۰

گزارش سازمان حقوق بشری درباره شیوع اسلام‌هراسی در استرالیا

گزارش تازه کمیسیون حقوق بشر استرالیا نشان می‌دهد که سه چهارم مسلمانان این کشور انواعی از تبعیض و اسلام‌هراسی را تجربه کرده‌اند.
کد خبر: ۲۵۸۳۰۶
۱۱:۵۷ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، گزارش تازه کمیسیون حقوق بشر استرالیا نشان می‌دهد که سه چهارم مسلمانان این کشور انواعی از تبعیض و اسلام‌هراسی را تجربه کرده‌اند.

گزارشی از سوی کمیسیون حقوق بشر استرالیا نشان داده است که بیشتر مسلمانان در استرالیا در طول زندگی خود نوعی تبعیض را تجربه کرده‌اند، با این حال هنوز بسیاری از آنها استرالیا را به عنوان کشوری پذیرای اقلیت‌ها می‌دانند.

هنگامی که ظهیر ادریس در پنج سالگی به همراه خانواده‌اش در زمان حکومت آپارتاید از آفریقای جنوبی به استرالیا مهاجرت کرد؛ تصور می‌کرد که وطن جدید، فرصت‌های برابر در اختیار وی می‌گذارد.

وی گفت: ما در آفریقای جنوبی شرایط بسیار دشواری را پشت سر گذاشتیم بنابراین برای ما مهم بود كه به جایی بیاییم كه در آن فرصتی عادلانه به ما داده شود. اما به عنوان یک خانواده مسلمان، زندگی در استرالیا به ویژه پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱، دشوار بود.

وی افزود: پس از ۱۱ سپتامبر همه چیز برای من کاملاً تغییر کرد. نگرش عمومی نسبت به دین و هویت من در جامعه استرالیا تغییر کرد. من به عنوان یک جوان در آن زمان تلاش کردم تا بین هویت خود به عنوان یک مسلمان و کسی که از او خواسته شد تا درباره وقایع برخی جنایتکاران در آن سوی جهان توضیح دهد، آشتی برقرار کنم.

گزارش جدید کمیسیون حقوق بشر استرالیا نشان می‌دهد که او در این زمینه تنها نیست. گزارشی با عنوان «اشتراک تجربه‌های مسلمانان استرالیا» که این هفته منتشر شد نشان داد که ۸۰ درصد مسلمانان در استرالیا تعصب یا تبعیض را تجربه کرده‌اند.

نیمی از بیش از هزار مسلمان مورد نظرسنجی تا دسامبر ۲۰۱۹ اعلام کردند که این تبعیض در هنگام برخورد با نیروی پلیس رخ داده است؛ ۴۸ درصد گفته‌اند که آنها در محل کار یا هنگام جستجوی کار هدف تبعیض قرار گرفته‌اند و ۲۹ درصد گفته‌اند که این امر را در مؤسسات آموزشی تجربه کرده‌اند.

ادریس به عنوان وکیل در سیدنی مشغول به کار است اما می‌گوید با وجود پیشرفت در حرفه خود تجارب تبعیض‌آمیز وی همچنان ادامه دارد. وی می‌گوید: این نوع نگرش‌ها غیرعادی نیست. این امر جای تأسف دارد و همه ما باید از آن شوکه شویم اما این برای همه ما که در جامعه نژاد پرست زندگی و کار می‌کنیم امری عادی شده است.

وی افزود که وی به دلیل مسلمان بودن تهدید به خشونت فیزیکی نیز شده است و در گذشته از گزارش دادن این موارد به پلیس مأیوس شده بود. اما اکنون امیدوار است اوضاع تغییر کرده باشد.
گزارش کمیسیون حقوق بشر استرالیا که شامل صحبت با اعضای جامعه مسلمان و رهبران سراسر استرالیا بود و تا فوریه سال ۲۰۲۰ انجام شد همچنین نشان داد که از هر چهار مسلمان در استرالیا یک نفر از صحبت کردن در مورد اسلام‌هراسی علیه خود یا دیگران بسیار نگران بوده است.

مریم ویس زاده، بنیانگذار سازمان ثبت اسلام‌هراسی(Islamophobia Register) و مدافع ضد تبعیض می‌گوید: این آماری است که وی سال‌هاست تلاش می‌کند آن را معکوس کند.

وی افزود: من گمان می‌كنم افراد زیادی وجود دارند كه با حوادث روزمره اسلام‌هراسی روبه‌رو هستند و این روندی بود كه ما می‌خواستیم آن را معكوس كنیم؛ داشتن یک سازمان كه جامعه استرالیا بتواند به آن متوسل شود تا بتواند این حوادث را ثبت كند، ضروری بود. اما ما به منابع بیشتری نیاز داریم تا به این حوزه اختصاص یابد.

خانم ویس‌زاده که بارها به دلیل دین خود هدف اسلام‌هراسی قرار گرفته است، می‌گوید: من به دلیل تهدیدهای مستمر به مرگ که دریافت می‌کردم، همه چیز را از گشت‌زنی پلیس در اطراف خانه‌ام تا موارد عجیب و غریب از جمله ارسال بیکن خوک به آدرس خانه‌ام را تجربه کرده‌ام.

وی ادامه داد: با این حال آگاه هستم که برخی از اینها از سوی افراد افراط‌گرا و به دلیل فعالیت من در حوزه اسلام‌هراسی انجام شدند.

با وجود سطح بالای تبعیض گزارش شده در این نظرسنجی، ۶۳ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که آنها معتقدند استرالیا یک جامعه پذیرای اقلیت‌های دینی و نژادی است. سه نفر از هر چهار مسلمان (۷۴ درصد) گفتند که احساس استرالیایی بودن و تعلق به جامعه این کشور دارند.

چین تن، از مسئولان سازمان مقابله با تبعیض نژادی گفت که زمان آن فرا رسیده است که دولت فدرال استرالیا یک چارچوب ملی ضد نژادپرستی ایجاد کند. وی افزود: ما معتقدیم که یک نیاز شدید و قدرتمند به داشتن یک استراتژی ملی هماهنگ وجود دارد که در بسیاری از حوزه‌ها برای مقابله فعال با نژادپرستی و تبعیض کار کند.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: