۰

توافق بغداد و واشنگتن برای خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق تا پایان ۲۰۲۱

دولت های عراق و آمریکا در بیانیه پایانی آخرین دور گفت و گوی راهبردی میان دو کشور، از توافق دو طرف بر سر خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق تا پایان سال جاری میلادی خبر دادند.
کد خبر: ۲۵۸۵۸۹
۰۸:۴۷ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، دولت های عراق و آمریکا در بیانیه پایانی آخرین دور گفت و گوی راهبردی میان دو کشور، از توافق دو طرف بر سر خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق تا پایان سال جاری میلادی خبر دادند.

 وزارت امور خارجه عراق بامداد امروز (سه شنبه) متن کامل بیانیه پایانی چهارمین و آخرین دور گفت و گوی راهبردی میان این کشور و آمریکا را در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد که بر اساس آن، فرآیند گفت و گوی راهبردی ۱۱ ژوئن سال گذشته میلادی به عنوان بخشی از توافقنامه چارچوب راهبردی سال ۲۰۰۸ درباره رابطه دوستی و همکاری میان دو کشور آغاز شده و اکنون به پایان رسیده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، «فواد حسین» و «آنتونی بلینکن»، وزرای امور خارجه عراق و آمریکا، ریاست هیئت های دو کشور در آخرین دور گفت و گوی راهبردی را بر عهده داشتند و هیئت عراقی نیز شامل نمایندگانی از دولت اقلیم کردستان بوده است.

دولت های عراق و آمریکا در دور چهارم گفت و گوی راهبردی میان خود، اهمیت آن که روی تقویت شراکت راهبردی بلندمدت تعیین شده در توافقنامه چارچوب راهبردی و مسائل اصلی دارای اهتمام مشترک از قبیل ثبات منطقه ای، بهداشت عمومی، تغییرات آب و هوایی، بهره وری انرژی و استقلال آن و پرونده های مربوط به کمک های بشردوستانه و حقوق بشر، همکاری اقتصادی، تبادل فرهنگی و آموزشی و سایر مسائل متمرکز بوده را بار دیگر مورد تاکید قرار دادند.

در حالی که هر دو هیئت بار دیگر بر مبانی مورد توافق در توافقنامه چارچوب راهبردی تاکید کردند، عراق بیانیه مفصلی در مورد تلاش های مداوم خود برای تقویت بازگشت امن و داوطلبانه آوارگان به مناطق محل سکونت خود ارائه داد و آمریکا نیز نسبت به ادامه پشتیبانی خود از این تلاش ها متعهد شد.

در همین حال، آمریکا ضمن تاکید دوباره بر این که به حاکمیت و قوانین عراق احترام می گذارد، متعهد شد که به تامین منابع مورد نیاز این کشور برای حفاظت از تمامیت ارضی خود ادامه دهد.

دولت عراق نیز بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حفاظت از نیروهای ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با تروریسم در این کشور تاکید کرده و خاطر نشان ساخت که همه نیروهای ائتلاف بنا به دعوت بغداد در عراق فعالیت کرده و به نیروهای امنیتی این کشور مشاوره و آموزش می دهند.

هیئت های دو کشور در ادامه تاکید کردند که پایگاه های میزبان نیروهای آمریکا و سایر نیروهای ائتلاف بین المللی متعلق به آنها نیستند بلکه پایگاه های عراقی هستند و بر اساس قوانین اجرایی این کشور اداره می شوند در حالی که حضور نیروهای بین المللی در عراق نیز تنها برای پشتیبانی از دولت این کشور در جنگ علیه گروهک تروریستی داعش است.

دو هیئت همچنین پس از تکمیل گفت و گوهای اخیر تیم های فنی، توافق کردند که رابطه امنیتی میان دو کشور به طور کامل به مشاوره، آموزش و همکاری اطلاعاتی منتقل خواهد شد و در پایان سال جاری میلادی یعنی ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ نیز، دیگر هیچ گونه نیروی رزمی آمریکا در خاک عراق حضور نخواهد داشت.

در ادامه بیانیه مشترک دو کشور همچنین آمده که آمریکا قصد دارد به پشتیبانی خود از نیروهای امنیتی عراق از جمله نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان در راستای تقویت توانایی آنها در مقابله با تهدیدها ادامه دهد.

دو هیئت ضمن تاکید بر تعهد خود نسبت به دفاع از حقوق بشر و آزادی های اساسی از جمله آزادی مطبوعات از طریق پایبندی کامل به تدابیر حقوقی و ضمانت های قانونی عراق که به هنجارها و کنوانسیون های بین المللی مربوط به حقوق بشر احترام می گذارد، خاطر نشان ساختند که انتخابات آزاد و منصفانه نیز به حاکمیت، دمکراسی و توسعه این کشور کمک خواهد کرد.

در همین رابطه نیز، طرف عراقی شرح مفصلی از برنامه های خود با هدف تضمین ایمنی رای دهندگان، نامزدها، کارکنان حوزه های رای گیری، ناظران محلی، گروه های جامعه مدنی و ناظران بین المللی و تقویت مشارکت رای دهندگان ارائه داد.

دو هیئت ضمن قدردانی از حمایت های جامعه بین الملل که قطعنامه شماره ۲۵۷۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال جاری میلادی آن را بیان کرده، توافق کردند که حضور تیم نظارتی وابسته به هیئت سازمان ملل برای کمک به عراق (یونامی) و هیئت نظارت وابسته به اتحادیه اروپا، نشان دهنده تلاش صادقانه جامعه بین الملل برای پشتیبانی از خواسته های دولت و مردم این کشور برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در ماه اکتبر آینده است.

در ادامه بیانیه مشترک دو کشور همچنین تاکید شده که عراق از پشتیبانی مداوم آمریکا از یونامی و کمک های مالی اخیر این کشور به این هیئت به عنوان کمک های مرتبط با انتخابات از جمله کمک های ارائه شده به تیم نظارت بر انتخابات، استقبال کرده است.

انتهای پیام

هیئت های عراقی و آمریکایی همچنین بر سر تداوم همکاری با سازمان های بین المللی از طریق نهادهای دولتی ذی ربط در دو کشور به ویژه با توجه به آماده سازی برای بیست و ششمین کنفرانس سازمان ملل درباره تغییرات آب و هوایی که پاییز آینده در شهر گلاسگو در بریتانیا برگزار خواهد شد، توافق کردند.

از سوی دیگر، آمریکا پشتیبانی خود از تلاش های عراق در راستای تقویت اصلاحات اقتصادی و ادغام منطقه ای به ویژه از طریق پایبندی به شبکه های انرژی منطقه ای با اردن و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را ابراز کرد.

هیئت های عراقی و آمریکایی ضمن تاکید دوباره بر عزم مشترک برای حفظ روابط راهبردی خود و تقویت آن در همه مسائل دو جانبه در راستای منافع ملی دو کشور و منافع مشترک آنها در برقراری ثبات منطقه ای، خاطر نشان ساختند که گفت و گوهای خود را از طریق کمیته های هماهنگی وابسته به توافقنامه چارچوب راهبردی از سر خواهند گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: