۰

سوداگران مجازی روی خط سلامت

مجرمان مجازی همچنان به عناوین مختلف در فضای مجازی جولان می‌دهند و برای پر کردن جیب خود از خط سلامت مردم هم عبور می‌کنند و با تبلیغ انواع قرص و داروهای کمیاب و لاغری و غیره طعمه خود را به دام می‌اندازند.
کد خبر: ۲۵۷۶۲۷
۱۰:۳۰ - ۱۲ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مجرمان مجازی همچنان به عناوین مختلف در فضای مجازی جولان می‌دهند و برای پر کردن جیب خود از خط سلامت مردم هم عبور می‌کنند و با تبلیغ انواع قرص و داروهای کمیاب و لاغری و غیره طعمه خود را به دام می‌اندازند.

در راستای تبلیغات کاذب شیادان در فضای مجازی به عنوان داروهای خاص درمانی، زیبایی و لاغری، برخی شهروندان آسیب دیده و حتی برخی محکوم به مرگ شده اند. این در حالیست ک داروهای معرفی شده در فـضای مـجازی محصولات بـی‌اصالتی هستند که به صورت زیرزمـینی در کـشور تولید می‌شونـد یا از کشورهای همسایه به صورت قاچاق توسـط سـودجویان وارد شده و دور از چـشم ناظران عرضه می‌شوند.

باید دارو و کالاهای سلامت محور از مراکز معتبر و دارای مجوز خریداری شود. هر چند پلیس در فضای مجازی و حتی در دنیای واقعی با افرادی که سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازند با قاطعیت برخورد خواهد کرد، اما شهروندان نیز نباید به تبلیغات فروش دارو و تجهیزات پزشکی در سایت‌های اینترنتی توجه کنند زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر این وب سایت‌ها اقدام به فروش تجهیزات تقلبی پزشکی و دارویی غیر مجاز و از این طریق اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده اند.

براساس قانون، خرید و فروش و تبلیغ هر نوع دارو و محصولات دارویی، در فضای مجازی جرم است و با افراد مجرم برخورد قانونی لازم انجام می شود با این حال با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور ،برخی مجرمان سایبری با سوء‌استفاده از این فضا اقدام به فروش داروهای تقلبی و غیرمجاز کرده اند.

مجرمان سایبری با تبلیغات گسترده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان پیش فروش دارو و واکسن‌های ویژه بیماران کرونایی، با دریافت مبالغی تحت عنوان بیعانه به دنبال سوء‌استفاده از شهروندان هستند.

پلیس فتا توصیه می کند شهروندان به تبلیغات فروش دارو در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی توجه نکنند زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر آگهی‌های فروش دارو و واکسن کرونا کلاهبرداری بوده و مجرمان سایبری با این ترفند اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند. هرگز به افرادی که در شبکه‌های اجتماعی اقدام به فروش دارو می‌کنند اعتماد نکرده زیرا اکثر داروهای عرضه‌ شده فاقد مجوزهای مربوطه هستند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا شهروندان باید مراقب خریدهای آنلاین داروهای مورد نیاز و مواد شوینده و ضدعفونی کننده از سایت‌های جعلی باشند و سعی کنند داروهای مورد نیاز خود را از مبادی مجاز و قانونی مانند داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مجاز عرضه تجهیزات پزشکی تهیه کنند، زیرا افراد سودجو و فرصت‌طلب تنها به فکر منافع مالی خود هستند و به هیچ عنوان نگران سلامت خریداران این محصولات نیستند.

داروهایی که در فضای مجازی تبلیغ می‌شوند ممکن است تاریخ مصرف گذشته، غیرمجاز و تقلبی بوده و فاقد استانداردها، معیارها و فاکتورهای نظام سلامت کشور باشند، به همین دلیل لازم است شهروندان داروهای خود را از مراکز مجاز تهیه کنند. در این گزارش به نمونه ای از پرونده هایی که در این زمینه در پلیس فتا تشکیل شده است، اشاره می شود:

دستگیری دارو فروش اینستاگرامی

رئیس فتا اصفهان گفت: فردی که در اینستاگرام اقدام به تبلیغ قرص‌های افزایش قد کرده بود و محصولات تقلبی برای شهروندان ارسال می‌کرد توسط پلیس فتا استان شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ سیدمرتضی مرتضوی در تشریح این خبر افزود: با شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه با مشاهده و خرید قرص‌های افزایش قد از طریق اینستاگرام پس از مصرف آن داروها با عوارض جانبی زیاد مواجه شده است، بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی داشت: با بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان مشخص شد قرص‌های خریداری شده توسط شاکی علاوه بر اینکه افزایش قد به همراه ندارد تقلبی بوده و عوارض زیادی برای مصرف کنندگان دارد.

مرتضوی افزود: با انجام اقدامات فنی توسط کارشناسان پلیس فتا متهم در منزل خود که محل فروش و توزیع انواع داروهای تقلبی کرده بود شناسایی و دستگیر شد.

عامل فروش داروهای غیر مجاز در فضای مجازی دستگیر شد

سرهنگ محمدعلی آدینه لو رئیس پلیس فتا استان زنجان از شناسایی و دستگیری عامل فروش داروهای غیرمجاز در فضای مجازی خبر داد و گفت: خرید و فروش محصولات دارویی در فضای‌ مجازی ممنوع بوده و با عاملین برابر قانون برخورد خواهد شد.

وی توضیح داد: طی رصد و پایش صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا زنجان، مشخص شد شخصی به هویت نامعلوم از طریق فضای مجازی اقدام به فروش دارو و مکمل‌های ورزشی می‌نماید، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

آدینه لو در ادامه گفت: با اقدامات فنی و و شیوع شگردهای پلیسی، متهم به هویت معلوم در استان زنجان مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مقام قضائی دستگیر و به پلیس فتا استان دلالت و از متهم مقادیر دارو و مکمل‌های ورزشی غیرمجاز کشف و ضبط شد.

انهدام دو باند بزرگ فروش داروهای غیر مجاز در فضای مجازی

سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت از شناسایی و انهدام دو باند بزرگ در زمینه دارو و کشف بیش از ۳۰۰ هزار قلم انواع داروهای غیر مجاز مربوط به کرونا، دیابت، سقط جنین، بیماری های نادر خبر داد.

وی اظهار داشت: خرید و فروش و معامله هر گونه دارو در فضای مجازی ممنوع بوده و نباید انجام شود. اخیرا نیز همکاران من در تیم های رصد پلیس فتا از فعالیت دو باند که اقدام به آگهی کردن و خرید و فروش دارو در فضای مجازی کردند با خبر شده و رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

گودرزی با بیان اینکه نتایج تحقیقات اولیه به مقام قضایی ارجاع و مجوز عملیات دریافت شد اظهار داشت: افسران تیم عملیاتی پلیس فتا پایتخت پس از شناسایی تمامی اعضای این باندها در دو عملیات جداگانه این دو باند را منهدم و چهار نفر را در مناطق غربی و جنوب غربی تهران دستگیر کردند.

وی افزود:در مجموع از این افراد ۳۰۰ هزار قلم انواع دارو از جمله داروهای مرتبط با درمان کرونا، انسولین، سقط جنین، داروهای اعصاب و روان و ... کشف و ضبط شد و عمده این داروها غیر مجاز بوده و تعداد زیادی از آنها نیز در شرایط نامطلوب و غیر استاندارد نگهداری می شدند و یا تاریخ مصرف گذشته بودند که در صورت استفاده توسط شهروندان می توانست فرد مصرف کننده را با مخاطرات جدی روبه رو کند.

گودرزی با اشاره به اینکه شهروندان دارو را نباید در فضای مجازی خریداری کنند خاطرنشان کرد: هر گونه خرید و فروش دارو در فضای مجازی ممنوع است و پلیس فتا با هر گونه خرید و فروش دارو و موارد مرتبط با آن در فضای مجازی برخورد خواهد کرد.

شناسایی بیش از ۵۰۰ پرونده مربوط به داروهای تقلبی

رئیس پلیس فتا ناجا از شناسایی و دستگیری توزیع‌کنندگان داروهای تقلبی و غیرمجاز توسط پلیس فتا طی عملیات پانجیا ۱۴ خبر داد و گفت: عملیات پانجیا عملیاتی است که هرساله باهدف مبارزه با تبلیغ و فروش آنلاین داروهای تقلبی و غیرمجاز صورت می‌پذیرد و با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و فروش دارو در شبکه‌های اجتماعی، برخی مجرمان سایبری با سوءاستفاده از این فضا اقدام به فروش داروهای تقلبی و غیرمجاز می‌نمایند، لذا با توجه به حساسیت موضوع و جلوگیری از فروش بیشتر داروهای جعلی و کاهش آسیب‌های حاصله از عوارض ناشی مصرف این داروهای جعلی عملیات پانجیا ۱۴ هم‌زمان با همکاری بیش از ۱۴۰ پلیس سایبری سراسر جهان اجراء گردید.

سردار وجید مجید گفت: این عملیات طبق بازه زمانی اعلام‌شده از سوی سازمان اینترپل و برابر هماهنگی‌های صورت گرفته از تاریخ سازمان اینترپل جهانی از تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه تا سوم خرداد توسط پلیس‌های عضو این سازمان و با ظرفیت تمامی پلیس‌های فتا کشور باهدف جلوگیری از اقدامات مجرمانه باندهای شکل‌گرفته آغاز بکار کرد و در این خصوص ۱۱ هزار صفحه در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی و وب‌سایت‌ها مورد رصد قرار گرفت.

وی ادامه داد: طی این عملیات در ابتدا بالغ‌ بر ۲۳۰ مورد تخلف در این حوزه شناسایی شد و در ادامه با همکاری‌های صورت گرفته در سطح استان‌ها حدود ۵۰۰ مورد پرونده در این حوزه تشکیل‌شده است و بالغ‌بر ۶۰ هزار بسته‌های دارویی و ۳۰۰ هزار واحد دارویی متشکل از داروهای تقلبی و غیرمجاز در حوزه کرونا، قلب و عروق، بیماری‌های دیابت و حوزه بیماری­ های پوست و مو و همچنین اقلام آرایشی و سایر موردهای غیرمجاز شناسایی و ضبط شدند.

سردار مجید افزود: برابر تحلیل‌های صورت گرفته توسط کارآگاهان سایبری، ۵۰ درصد بسترهای این موارد مربوط به شبکه اجتماعی اینستاگرام، ۱۷ درصد مربوط به تلگرام و بالغ‌ بر ۳۰ درصد مربوط به سایت‌های آگهی محور است که گزارشات تکمیلی به مبادی ذی‌ربط اعلام‌شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر پرونده‌های احصاء شده مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان غربی، البرز، خوزستان، گیلان و خراسان جنوبی است، خاطرنشان کرد: اهداف مبنایی و کلان این عملیات که دارای خاستگاه قانونی، بهداشتی و پلیسی است این است که می‌بایست به‌صورت مستمر انجام شود و به‌عنوان مطالبات ما از سازمان اینترپل جهانی در نظر گرفته‌شده و بلافاصله پس از رصد کارشناسان سایبری، در خصوص شناسایی باندها و عوامل مربوطه اقدامات لازم صورت پذیرد.

رئیس پلیس سایبری کشور به هم‌وطنان توصیه کرد: اقلام بهداشتی و دارویی موردنیاز خود را صرفاً از داروخانه‌های سطح شهر و واحدهای مسئول تهیه کنند و از ثبت سفارش اقلام بهداشتی از طریق سایت‌های غیرمجاز و بازارهای آنلاین خودداری نمایند. همچنین در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی Cyberpolice.ir بخش مرکز امداد و فوریت‌های سایبری اعلام کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: