۰

مصائب کادر درمان در گفت‌وگو با دکتر کرمانپور

دکتر حسین کرمانپور، رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا درباره سختی ها و مشکلات پزشکان و کادر درمان در طول یک سال و نیم گذشته با توجه به روز پزشک پیشنهاد داد: سازمان امور مالیاتی کشور که همیشه یکی از درآمدهای خوبش از پزشکان و حقوق بگیرها است حداقل تا زمان اتمام پاندمی کرونا مالیات پزشکان را حذف کند. این قشر امروز در دل ایثار هستند و هر روز ایثار می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۹۶۴۸
۱۳:۵۸ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، دکتر حسین کرمانپور، رییس بخش اورژانس بیمارستان سینا درباره سختی ها و مشکلات پزشکان و کادر درمان در طول یک سال و نیم گذشته با توجه به روز پزشک پیشنهاد داد: سازمان امور مالیاتی کشور که همیشه یکی از درآمدهای خوبش از پزشکان و حقوق بگیرها است حداقل تا زمان اتمام پاندمی کرونا مالیات پزشکان را حذف کند. این قشر امروز در دل ایثار هستند و هر روز ایثار می‌کنند.

متن گفت وگو با دکتر کرمانپور را می خوانید:

-کادر درمان بیش از یک سال و نیم درگیر کرونا بودند. دید مردم به کادر درمان و بخصوص برخی از پزشکان شایدر در برخی مواقع چندان مثبت نبود ولی دیدیم که در دو سال گذشته این قشر زحمت زیادی کشیدند، چه مشکلاتی در طول یک سال و نیم گذشته پیش چشم کادر درمان بوده است؟

در ۱۸ ماه گذشته از کادر درمان چتر حمایتی چندانی نشده است

خانواده کادر درمان که در خط اول هستند هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند

سازمان امور مالیاتی حداقل تا زمان اتمام پاندمی کرونا مالیات پزشکان را حذف کند

کادر درمان هر روز ایثار می‌کنند

دوره ۱۸ ماهه کرونا هر چیزی که نداشت اما یک اثر بزرگ داشت که آن جدا شدن سره از ناسره بود و مرد از نامرد تشخیص داده شد و خادم از خائن مشخص شد. این موضوع حداقل برای مردم مشخص شد و مردم به خوبی فهمیدند که کادر درمان به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ تعدادی که انگشت شمار هستند و حساب آنها از اکثریت کادر درمان جدا است و در دوران کرونا و قبل از کرونا باعث می‌شدند نگاه مردم منفی باشد. ولی کرونا اکثریتی را که وجود آنها برای مردم لازم است، نشان داد این طیف هر کاری که لازم باشد برای مردم انجام می‌دهند و اکثریتی هستند که ادعایی ندارند و صدا و تصویر آنها جایی نیست و جیب‌های پر پولی ندارند و متاسفانه برنامه ریزی‌ها در ۱۸ ماه گذشته نشان می‌دهد که حاکمیت به مفهوم کامل از این گروه چتر حمایتی چندانی نداشته است. چه حمایت‌هایی که فرد را به خدمتی که ارائه می‌دهد دلخوش کند و چه حمایت‌هایی که فرد حس کند جایگاه او در این دوران جایگاه ویژه‌ای است. در دو سه روز گذشته دیدیم که خانم دکتری در خروجی کرج به آبیک به هر دلیلی برخوردی با نیروی انتظامی داشت ولو ایشان هر نوع برخوردی داشته باشند باید بپذیریم که جایگاه ایشان جایگاهی ویژه است. ما تا این حد هم حمایت دلچسبی نمی‌بینیم و روش‌هایی که کادر درمان دلخوش شود به کار برده نمی‌شود. او ویروس را به خانواده‌اش می‌برد و آنها را هم گرفتار می‌کند. بسیاری از مشاغل واکسینه شدند ولی خانواده کادر درمان که در خط اول هستند هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند آنها هر روز با یک جعبه ویروس به خانه می‌روند و ممکن است خانواده خود را گرفتار کنند. دولت باید در همان لحظه اول می‌گفت کادر درمان بعلاوه خانواده‌اش تا خیال آنها راحت باشد. در ۱۸ ماه گذشته ثابت شد درحالیکه همه چیز شعاری است، حمایت‌ها هم شعاری است و احساس خوبی به ما دست نداد. حتی من پیشنهادی دادم و گفتم سازمان امور مالیاتی کشور که همیشه یکی از درآمدهای خوبش از پزشکان و حقوق بگیر ها بود حداقل تا زمان اتمام پاندمی کرونا مالیات پزشکان را حذف کند. من رزمنده دوران جنگ و جانباز هستم. ما مالیات نمی‌دهیم چون قبلاً رفته‌ایم و یک ایثار گری کرده‌ایم. این قشر امروز در دل ایثار هستند و هر روز ایثار می‌کنند. باید سازمان امور مالیاتی یک پکیج حمایتی ارائه کند، پکیج حمایتی بانک و وام یعنی سودش را می‌گیرید. لااقل وام بلا عوض یک دل خوش خنک ای بود. می‌خواهم بگویم برنامه مدونی که احساس حمایت از طرف حاکمیت باشد وجود نداشت. شاید چیزی بوده ولی من به طور ملموس چیزی ندیده‌ام.

-حتی گفته می شود در طول این ایام مالیات‌های پزشکان بیشتر شده است؟

هیچ پزشک جوانی که با سوادتر باشد و در بهترین دانشگاه کشور هیات علمی شود و میلیاردی برای دولت کار کند در ماه نمی‌تواند بالاتر از ۶۰ میلیون تومان برای خودش اندوخته ایجاد کند. باقی همه مالیات پلکانی است و روش‌هایی که دولت برای دریافت هزینه از آنها به کار می‌گیرد. پزشک رتبه دار اگر هزار عمل کند و یک میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد کند درآمد خودش زیر ۶۰ میلیون تومان خواهد بود. این یعنی خود دولت به او می‌گوید ایران جای کار کردن تو نیست یا برو یا از روش دیگری درآمد کسب کن که می‌شود.

-آماری از کادر درمان که بر اثر کرونا فوت کردند وجود دارد؟

از یک جای کار وزارت بهداشت و بنیاد شهید جلسات مشترکی با هم داشتند و به جای اینکه از دو سازمان اصلی این کار یعنی نظام پزشکی و نظام پرستاری دعوت کنند، جلساتی داشتند و از یک جای کار شفاهاً از ما خواسته شد دیگر آمار اعلام نشود و اجازه بدهید ما بررسی کنیم و بعد از بررسی‌هایمان به جامعه اعلام کنیم که چند شهید و چقدر تلفات داریم و به همین دلیل آمار رسمی تأیید شده‌ای در دست ما نیست. درحالیکه بسیاری از اعضای خانواده‌های این عزیزان هنوز در کوچه پس کوچه‌های تأیید شهادت نان آور خانواده خود رفت و آمد می‌کنند و تعدادی هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

-بیشتر کادر درمان واکسن زده‌اند آیا مواردی بدحال بعد از تزریق دو دوز واکسن در میان این قشر وجود داشته است؟

بین ۸ تا ۹ درصد کادر درمان پس از واکسیناسیون به کرونا مبتلا شده اند

من تعداد فوتی بین افراد واکسینه کادر درمان نشنیده‌ام ولی افرادی داشتیم که بعد از دوز اول و دوم درگیر شدند و کسانی که بین دوز اول و دوم گرفتار شدند بیشتر از کسانی بودند که بعد از دوز دوم مبتلا شده‌اند. همه این افراد طبق آمار ما زیر ۸ و ۹ درصد است. بر خلاف آمارهای سازمان فنآوری وزارت بهداشت که به نظر من هم به دلیل ازدحام در مراکز بیشتر افراد واکسینه کرونا گرفته بودند مبتلایان به کرونا بعد از تزریق واکسن در میان پزشکان و پرستاران بسیار کم بود.

-پس ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن ربطی به واکسن ها ندارد؟

اکثریت جامعه پزشکی با چهار واکسن وارداتی واکسینه شدند

نه واکسن‌ها همه جا توزیع می‌شود؛ جامعه پزشکی که این واکسن‌ها را گرفتند میزان ابتلای کمتری دارند، درحالی که بیشتر در معرض ابتلا بودند و در روزهای اول مرگ و میر پزشکان و کادر درمان بالا بود و هر چند روز یکی شهید می‌شد ولی امروز هر دو هفته یا هر هفته‌ای یک نفر مبتلا می‌شود. واکسن‌های کادر درمان ابتدا در میان سنین ۵۰ سال‌ به بالا با نوع اسپوتنیک بود بعد بازمانده‌های بالای ۵۰ سال و زیر ۵۰ ساله ها سینوفارم و آسترازنکا دریافت کردند و حدود کمی مجدداً اسپوتنیک و بهارات تزریق کردند و اخیراً اگر کسی بخواهد برکت بزند می‌تواند ولی اکثریت جامعه پزشکی با این چهار واکسن وارداتی واکسینه شدند و طبق آمار ما تعداد کسانی که درگیر شدند کم بود. البته جامعه پزشکی در بسیاری از مراحل به دلیل فشار کار حواسش نیست و رعایت نمی‌کند. در اوج بیماری و در حجم بالای کار فاصله گذاری ممکن نمی‌شود شرکت‌های ساخت واکسن که بهترین آنها فایزر است گفته که ۹۳٪ ایمنی می‌دهد یعنی ۷٪ نمی‌دهد. همان سینوفارم حدود ۸۶٪ یا اسپوتنیک با ۹۱٪ یا آسترازنکا با ۹۱٪ ایمنی باز هم یعنی ۹ تا ۱۵ درصد احتمال درگیری وجود دارد و عدد ما هم همین را نشان می‌دهد.

-پس می‌توان گفت برخی از مبتلایان در شلوغی مراکز واکسیناسیون مبتلا شده‌اند؟

ممکن است برخی کسانی که بین دو دوز به کرونا مبتلا شده اند در ازدحام شدید مراکز واکسیناسیون مبتلا شده باشند

چهار دلیل ابتلا به کرونا بعد از واکسیناسیون

بله؛ من این احتمال را می‌دهم که کسانیکه بین دو دوز بیمار شده اند در ازدحام شدید مبتلا شده باشند چون چهار علت بیشتر ندارد؛ عکس‌های ازدحام مراکز را دیده‌ایم: اینجا بیشتر از اینکه واکسن بزنیم کرونا می‌زنیم، مردم فاصله را رعایت نمی‌کردند. علت دوم این است که بعد از واکسیناسیون بی قیدی به مردم دست می‌دهد و با اینکه به آنها آموزش داده شده بود و می‌دانستند که بعد از واکسن اول و دوم ایمن نیستند ولی بسیاری به این توصیه‌ها توجه نمی‌کردند و بعد از تزریق دوز اول واکسن خود را برمی داشتند و بعد از واکسن احساس می‌کردند رویین تن شده‌اند. علت سوم این است که شرکت‌های واکسن ادعا ندارند که ایمنی ۱۰۰٪ ایجاد می‌کنند علت چهارم نیز به این بر می‌گردد که شاید سیستم ایمنی بدن افراد جواب ندهد و یا قبل و بعد از واکسن گرفتار شده‌اند و کرونا گرفته‌اند. شاید جالب نباشد ولی دلیل دیگر می‌تواند این باشد که چرخه تزریق واکسن درست رعایت نشده نباشد و واکسن کارایی نداشته باشد.

-بسیاری بین دوز اول و دوم کرونا گرفتند و نگران از بین رفتن اثر واکسن هستند، آیا این فرصیه صحت دارد؟

امروز زیر ده درصد را واکسینه کرده ایم و به نرم جهانی هنوز نرسیده ایم

آمار شرکت‌های واکسن نشان می‌دهد در افرادی که دوز اول را می‌زنند بهترین زمان برای دوز دوم ۲۸ روز بعد است و یا در آسترازنکا بهتر این است که تا ۱۲ هفته بعد واکسن بزنند و طولانی‌تر نشود. اگر هر کسی به هر دلیلی این زمان را رعایت نکرده است شاید ایمنی واکسن از بین رفته باشد واکسیناسیون یعنی دو دوز واکسن در فاصله زمانی معین اگر این دو دوز در فاصله معین رعایت نشود ممکن است فرد گرفتار شود. ما امروز زیر ده درصد را واکسینه کرده ایم و به نرم جهانی هنوز نرسیده ایم. دوز سوم واکسن کادر درمان مطرح شده و توسط نظام پزشکی درخواست شده است در مورد وزیر هم درخواست شده و خواسته جامعه پزشکی است ولی ما هنوز از این درخواست‌ها خروجی ندیده‌ایم.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: