۰

مفتی سابق مصر از اتحادیه جهانی علمای مسلمانان برکنار شد

علی جمعه، مفتی سابق مصر به دلیل فتواهای بحث برانگیز خود، از عضویت در هیئت امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمانان برکنار شد.
کد خبر: ۲۵۷۸۵۲
۱۵:۴۱ - ۱۶ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، هیئت امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمانان تصمیم گرفت علی جمعه، مفتی سابق مصر را به دلیل اظهارات جنجالی‌اش برکنار کند.

وصفی ابوزید، عضو هیئت امنای اتحادیه جهانی علمای مسلمانان دیروز در اظهاراتی تلویزیونی خبر داد که در آخرین جلسه هیئت امنا در اواخر ماه مه گذشته، اعضای آن به اتفاق آرا تصمیم گرفتند جمعه را اخراج کنند.

وی تأیید کرد که جمعه نامه رسمی از اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمانان درباره برکناری خود دریافت کرده است.

ابوزید توضیح داد که یکی از دلایل جدایی جمعه فتواهای بحث برانگیز وی بوده است. آخرین بار او در هنگام صحبت در برنامه «مِن مصر»(از مصر) در کانال CBC مصر گفت که کسی که خودکشی می‌کند، کافر نیست و غسل داده شده و بر او نماز گزارده می‌شود و در قبرستان‌های مسلمانان دفن می‌شود و شاید لازم باشد بیش از دیگران برای او از درگاه خداوند دعای رحمت و آمرزش شود.

وی افزود: خودکشی، عیب و شرم نکردن در برابر خدا بوده و ممنوع و جرم شرعی است و کسانی که قصد خودکشی داشتند و زنده مانده‌اند باید مورد تحقیق قرار گیرند.

دارالافتاء مصر سال گذشته در پستی در صفحه رسمی خود در فیس بوک گفته بود که خودکشی گناه کبیره و جرم علیه خود و شریعت است، اما کسی که خودکشی می‌کند، کافر نیست.

جمعه در مورد مسئله حجاب هم گفته است که بر اساس توافق فقهای مسلمان، کشف حجاب گناه است؛ اما مانند ترک نماز گناه کبیره نیست و هرکسی که کشف حجاب کند، مرتکب گناه می‌شود که خودش پاسخگو خواهد بود، اما گناه کبیره نیست.

مسئله دیگری که جنجال برانگیخت، مربوط به «مجاز بودن نماز فردی است که الکل مصرف می‌کند». جمعه گفته است که نباید جلوی نماز خواندن کسی را که شرب خمر می‌کند، گرفت بلکه باید از او خواسته شود که الکل را ترک کند نه اینکه از او بخواهیم نماز نخواند چراکه ممکن است اقامه نماز او را از شرب خمر بازدارد.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: