۰

گزارش دیده‌بان حقوق بشر از شکنجه در زندان‌های عربستان

دیده‌بان حقوق بشر روز یکشنبه اعلام کرد که گزارش‌های جدیدی درباره ادعای شکنجه زندانیان سیاسی برجسته در زندان‌های عربستان به دست آورده است.
کد خبر: ۲۵۸۰۴۰
۱۲:۰۵ - ۲۱ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مقام‌های سعودی تاکنون در خصوص اتهامات مربوط به اوایل سال ۲۰۱۸ در زمینه شکنجه فعالان حقوق زنان و دیگر زندانیان در بازداشتگاه های عربستان، از جمله با استفاده از شوک‌ الکتریکی، ضرب و شتم، شلاق زدن و آزار و اذیت جنسی تحقیقات مستقل و قابل اعتمادی انجام نداده است.

بر اساس این گزارش، دیده‌بان حقوق بشر به مجموعه‌ای از پیام‌هایی متنی دست پیدا کرده است که در ژانویه ۲۰۲۱ از سوی افردی ارسال شده بود که خود را نگهبانان زندان عربستان معرفی کرده بودند و در این پیام‌ها، توضیحاتی در خصوص شکنجه‌ها و سوء رفتارهای بازجویان سعودی با زندانیان برجسته در اواسط تا اواخر ۲۰۱۸ در زندان های عربستان، ارائه داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر گزارش کرد، این افراد از ترس مجازات حاضر به افشای نام خود نشدند؛ اما در پیام‌های متنی خود، آنچه مشاهده کرده بودند و پیام‌های دیگر نگهبان‌های زندان عربستان را ارسال کرده بودند.

«مایکل پیج» معاون مدیر بخش غرب آسیا و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص گفت: «شواهد جدید مبنی بر اقدام عربستان در شکنجه وحشیانه و ظالمانه طرفداران حقوق زنان و دیگر زندانیان برجسته، بیش از پیش اهانت کامل ریاض به حاکمیت قانون و ناتوانی این کشور را در انجام تحقیقات معتبر در خصوص این اتهامات، آشکار می‌کند.»

وی ادامه داد: «آزاد گذاشتن متخلفین این پیام را القا می‌کند که شما (شکنجه‌گران) می‌توانید با مصونیت شکنجه کنید و هرگز برای چنین جرایمی مجازات نمی‌شوید.»

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گزارش کرد که این گزارش‌ها مربوط به زندان «ذهبان» واقع در شمال «جده» و یک زندان سری دیگر می‌شود.

بر اساس این گزارش، نگهبان‌های زندان‌های مذکور در این گزارش به موارد خاص از جمله شکنجه «لجین الهذلول» فعال برجسته حقوق زنان و «محمد الرابعه» فعال حقوق بشر نیز اشاره کرده بودند.

در یکی از این گزارش‌ها در خصوص وحشت نگهبانان در زمان بیهوش شدن یکی از زندانیان گفته شده است که گمان می‌کردند بر اثر شکنجه جان باخته است.

این نگهبانان این گونه نوشتند: «یکی از زندانیان در حین شکنجه بیهوش شد و همگی ما وحشت کردیم و ترسیدیم که بر اثر شکنجه جان باخته باشد و مسئولیت آن بر گردن ما بیفتد، زیرا دستور کشتن هیچ یک از زندانیان، خواه زن یا مرد را نداشتیم.»

در گزارش دیگری به آزار جنسی الهذلول به دست بازجویان اشاره شده بود. الهذلول در ماه فوریه، مشروط از زندان آزاد شده است.

یکی از نگهبانان زندان گفت: «لوجین الهذلول در معرض آزار جنسی بی‌سابقه‌ای که تاکنون مشاهده نکرده بودم، قرار گرفت. آن‌ها از توهین به وی لذت می‌بردند.»

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: