۰

یک فاجعه انسانی مطلق پیش روی افغانستان

مسئولان سازمان ملل متحد در امور افغانستان به رهبران جهان هشدار دادند که افغانستان با یک «فاجعه مطلق» روبه‌روست، شامل گرسنگی فراگیر، بی‌خانمانی و فروپاشی اقتصادی، مگر اینکه در پی خروج ارتش آمریکا از این کشور، بر سر یک تلاش جمعی بشردوستانه و فوری توافق شود.
کد خبر: ۲۵۹۶۲۹
۱۰:۲۳ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مسئولان سازمان ملل متحد در امور افغانستان به رهبران جهان هشدار دادند که افغانستان با یک «فاجعه مطلق» روبه‌روست، شامل گرسنگی فراگیر، بی‌خانمانی و فروپاشی اقتصادی، مگر اینکه در پی خروج ارتش آمریکا از این کشور، بر سر یک تلاش جمعی بشردوستانه و فوری توافق شود.

مری-الن مک‌گرورتی، مدیر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در افغانستان،گفت که خشکسالی، پیش از این، تولید گندم افغانستان را ۴۰ درصد کاهش داده و واحد پول کشور هم در حال سقوط بوده است. نرخ ابتلا به کووید-۱۹ در افغانستان نیز بالا است. از نیم میلیون آواره جدید هم ۲۵۰ هزار نفرشان از ماه مه تاکنون بی‌خانمان شده‌اند. این افراد ناچار به رها کردن خانه‌ها و مزارع خود شده‌اند و «چیزی جز لباس همراه خود ندارند.»

مری-الن مک‌گرورتی تأکید کرد که اکنون نیاز حیاتی به یک هماهنگی سریع وجود دارد، «در غیر این صورت، وضعیت وحشتناک حاضر تبدیل به یک فاجعه مطلق، یک فاجعه انسانی کامل می‌شود.»
وی افزود: «برای این کشور باید نه تنها مواد غذایی، بلکه تجهیزات پزشکی و سرپناه تأمین شود و ما به پول نیاز داریم و پول را همین الان نیاز داریم.»

این مسئول سازمان ملل تأکید کرد که «اگر این امر شش یا هفت هفته به تعویق بیفتد، دیر می‌شود. مردم چیزی ندارند. ما باید در حال حاضر مواد غذایی را تحویل دهیم و آن را به استان‌های کشور برسانیم، قبل از این‌که برف جاده‌ها را ببندد.»خانم مک‌گرورتی که از کابل صحبت می‌کرد، گفت که از هر سه نفر افغان یک نفر در بحران گرسنگی قرار دارد و بیش از دو میلیون کودک در معرض سوءتغذیه هستند.»
به نوشته نشریه بریتانیایی گاردین، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این مورد گفت‌وگو و بر اعتقاد خود تاکید کرده است که سازمان ملل متحد «باید در واکنش بشردوستانه به وضعیت افغانستان و مذاکرات بین‌المللی در مورد آینده این کشور نقش محوری داشته باشد.»دولت بریتانیا در حال حاضر در حال کار بر روی ارائه قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان است که بتواند از سوی روسیه و چین هم مورد حمایت قرار گیرد.

گروه طالبان که اکنون بیشتر مناطق افغانستان را تصرف کرده از منابع مالی و اقتصادی محدودی برای اداره کشور برخوردار است و روز سه‌شنبه، ۲۶ مرداد، هم خبر رسید که ایالات متحده حدود ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود و ارسال پول نقد به این کشور را متوقف کرده است.

هدف از این اقدام، جلوگیری از دسترسی دولت تحت رهبری طالبان به این پول عنوان شده است. تحریم‌های آمریکا علیه طالبان به این معناست که آنها نمی‌توانند به هیچ منبع مالی دسترسی داشته باشند. به گفته دو منبع مطلع، بخش اعظم دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در حال حاضر خارج از افغانستان نگهداری می‌شود.در آذرماه ۹۹ کشورها و نهادهای شرکت‌کننده در اجلاس دو روزه «افغانستان ۲۰۲۰»،‌ وعده داده بودند که در طول چهار سال آینده حداقل شش میلیارد دلار برای توسعه و بازسازی افغانستان کمک کنند که این کمک نیز در پی تحریم‌های جدید متوقف می‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در یک مصاحبه تازه گفت که «طالبان با یک بحران وجودی روبه‌روست و همچنین اظهار داشت که افراد گروه «طالبان باید درآمد داشته باشند، باید غذای خود را تأمین کنند، باید اقتصاد را بگردانند، باید به جامعه قوام ببخشند.» رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: من فکر نمی‌کنم که آنها از عهده این کار برآیند.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: