۰

فرانسه خواستار دادن پناهندگی به خبرنگاران و هنرمندان افغان شد

بیش از هشتاد شخصیت هنری، ادبی و سینمایی فرانسه از کشورهای غربی خواسته‌اند که به خبرنگاران و هنرمندان افغان که در معرض تهدید مرگ طالبان قرار گرفته‌اند، پناهندگی بدهند.
کد خبر: ۲۵۹۱۵۴
۱۱:۱۸ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، بیش از هشتاد شخصیت هنری، ادبی و سینمایی فرانسه از کشورهای غربی خواسته‌اند که به خبرنگاران و هنرمندان افغان که در معرض تهدید مرگ طالبان قرار گرفته‌اند، پناهندگی بدهند.

هشتاد هنرمند فرانسوی به نمایندگی از سوی خبرنگاران و هنرمندان کشورشان از دولت‌های غربی خواسته اند فوراً و پیش از آن که دیر بشود جان هنرمندان و خبرنگاران افغان را نجات بدهند.

در بیانیه‌ای که هنرمندان فرانسوی در روزنامه فرانسوی لوفیگارو منتشر کرده اند، آمده است : نیروهای بین‌المللی در حال ترک افغانستان هستند و طالبان که دو سوم این کشور را تصرف کرده‌اند قوانین خود را دوباره تحمیل می‌کنند و با قتل و ارعاب نه فقط همکاران افغان نیروهای بین‌المللی، بلکه هنرمندان و روزنامه نگاران افغانستان را نیز آماج خشونت‌ها و بیرحمی‌های خود قرار می‌دهند.

امضاءکنندگان این بیانیه یادآور شده‌اند که ائتلاف نیروهای بین‌المللی در افغانستان اولویت خود را نجات جان مترجمان محلی و خانواده‌های آنان اعلام کرده‌ است و هیچکس نگران سرنوشت خبرنگاران، هنرمندان و سینماگران مستقل افغانستان نیست که به هدف اول طالبان تبدیل شده‌اند.

هنرمندان و سینماگران فرانسوی تصریح کردند که در ماه گذشته دانش صدیقی، عکاس بزرگ افغان، توسط طالبان به قتل رسید. کمدین مشهور افغان، نظر محمد خاشه، شاعر و رمان‌نویس افغان، عبدالله عاطفی و بسیاری از افراد دیگر به سرنوشت مشابه دچار شدند.

به گفته هنرمندان فرانسوی، تاکنون حدود پنجاه شبکه رادیویی و تلویزیونی محلی توسط طالبان تعطیل شده‌اند و بیش از شصت مجری، کمدین، خواننده و موسیقیدان افغان به زندگی مخفی روی آورده اند یا به سوی کابل گریخته اند.

در چند هفته گذشته نیروهای طالبان به صورت گسترده به پیشروی‌های خود در مناطق مختلف افغانستان ادامه داده‌اند و توانسته‌اند پس از درگیری‌های شدید، چندین منطقه مهم را از کنترل نیروهای دولتی خارج کنند؛ این درگیری‌ها درمیان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اتفاق می‌افتد.

آمریکا هفتم اکتبر ۲۰۰۱ برابر با ۱۵ مهرماه ۱۳۸۰ با دستاویز جنگ علیه تروریسم به افغانستان حمله و طالبان را سرنگون کرد؛ با قدرت گرفتن دوباره این گروه، جو بایدن به این اشغالگری نظامی ۲۰ ساله که خفتی بدتر از جنگ ویتنام به همراه داشت، پایان داد.

دولت بایدن درحالی اعلام پایان جنگی بی سرانجام را داد که پس از ۲۰ سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی ها با هزینه هزاران میلیارد دلار به ارث ماند.

بنابر برخی آمار، در این اشغالگری نظامی که غیر از ایجاد ناامنی هرچه بیشتر و ویرانی ثمره ای در برنداشت، بیش از ۳۸ هزار غیرنظامی جان خود را از دست دادند.

بنابرگزارش اکتبر سال ۲۰۰۷ میلادی «دفتر بودجه کنگره»، جنگ افغانستان برای آمریکا تا سال ۲۰۱۷ میلادی تنها دو تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.

کارشناسان و ناظران بین المللی و فرماندهان ارشد نظامی آمریکا بر این موضوع اذعان دارند که شرایط طی دو دهه گذشته در افغانستان نه تنها از بابت امنیت و قاچاق مواد مخدر تامین نشده بلکه وخیم تر نیز شده تا آنجا که در برخی از گزارش ها فرماندهان نظامی آمریکا خود در قاچاق مواد مخدر در افغانستان نقش داشته اند.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: