۰

صرف هزینه‌های حج برای کمک به بیماران کرونایی در هند

با شیوع کرونا و افزایش بیکاری و فقر ناشی از آن، بسیاری از مسلمانان هند، هزینه‌هایی را که برای سفر حج در نظر گرفته بودند، صرف امور خیریه و کمک به بیماران کرونایی می‌کنند.
کد خبر: ۲۵۷۹۳۱
۱۲:۱۶ - ۱۹ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، کرونا باعث شده است بسیاری از مسلمانان هند کار و درآمد خود را از دست بدهند. از همین رو یک زن و شوهر مسلمان اهل مهاراشترا تصمیم گرفتند هزینه حج خود را برای کمک به نیازمندانی که تحت تأثیر بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ در زندگی روزمره خود دچار مشکل شده‌اند اهدا کنند.

شیخ پرویز انجم می‌گوید: در موج اول کرونا ما از هزینه حج برای خرید جیره و غذا برای نیازمندان استفاده کردیم. در موج دوم ما پول خود را به پرداخت صورتحساب بیمارستان، خرید لوازم پزشکی و کپسول‎های اکسیژن برای فقرا صرف کردیم.

از سال ۲۰۰۸ تا سال گذشته، شیخ پرویز و همسرش ثمینه هر ساله به سفر حج می‌رفتند. محدودیت‌های کرونا، انجام حج را در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را برای این زن و شوهر غیرممکن است.

بسیاری از مسلمانان هند از پس‌انداز خود برای کمک به افراد نیازمند، خرید جیره غذایی، پرداخت هزینه‌های مدرسه یا صورتحساب‌های بیمارستان استفاده کرده‌اند و حتی کپسول‌ اکسیژن یا داروهای کرونا را نیز برای آنها خریداری می‌کنند.

اقبال مأمون ساکن بمبئی و همسرش نیز معمولا در ماه رمضان به حج عمره می‌رفتند. این بازرگان هندی می‌گوید حتی اگر وضعیت بهبود یافته بود و سعودی‌ها به خارجی‌ها اجازه می‌دادند تا عمره را در رمضان انجام دهند، ما به حج نمی‌رفتیم.

وی افزود: ما تصمیم گرفتیم پول خود را که حدود پانصد هزار روپیه بود صرف کمک به همسایگان کنیم و از این طریق کار خیر انجام دهیم.

فقر ناشی از همه‌گیری کرونا، بحث‌های زیادی را در مورد اینکه آیا مسلمانان ثروتمند باید هر ساله به سفر حج بروند برانگیخته است. فیض الرحمان محقق اسلامی ساکن چنای، می‌گوید که جامعه می‌تواند برنامه‌های کاهش فقر و برنامه‌های آموزشی را آغاز کند، حتی اگر بخشی از پول خود را صرف سفر حج کند.

در سال ۲۰۱۷، حدود ۴۵۰ هزار مسلمان هندی متقاضی انجام سفر حج بودند. فیض رحمان می‌گوید که این بدان معنی است که ۴۵۰ هزار مسلمان هندی توانایی صرف حدود ۲۵۰ هزار روپیه را به ازای هر نفر در هر سال دارند و آنها می‌توانند بخشی از این پول را صرف امور خیریه و آموزشی کنند.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: