۰

توضیح وزارت خارجه روسیه درباره ارتباط با طالبان

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با گروه طالبان ارتباط دارد.
کد خبر: ۲۵۸۲۸۳
۰۸:۵۶ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با گروه طالبان ارتباط دارد.

زاخارووا روز یکشنبه در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه۱ گفت: گروه طالبان به عنوان شرکت کننده در مذاکرات بین افغانی اعلام شده است و روسیه در تماس با این گروه مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت رفتار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت گروه طالبان به عنوان یک سازمان در روسیه منع شده است، افزود: موضوع این است که روسیه بار‌ها اعلام کرده که نه فقط حمایت نمی‌کند بلکه بر قاطعیت خود در مبارزه با تروریسم بین المللی و نفرت خود از هرگونه فعالیت تروریستی ازجمله گروه طالبان تاکید می‌کند.

زاخارووا گفت: یک نکته مهم دیگر این که گروه طالبان بخشی از گفتگو‌های بین افغانی است. گفت و گویی که شورای امنیت سازمان ملل خواستار آن شده است و در قطعنامه‌های شورای امنیت گروه طالبان به این صورت معرفی شده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ما در تماس با طالبان، این قطعنامه‌ها را اجرا و به عنوان یک کشور از ان حمایت می‌کنیم.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع این کشور را ناامن‌تر کرده است.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های روسیه، آمریکا تاکنون ۹۵ درصد نیرو‌های خود را از افغانستان خارج کرده و به همین دلیل گروه طالبان فعالتر شده و مناطق جدید در این کشور را به تصرف در آورده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگر از سخنان خود گفت: اقدامات آمریکا در افغانستان در ۲۰ سال اخیر را به زحمت می‌توان منطقی خواند.

وی با بیان اینکه امروز ادعا‌هایی می‌شنویم مبنی بر اینکه عملیات نظامی آمریکا در افغانستان بطور منطقی پایان یافت. پایان این عملیات منطقی نیست و آمریکا در افغانستان شکست خورد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در این مورد در چند مناسبت در تاشکند و تاجیکستان به صراحت اعلام کرد.

ضمیرکابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان به تازگی در مورد روابط مسکو و گروه طالبان گفت: ما از هفت سال پیش وضعیت موجود افغانستان را پیش بینی می‌کردیم و بنابر این مذاکرات با طالبان را در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش ایرنا، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان و مدیر بخش دوم آسیا از وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه هفته گذشته در گفتگو با ریانووستی در باره اینکه چرا مسکو با طالبان ارتباط برقرار کرده است، اظهار داشت که مسکو چندین سال قبل از آغاز خروج کامل نیرو‌های ناتو از افغانستان، وخیم‌تر شدن وضعیت این کشور را پیش بینی کرده بود.

کابلوف توضیح داد: خیلی زودتر هم آن را پیش بینی کردیم و بنابراین هفت سال پیش ما شروع به برقراری تماس با جنبش طالبان کردیم.

وی تصریح کرد: «فراموش نکنیم که اکنون در مورد اقدامات تاکتیکی صحبت می‌کنیم.»

کابلوف گفت: «اکنون تصور کنید که اگر هفت سال پیش ما نمی‌توانستیم با طالبان پل ایجاد کنیم، با آن‌ها تماس بگیریم، نگرانی ها، منافع خود را برای آن‌ها توضیح دهیم و غربی‌های شکست خورده را دنبال کنیم و آن‌ها را انگ بزنیم، اکنون با چه کسی صحبت می‌کردیم؟ آن‌ها مشکلاتی دارند، اما روسیه می‌تواند با هر یک از نیرو‌ها در افغانستان صحبت کند.»
کابلوف گفت: بر اساس ارزیابی مسکو اقدامات نظامی در افغانستان می‌تواند دو ماه دیگر ادامه داشته باشد و طالبان قادر به کنترل چند استان دیگر خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: