۰

شرط گروه‌های مسلح عراق برای توقف حملات علیه آمریکا

در سایه ادامه حملات گروه‌های مسلح به مراکز دیپلماتیک آمریکا در عراق و مخالفت با نتایج مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق، منابع اعلام کردند که این گروه‌ها برای توقف حملاتشان به این مراکز شرط گذاشته‌اند.
کد خبر: ۲۵۸۸۱۰
۱۶:۱۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، در سایه ادامه حملات گروه‌های مسلح به مراکز دیپلماتیک آمریکا در عراق و مخالفت با نتایج مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق، منابع اعلام کردند که این گروه‌ها برای توقف حملاتشان به این مراکز شرط گذاشته‌اند.

 حامد الموسوی، نماینده ائتلاف الفتح، جناح سیاسی حشد شعبی اعلام کرد: پارلمان برای تشکیل کمیته پیگیری عقب نشینی نیروهای آمریکایی براساس توافقی که در راستای مذاکرات استراتژیک صورت گرفت، آماده می‌شود. این کمیته طی جلسات آتی پارلمان تشکیل خواهد شد و اجازه بازدیدهای میدانی از پایگاه‌های آمریکایی را برای پیگیری عقب نشینی تدریجی خواهد داد.

وی گفت: این توافق در صورت عدم عقب نشینی تدریجی باطل خواهد شد.

در این راستا یک مسؤول نزدیک به دولت گفت: تشکیل این کمیته شرط گروه‌های مسلح برای توقف حملاتشان علیه منافع آمریکا در عراق است. مذاکرات با این گروه‌ها برای آتش‌بس و قبول نتایج مذاکرات استراتژیک هنوز به پایان نرسیده است. برخی از این گروه‌ها مواضع تندی دارند و برخی این شرط را گذاشته‌اند. اجرای این خواسته دشوار است به ویژه اینکه موضوع نظامی و امنیتی است و کمیته‌ای از ارتش عراق و مشاوران امنیت ملی پرونده عقب‌نشینی را پیگیری می‌کنند.

وی گفت: آمریکایی‌ها هرگز اجازه ورود غیرنظامیان را به پایگاه‌هایشان مثل حریر در اربیل و عین الاسد در الانبار نمی‌دهند. تماس‌ها با این گروه‌ها و همچنین فراکسیون‌های ائتلاف الفتح برای توقف تنش‌ها و حل پرونده ادامه دارد.

در این راستا کاظم الشمری، رئیس فراکسیون الوطنیه نسبت به ادامه کشمکش‌ها درباره عقب نشینی نیروهای آمریکایی و تأثیر آن بر وضعیت امنیتی هشدار داد و گفت: دولت مساله حضور نیروهای آمریکایی را قطعی کرده و با خروج نیروهای رزمی و ابقای مشاوران نظامی توافق شده است. گروه‌های مسلح باید برخورد مثبتی با این تصمیم داشته و منتظر اجرای آن بمانند و بعد ارزیابی انجام شود.

وی از دولت خواست امنیت کشور و هیئت‌های دیپلماتیک را حفظ کند.

فرماندهی عملیات بغداد تدابیر جدی را برای ممانعت از هدف قرار گرفتن منافع آمریکا و مقرهای هیئت‌های دیپلماتیک اتخاذ کرده است.

احمد سلیم، فرمانده عملیات بغداد اعلام کرد که اقدامات فرماندهی بغداد منجر به ناکام گذاشتن سه تلاش برای هدف قرار گرفتن فرودگاه بغداد شد و نیروهای امنیتی نیز اخیرا به ۱۰ موشک دست یافتند.

وی گفت: این نیروها همچنین به هشت موشک کاتیوشا دست یافتند که آماده هدف گیری فرودگاه بین‌المللی بغداد بودند.

هنوز مواضع برخی فراکسیون‌های سیاسی درباره نتایج مذاکرات استراتژیک آمریکا و بغداد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق سه شنبه بعد از دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید آن را امضا کرد، مشخص نیست. این توافق شامل عقب نشینی نیروهای رزمی آمریکایی از عراق در اواخر ۲۰۲۱ و تغییر مأموریت نیروهای موجود به مأموریت آموزشی و مشورتی است.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: