۰

اجرای آزمایشی غربالگری ناباروری در مدارس دخترانه

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۱۵ درصد از زوجین ایرانی دارای ناباروری مطلق در طول زندگی خود هستند و بیش از ۲ میلیون زوج نابارور در کشور داریم.
کد خبر: ۲۵۷۵۵۹
۱۳:۳۵ - ۰۹ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۱۵ درصد از زوجین ایرانی دارای ناباروری مطلق در طول زندگی خود هستند و بیش از ۲ میلیون زوج نابارور در کشور داریم.

سیدحامد برکاتی افزود: بر اساس نتایج پژوهش جدیدی که در دوران شیوع ویروس کرونا انجام شده است ۱۲.۴ درصد از زوجین ایرانی دارای ناباروری اولیه هستند یعنی به هیچ عنوان امکان باروری با روش‌های معمول برای آنها وجود ندارد و ۱۶ درصد هم ناباروری ثانویه دارند.

وی با بیان اینکه این پژوهش در ۳۱ مرکز استان و سه شهرستان از هر استان بر روی جمعیت حدود ۳۱ هزار نفر انجام شده است، اظهار داشت: بُروز ناباروری بین زوجین ایرانی سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار مورد است که در بدترین حالت به یکصد هزار هم می‌رسد.

برکاتی با تاکید بر اینکه اگر عوامل ناباروری زود تشخیص داده شود، این آمار نصف خواهد شد، اضافه کرد: در این صورت، کمتر از ۲۰ درصد از زوجین نابارور به روش‌های با فناوری بالا و گرانقیمت برای درمان نیاز دارند و کشور این امکان را خواهد داشت که با هزینه کمتر بر ناباروری غلبه کند.

وی با اشاره به حمایت‌ وزارت بهداشت از زوجین نابارور در زمینه خدمات کمک باروری، دارو درمانی و سونوگرافی خاطرنشان کرد: منابع خوبی نیز در این زمینه در بودجه امسال پیش بینی شده است.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به اجرای طرح جدیدی برای کاهش ناباروری اشاره کرد و گفت: اگر موارد ناباروری و زمینه‌های ایجاد آن زود تشخیص داده شود، نیمی از آنها با روش‌های معمول قابل درمان و مدیریت هستند که در این پیوند، یک طرح آزمایشی در ۶ شهرستان اجرا می‌شود و بانوان پس از رسیدن به سن بلوغ، مورد غربالگری و شناسایی عوامل ناباروری قرار می‌گیرند.

برکاتی ادامه داد: اگر عوامل ناباروری در این افراد تشخیص داده شد مداخله اولیه برای رفع آن انجام شده و اگر نیاز به مداخله تخصصی باشد به پزشک مربوطه ارجاع می‌شود.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح در سطح گسترده، نرخ ناباروری کاهش خواهد یافت، تاکید کرد: اینکه بخواهیم مساله جمعیت کشور را فقط با تکیه بر اصلاح و مدیریت ناباروری حل کنیم چندان پاسخگو نخواهد بود و باید در کنار آن مسائل فرهنگی و اقتصادی را نیز در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه با افت شدید نرخ رشد جمعیت در ۱۰ سال آینده در کشور مواجه خواهیم شد، افزود: سن ازدواج، تسهیل ازدواج، فرزند آوری، تحصیل، اشتغال، مسکن و امید به آینده در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

برکاتی با تاکید بر اینکه حاکمیت باید از زنان برای فرزندآوری حمایت بیشتری کند و بین تحصیل، اشتغال و فرزندآوری، هماهنگی ایجاد شود، تصریح کرد: نباید وضعیت بگونه‌ای باشد که اگر زنی تصمیم به بارداری گرفت با تهدید شغلی یا تحصیلی مواجه شود.

مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به بالا رفتن سن ازدواج نیز اشاره و اضافه کرد: میانگین سن ازدواج در دختران به ۲۴ سالگی و پسران به ۲۹ سالگی رسیده است و فرزند اول پس از چهار تا چهار و نیم سال و فرزند دوم پس از پنج سال بعد از تولد فرزند اول به دنیا می‌آیند یعنی ۱۰ سال برای داشتن ۲ فرزند طول می‌کشد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در هشت سال گذشته اقدامات خوبی برای مباحث جمعیت و فرزند آوری انجام داده است، خاطرنشان کرد: جمعیت یک موضوع چند وجهی است و باید در همه سیاست‌ها اعم از اشتغال، مسکن و تولید و در همه قوا و دستگاه‌های اجرایی دیده شود.

برکاتی با بیان اینکه از سال ۹۴ تاکنون با روند کاهشی نرخ جمعیت در کشور مواجه شده ایم، تاکید کرد: اگر اقدام جدی برای رفع این مساله صورت نگیرد این شیب کاهشی تا ۱۵ سال آینده ادامه می‌یابد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در زمان حاضر حدود ۱۸ درصد از باروری‌ها در بین زنان بالای ۳۵ سال اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: با وجود اینکه بارداری بالای ۳۵ سال برای زنان، توصیه نمی‌شود اما این خواست خود آنهاست و وزارت بهداشت حمایت‌ لازم را از آنها برای داشتن دوره بارداری سالم انجام می‌دهد.

وی به موضوع حمایت از مادران باردار در دوران کرونا نیز اشاره و اضافه کرد: با کمک سازمان‌های بین‌المللی از جمله صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تجهیزات حفاظتی برای مادران باردار تامین شده است و در ۳۱ استان توزیع می‌شود.

 جمعیت کشور در زمان حاضر حدود ۸۴ میلیون نفر با ۲۶ میلیون زوج تخمین زده می‌شود.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: