۰

تاثیر سامانه تصمیم در میزان طلاق‌ها در کشور

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تاثیر "سامانه تصمیم" در میزان طلاق‌ها در سراسر کشور گفت: مقایسه آمار سه ماهه اول سال جاری با سه ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که به لحاظ میزان سازش زوجین تفاوت چندانی نداشتیم و حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد مراجعات به سازش رسیده و بازگشت به زندگی مشترک دارند.
کد خبر: ۲۵۸۷۱۱
۰۹:۰۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تاثیر "سامانه تصمیم" در میزان طلاق‌ها در سراسر کشور گفت: مقایسه آمار سه ماهه اول سال جاری با سه ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که به لحاظ میزان سازش زوجین تفاوت چندانی نداشتیم و حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد مراجعات به سازش رسیده و بازگشت به زندگی مشترک دارند.

بهزاد وحیدنیا با بیان اینکه سامانه تصمیم سامانه مداخلات روانی و اجتماعی برای کاهش طلاق در سطح کشور است که با همکاری و مشارکت قوه قضاییه فعالیت می‌کند، گفت: در همه شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر این سامانه راه‌اندازی شده است و مراکز مشاوره سازمان بهزیستی برای نظارت واحدهای غربالگری و ارزیابی روانی و اجتماعی فعال هستند.

وی اظهار کرد: این سامانه با هدف کنترل و کاهش طلاق از طریق افزایش نفوذ خدمات روان شناختی و ارایه خدمات یکپارچه در سراسر کشور و همچنین درراستای اجرایی شدن تفاهم‌نامه همکاری مشترک با قوه قضاییه برای ارجاع متقاضیان طلاق به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی تحت نظارت سازمان بهزیستی، راه‌اندازی شده است.

وحیدنیا با اشاره به اینکه همه افرادی که به این سامانه وارد می‌شوند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و براساس نوع مسئله و مکانی که افراد برای دریافت خدمات مشاوره‌ای انتخاب می‌کنند به مرکز مشاوره تخصصی حوزه خانواده ارجاع می‌شوند، افزود: در آنجا خدمات براساس استاندارها، توسط مشاوران آموزش دیده و مجرب ارائه می‌شود و در نهایت سازش یا عدم سازش را به قوه قضاییه اعلام می‌کنند تا بقیه مراحل طی شود.

وحیدنیا اعلام کرد که سازمان بهزیستی علاوه بر راه‌اندازی سامانه تصمیم برای کاهش طلاق، ظرفیت‌هایی را هم بسیج کرده است تا کلینیک‌های مددکاری برای ارائه خدمات مددکاری اضطراری فعال شوند و افراد در صورت نیاز به این کلینیک‌ها ارجاع شوند. همچنین اگر افراد دارای مشکلاتی از جنس مشکلات روانشناختی حاد یا مشکلات تخصصی که در سایر سطوح روانشناختی هستند به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند و خدمات تخصصی را دریافت می‌کنند.

وی مسیر درست تر تامین خدمات را تمرکز بیشتر به اقدامات و مداخلات پیشگیرانه تر آموزش و روانشناختی در مراحل قبل، حین و بعد از ازدواج عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۵ استان در خصوص مشاوره های سایر انواع دعاوی خانواده وارد چرخه خدمت شده اند و در تلاشیم تا اخر سال جاری ۱۲ استان دیگر به این چرخه اضافه شوند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: از سوی دیگر یاری‌برگ‌ها یا یارانه‌های مشاوره‌ای برای نیازمندان نیز توسط بهزیستی احصا و پرداخت می‌شود تا این افراد نیز بتوانند از خدمات تخصصی استفاده کنند.

وی در ادامه از تشکیل سامانه جامع دفتر خدمات مشاوره‌ای سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: در حال حاضر سامانه جامع دفتر خدمات مشاوره‌ای سازمان بهزیستی شکل گرفته است که همه سوابق تخصصی مداخلات در همه حیطه‌ها ثبت می‌شود و امکان نظارت تخصصی دولت را بر خدمات فراهم می‌کند که این موضوع نیز در توسعه خدمات کیفی موثر خواهد بود.

وحیدنیا در ادامه به تاثیر "سامانه تصمیم" در میزان طلاق‌ها در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: مقایسه آمار سه ماهه اول سال جاری با سه ماهه سال گذشته نشان می‌دهد که به لحاظ میزان سازش زوجین تفاوت چندانی نداشتیم. البته حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد مراجعات به سازش رسیده است.

به گفته وی، همچنین ۱۶۸ هزار و ۴۸ خدمت و جلسات مشاوره‌ای در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ ارائه شده است اما در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۱ هزار ۶۸۹ جلسه ارائه شده است. همچنین ۴۳ هزار و ۷۶۸ جلسه غربالگری نیز برگزار شده که هزینه آن توسط دولت تامین می‌شود.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برنامه‌های نگهداری و مراقبتی بعد از سازش یا حتی بعد از طلاق و فرزندپروری، از موضوعاتی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود و منابع لازم در این زمینه دیده شود. البته سازمان بهزیستی در برنامه جامع ارتقاء کیفیت زندگی خانوار پیش بینی هایی کرده است که امید است بتوانیم در تعاملات بین بخشی منابع لازم را برای پیش برد امر جذب کنیم.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: