۰

احتمال تسلط طالبان بر پاکستان وجود دارد

مشاور امنیت ملی دولت ترامپ با انتقاد از دستور بایدن برای خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانسنتان می گوید کشورش در جنگ افغانستان شکست نخورده است.
کد خبر: ۲۵۸۲۶۲
۱۴:۰۴ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ با انتقاد از دستور بایدن برای خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانسنتان می گوید کشورش در جنگ افغانستان شکست نخورده است.

جان بولتون که در زمان دولت جورج دبلیو. بوش رئیس جمهور اسبق آمریکا و به هنگام حمله نظامی این کشور به افغانستان در اکتبر 2001 به عنوان یک مقام ارشد وزارت خارجه خدمت می کرد، می گوید: ارتش آمریکا در این جنگ دو دهه ای نباخت بلکه به سادگی "از آن کناره گیری کرد".

بولتون در مصاحبه ای به سی.ان.ان گفت: ما شکست نخوردیم. برای باختن در یک جنگ شما باید شکست خورده باشید. ما تسلیم شدیم چون صبرمان را از دست دادیم. این یک اظهارنظر غم انگیز درباره دولت فعلی است اما این یک شکست برای آمریکا نیست.

این اظهارات بولتون که در زمان دولت جورج دبلیو. بوش به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل خدمت کرده در حالی مطرح می شوند که خود بوش روز چهارشنبه در مصاحبه ای از این خروج از افغانستان انتقاد کرد.

او به شبکه دویچه وله آلمان گفت، برنامه بایدن برای خروج از افغانستان یک اشتباه است که منجر به تبعاتی "به طرزی باورنکردنی بد و غم انگیز می شود". او اظهار کرد که زنان و دختران افغان مشخصا از "آسیبی غیرقابل بیان" از سوی طالبان رنج خواهند برد.

بولتون این اظهارات بوش را "مساله واقعا قابل توجه" به ویژه با توجه به ترجیح این رئیس جمهور اسبق آمریکا برای اجتناب از انتقاد علنی از روسای جمهور بعد از خود توصیف کرد.

بولتون با اشاره به این مصاحبه بوش گفت: روسای جمهور سابق باید این طور رفتار کنند. او تلاش داشته از سیاست به دور بماند و این خیلی مورد نادری است که او جلو بیاید و چیزی شبیه به متنی که شما نشان دادید را بگوید.

بولتون اضافه کرد: من فکر میکنم این به این خاطر است که او واقعه 11 سپتامبر را به یاد دارد. این واقعه مربوط به 20 سال پیش است و در آن زمان برخی افراد به دنیا نیامده بودند و خیلی از افراد نیز آن را خیلی خوب به یاد ندارند. جورج دبلیو. بوش هرگز قرار نیست آن را فراموش کند. من فکر می کنم آن دسته از ما که در آن زمان در دولت او بودیم هرگز قرار نیست آن را فراموش کنیم.

بولتون در استدلال به نفع تداوم حضور نظامی آمریکا در افغانستان تصدیق کرد فکر نمی کند "قرار باشد روز بعد از آن که طالبان مجددا کنترل را به دست بگیرد حمله ای تروریستی علیه آمریکا رخ دهد".

او اظهار کرد: من فکر می کنم این قرار است زمان بیشتری طول بکشد و این ریسک واقعی است. من ترجیح می دادم از غیرنظامیان بی گناه آمریکایی در آنجا به جای خیابانها و آسمان آمریکا دفاع کنم.

بولتون همچنین پیش بینی کرد اگر طالبان در سرنگون کردن دولت افغانستان موفق شود، "دست افراطگران در پاکستان تقویت خواهد شد و ریسک این که طالبان پاکستان آن دولت را هم تصاحب کند به میزان چشمگیری افزایش می یابد."

بولتون هشدار داد: دولتی تحت اداره طالبان در پاکستان "کنترل ده ها سلاح هسته ای را در دست خواهد داشت". او اضافه کرد، خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان همچنین مانع تلاشهای آمریکا برای رصد "اینکه ایران به دنبال چیست" خواهد شد.

وی گفت: این یک جایگاه استراتژیک محوری برای آمریکا است. ما داریم آن را واگذار می کنیم. ما هیچ چیز در مقابل دریافت نمی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: