۰

مروه شربینی نماد مبارزه با نژادپرستی علیه مسلمانان

همه ساله در نخستین روز ماه ژوئیه، مسلمانان در نقاط مختلف جهان از جمله آلمان، یاد و خاطره مروه شربینی را گرامی می‌دارند. او زنی مصری بود که به دلیل داشتن حجاب اسلامی در دادگاهی در آلمان با هفده ضربه چاقو کشته شد. مروه شربینی در زمان مرگ تنها ۳۱ سال داشت و باردار بود.
کد خبر: ۲۵۷۸۹۳
۱۳:۲۹ - ۱۷ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مروه شربینی به عنوان نماد مبارزه با نژادپرستی علیه مسلمانان شناخته می‌شود. این داروساز ۳۱ ساله، چندی پیش از کشته شدنش، به دادگاهی در درسدن مراجعه و از شخصی با نام آلکس وینز شکایت کرده بود. در دادخواست الشربینی آمده بود: «زمانی که در پارک با پسرم مشغول بازی بودم، آلکس وینز به خاطر داشتن حجاب من توهین کرد و به من لقب تروریست داد.»

در آن زمان، دادگاه شکایت شربینی را پذیرفت و آلکس را به پرداخت ۷۵۰ یورو محکوم کرد. این در حالی است که آلکس این حکم را نپذیرفت و تقاضای تجدید نظر داد. در جریان دادرسی در سالن دادگاه، متهم با ۱۷ ضربه چاقو، الشربینی را از پای درآورد.

مأموران پلیس حتی به شوهر الشربینی که می‌خواست به او کمک کند، شلیک کردند. الشربینی در آن زمان باردار بود و پسر سه‌ ساله‌اش نیز در دادگاه حضور داشت. هر چند بعدها، قاتل به حبس ابد محکوم شد، اما قتل الشربینی وحشت زیادی در میان مسلمانان آلمان و سایر نقاط جهان ایجاد کرد.

از این رو، هر سال در سالگرد قتل او(در تاریخ اول ژوئیه) سیاستمداران، مسلمانان و همچنین اعضای سایر جوامع مذهبی در مقابل دادگاه درسدن تجمع می‌کنند تا بزرگداشتی برای این زن شجاع برگزار کنند. سال گذشته در این روز، حتی نام پارک مقابل دادگاه به پارک مروه الشربینی تغییر نام یافت.

بکر آلتاش، دبیر کل جامعه اسلامی ملی گوروش در آلمان، اول ماه ژوئیه را نقطه عطفی در حافظه جمعی همه مسلمانان می‌داند. آلتاش در این باره توضیح می‌دهد: «انجمن‌های اسلامی آلمان با همفکری یکدیگر، اول ژوئیه را به عنوان روز مقابله با نژادپرستی علیه مسلمانان انتخاب کردند. چرا که مروه الشربینی نماد مبارزه با نژادپرستی علیه مسلمانان است. او زمانی که برای دفاع از حجابش در دادگاه حضور یافت، مورد حمله قرار گرفت. این جنایت تا به امروز برای ما غیرقابل باور است. دعا می‌کنم خداوند به خانواده الشربینی قدرت و صبر عطا کند.»

همچنین اعضای شورای مرکزی مسلمانان در آلمان نیز مقابله جامعه مدنی آلمان با اسلام‌هراسی و نژادپرستی علیه مسلمان را ضروری می‌دانند. آیمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان در این باره می‌گوید: «‌مبارزه با نژادپرستی اهمیت زیادی دارد و به ارتقای صلح و دموکراسی کمک می‌کند. چنین وقایعی به دلیل نفرت از اسلام صورت می‌گیرد.»

هرچند جامعه مسلمانان آلمان در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا دانش شهروندان این کشور را نسبت به اسلام و مسلمانان افزایش دهد، اما در سال گذشته حداقل ۹۰۰ حمله با انگیزه اسلام‌هراسی به مسلمانان و نهادهای اسلامی مانند مساجد در آلمان صورت گرفته است. مقایسه این آمار با سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که حملات نسبت به سال پیش از آن نیز دو درصد افزایش داشته است. این حملات غالباً به شکل تحریک افراد علیه مسلمانان، ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به مساجد و افراد سرشناس و حمله به زنان محجبه یا مردان مسلمان است.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: