۰

جنجال سیاسی در بلژیک به دلیل استعفای یک بانوی محجبه

پس از آنکه احسان حواش، بانوی محجبه بلژیکی با اصالت مراکشی، تنها پس از ۱۰ هفته فعالیت در مرکز دولتی مبارزه با تبعیض جنسیتی، استعفا داد، جنجال سیاسی گسترده‌ای میان نخست‌وزیر و احزاب مخالف و موافق پدید آمده است.
کد خبر: ۲۵۸۱۳۴
۱۷:۰۸ - ۲۳ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، موضوع استفاده از حجاب، جنجال سیاسی شدیدی را در بلژیک برانگیخته است؛ به شکلی که نخست‌وزیر این کشور مجبور به ارائه توضیحاتی در مورد دلایل استعفای یک بانوی محجبه بلژیکی از مقام خود در مرکز برابری بین مرد و زن، در پارلمان این کشور شد. این بانوی محجبه اصالتی مراکشی دارد.

روز جمعه، احسان حواش ۳۶ ساله در حالی که تنها ۱۰ هفته از آغاز به‌کار او در این مرکز می‌گذشت، از کار خود استعفا داد. وی دلیل این عمل را محافظت از خود در برابر آزار و اذیت اینترنتی عنوان کرد.

استعفای احسان که یک فعال ضد تبعیض جنسیتی در محل کار است، در حالی صورت می‌گیرد که ائتلاف دولتی به ریاست نخست‌وزیر کنونی در مورد اینکه آیا یک زن محجبه می‌تواند مسئولیت‌های دولتی را بر عهده بگیرد، اختلاف‌نظر وجود دارد، چرا که از سویی برخی معتقدند دولت باید در امور مذهبی بی‌طرف باشد و محجبه بودن یک مقام دولتی با این بی‌طرفی سازگار نیست.

* منع استفاده از نمادهای مذهبی در ادارات دولتی

نخست‌وزیر در ابتدا از انتصاب احسان دفاع کرد، اما پس از آن تأکید کرد که دولت، تمام کارمندانی را که با مردم سروکار دارند، از استفاده از هرگونه نماد مذهبی قابل‌مشاهده منع کرده است و این شرط در مورد احسان صدق نمی‌کند. انتصاب این بانوی محجبه از سوی دبیر حزب سبز، سارا شلیتز پیشنهاد شد، اما از سوی مخالفان و حزب «جنبش اصلاحات:(فرانکوفون لیبرال) وابسته به ائتلاف دولت به شدت با آن مخالفت شد.

این اختلافات پس از اظهارنظر احسان که دختر یک دیپلمات مراکشی است، درباره تبعیض‌آمیز بودن استفاده از نمادهای مذهبی در بلژیک با توجه به جمعیت مسلمانان، اوج گرفت و بسیاری اظهارات احسان را زیر سؤال بردن اصل بی‌طرفی دولت در برابر ادیان دانستند.

روز گذشته، نخست‌وزیر و دبیر کل حزب سبزها توضیحاتی را در مورد نامه محرمانه سرویس امنیت کشور (اطلاعات مدنی) در کمیته پارلمان ارائه دادند که از مشکوک بودن این سازمان به ارتباط بین احسان حواش و اخوان المسلمین خبر داده است. با این حال، نخست‌وزیر و رئیس حزب سبز از افشای محتوای یادداشت به دلیل محرمانه بودن آن خودداری کرده‌اند و هرگونه ارتباط بین این یادداشت و استعفای احسان از مقام خود را رد کردند. در برابر «حواش» وجود هرگونه ارتباط بین خود و اخوان المسلمین را انکار کرده است.

انتهای پیام

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: