۱

مسجد تاریخی مباهله در مدینه منوره

مسجد مباهله یکی از مساجد تاریخی در مدینه منوره است که مورد توجه زایران و حجاج است، امروز به مناسبت سالروز مباهله به معرفی این مسجد تاریخی می پردازیم.
کد خبر: ۲۵۸۹۶۴
۱۱:۵۸ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مسجدالاجابه یا مباهله از ۳۸۵ متری شمال بقیع و در خیابان «ستین» واقع شده است و با توسعه مسجدالنبی (ص) تنها ۵۸۰ متر از آن فاصله دارد.

در کتاب آثار مکه و مدینه آمده است که این مسجد از آثار روستای «بنی معاویه بن مالک بن عوف» است و این مسجد به آنان نیز منسوب است.

این مسجد به الاجابه نیز معروف است، به دلیل آنکه دعای پیامبر اکرم (ص) در آن اجابت شده است.

این مسجد در مدینه منوره قرار دارد و پیامبر(ص) در آن محل که بعدها در آن مسجد ساخته شد، ‌نشسته بودند و با کشیشان مسیحی و هیات همراهی که از شهر نجران به سال نهم هجری به مدینه آمده بودند گفت وگو کردند که نهایتا مسیحیان حاضر با وجود شنیدن سخنان پیامبر(ص) او را انکار کردند وخداوند به پیامبر(ص) امر کرد که آنان را به مباهله دعوت کند.

این مسجد که امروزه به نام «مسجدالاجابه» شناخته می شود در واقع جایی است که بعد از به نتیجه نرسیدن گفت وگو بنا شد تا کشیشان مسیحی و هیات همراه با طرف دیگر یعنی پیامبر(ص) مباهله کنند یعنی یکدیگر را نفرین کنند، یعنی در یک سو مسیحیان و سه کشیش برجسته و هیات همراه بودند و در سوی دیگر پیامبر(ص) همراه با خانواده اش یعنی حضرت فاطمه(س)، دختر پیامبر، حضرت علی(ع) داماد پیامبر (ص) و حسنین به عنوان نوه های پیامبر(ص) حضور یافتند.

بر اساس برخی از روایات، پیامبر اکرم (ص) به این مسجد وارد شد و در آن دو رکعت نماز گزارد و دست به دعا برداشت و از خداوند متعال درخواست کرد «خداوندا امتم را با گرسنگی و غرق شدن هلاک ‌نکن و امتم را دچار تفرقه نکن» که دو دعای نخست از سوی پیامبر اکرم (ص) مستجاب شد، اما دعای سوم از آن منع شد و به همین دلیل این مسجد به نام «الاجابه» مشهور شد.

انتهای پیام

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
اکنون این مسجددرتصرف وهابیون خبیث است ونمی شود درآن نماز ودعا خواند