۰

مراسم عزاداری بانوان به مناسبت شهادت امام جواد(ع) در آستان مقدس عباسی

آستان مقدس حضرت عباس مراسم عزاداری ویژه بانوان را به مناسبت شهادت امام جواد(علیه السلام) برگزار می کند.
کد خبر: ۲۵۷۹۷۶
۱۰:۱۰ - ۲۰ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، شعبه خطابه حسینی بانوان متعلق به آستان مقدس عباسی مجلس عزاداری را به مناسبت شهادت نهمین اختر تابناک امامت و ولایت امام محمد جواد(علیه السلام) با حضور جمعی از زایران عزادار در یکی از سرداب های صحن شریف داخل حرم اباالفضل العباس(علیه السلام) برگزار می کند.

این مراسم عزاداری با توجه به شیوع ویروس کرونا در شرایط ایمنی و بهداشتی عمومی از جمله فاصله اجتماعی و پایبندی به توصیه های بهداشتی برگزار می شود.

«السیده تغرید التمیمی» معاون مسئول این شعبه گفت: این مراسم با هماهنگی شعبه الزینبیات در آستان مقدس عباسی برای یادآوری مصیبت های ائمه(علیهم السلام) و شهادت امام جواد(علیه السلام) برگزار می شود. این شعبه رویکرد ویژه ای را برای یادآوری این حوادث دارد.

التمیمی افزود: این مراسم عزاداری عصرها به مدت دو روز برگزار می شود. شخصیت های مختلف در عراق در این مراسم درباره زندگی امام جواد(علیه السلام) و نحوه شهادت وی سخنرانی می کنند.

وی ادامه داد: در این مراسم بر ضرورت مبارزه با بی عدالتی و پذیرش مسئولیت در قبال دین و انسانیت تاکید می شود.

معاون مسئول این شعبه افزود: در این مراسم مرثیه خوان به ذکر مصیبت می پردازند. برای سلامتی امام زمان(عج) و رفع بلا و بیماری و حفظ سلامتی مردم عراق دعا می خوانند.

گفتنی است، محمد بن علی بن موسی مشهور به امام جواد و امام محمد تقی، نهمین امام شیعیان ثانی است. او17 سال امامت کرد و در 25 سالگی به شهادت رسید. دوران امامتش با خلافت دو تن از خلفای عباسی همزمان بود. حدود 15 سال از امامتش در خلافت مأمون و 2 سال در خلافت معتصم سپری شد و با شهادتش در سال 220 ق امامت به فرزندش، امام هادی(علیه السلام) منتقل شد.

خلفای عباسی دو بار امام محمد تقی(علیه السلام) را به بغداد احضار کردند. سفر اول در زمان مأمون چندان طولانی نبود و بار دوم، در 28 محرم سال 220 ق، به دستور معتصم وارد بغداد شد و در ذ‌ی‌القعده یا ذی‌الحجه همان سال در بغداد به شهادت رسید. روز شهادت این امام همام در بیشتر منابع، آخر ذی‌القعده است؛ اما در برخی منابع پنجم یا ششم ذی الحجه نیز آمده است. پیکر او را در کنار جدش امام موسی بن جعفر(علیه السلام) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپردند. سن امام جواد(علیه السلام) را به هنگام شهادت ۲۵ سال گفته‌اند و به همین دلیل جوانترین امام شیعیان به هنگام شهادت بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: