته‌اند آمریکایی های بیشتری را بکشند.

یک گزارش اطلاعاتی اخیر هشدار داد: ما بر اساس روندهای شناسایی شده طی ۱۷ سال گذشته ارزیابی می کنیم که برخی از زندانی‌هایی که هم اکنون در زندان گوانتانامو هستند بعد از آزاد شدنشان به سراغ ورود مجدد به فعالیتهای تروریستی با شبه نظامی خواهند رفت.

بر اساس یک گزارش طبقه بندی شده دفتر اطلاعات ملی آمریکا برای دسامبر ۲۰۲۰ مجموعا از ۷۲۹ زندانی آزاد شده از گوانتانامو، ۲۲۹ نفر به فعالیتهای تروریستی از جمله برنامه ریزی و اجرای حملات و به خدمت گیری و تامین مالی تروریستها مجددا ورود پیدا کرده‌اند. این نرخ بازگشت معادل ۳۱ درصد است. (این میزان در صورتی که این سازمان اطلاعاتی آمریکا درگیر شدن در بیانات یا پروپاگاندای ضد آمریکا را در تعریفش از فعالیتهای تروریستی بگنجاند حتی بالاتر خواهد بود).

برخی از مجرمان تکرار کننده جرم از آن زمان مرده‌اند و یا مجددا دستگیر شده‌اند اما تعداد ۱۵۱ نفر یا معادل ۶۶ درصد همچنان فراری هستند.

برخی از آنها دستشان به خون آمریکایی ها آلوده است. دست کم ۱۲ زندانی آزاد شده حملاتی را علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان اجرا کرده و حدود شش سرباز و غیرنظامی آمریکایی را کشته‌اند. رقم دقیق آن طبقه بندی شده مانده است.

در حقیقت اکثر زندانی های سابقی که ورود مجدد به فعالیتهای تروریستی پیدا کردند افغان هستند که این زنگ خطر را با توجه به اینکه طالبان دولت مورد حمایت آمریکا در کابل را بیرون انداخت و سیلی از پناهجویان عمدتا افغان در شهرهای آمریکایی سکونت مجدد پیدا می کنند، به صدا در می آورد. بیش از ۲۰۰ زندانی افغان نیز از گوانتانامو به کشورشان باز گشته اند.

عبدالغلام رسول، یکی زندانیان گوانتانامو و از تکرار کننده های جرم بلافاصله بعد از آزاد شدنش از زندان در سال ۲۰۰۷ تبدیل به فرمانده عملیاتهای طالبان در جنوب افغانستان شد. او را مغز متفکر جهش در حملات با بمب های کنار جاده ای علیه سربازان آمریکایی و سازمان دهنده حملات به هواپیماهای آمریکایی در افغانستان دانسته اند.

همچنین طالبان روی این زندانی های سابق آزاد شده برای پر کردن دیگر سمت های ارشد رهبری اش اتکا کرده است که این شامل "طالبان فایو" (Taliban Five) که در سال۲۰۱۴ از سوی باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق با وجود اعتراضات پنتاگون آزاد شدند و هم کانون رهبران ارشد این گروه تغییر شکل یافته هستند، می شود. همچنان که نیویورک پست نخست روز دوشنبه گزارش کرد، دست کم یکی از فرمانده های آزاد شده طالبان در مذاکرات با دیپلماتهای بایدن بر سر اجرای خروج پرعجله سربازان آمریکایی از افغانستان مشارکت داشت. علاوه بر آن ملا ذاکر که در سال ۲۰۰۷ از گوانتانامو به افغانستان فرستاده شد، تبدیل به یکی از روسای نظامی ارشد طالبان شد.

کارشناسان مبارزه با تروریسم هشدار می دهند که اکنون که طالبان کنترل افغانستان را در پی عملیات خروج پرانتقاد نیروهای آمریکایی از افغانتسان از سوی بایدن کسب کرده اند، تعداد هر چه بیشتری از زندانیان گوانتانامو ممکن است به طالبان و دیگر گروه های تروریستی در این کشور بپیوندند.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: