۰

فشار خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر برای افشای نقش عربستان

روزنامه گاردین گزارش کرد، وکلای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر قرار است ماه جاری میلادی با هماهنگی دادگاه آمریکا از چند مقام اسبق عربستانی در خصوص ارتباطشان با حملات ۱۱ سپتامبر بازجویی کنند.
کد خبر: ۲۵۷۳۳۱
۰۸:۳۲ - ۰۵ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه گاردین گزارش کرد، وکلای خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر قرار است ماه جاری میلادی با هماهنگی دادگاه آمریکا از چند مقام اسبق عربستانی در خصوص ارتباطشان با حملات ۱۱ سپتامبر بازجویی کنند.

 خانواده‌های این قربانیان قصد دارند ثابت کنند که این اتباع سعودی به دو هواپیماربای حملات ۱۱ سپتامبر شامل "خالد المظهر" و "نواف الهزمی" کمک و از آنها پشتیبانی کرده‌اند و این که این حمایت از سوی یک دیپلمات در سفارت عربستان در واشنگتن هماهنگ شده است.

این سه عربستانی که قرار است مورد بازخواست قرار بگیرند شامل عمرالبیومی، فهد الضمیری و "مصعد الجراح" هستند. البیومی یک کارمند سابق دولت در اداره هوانوردی غیرنظامی بوده که در کالیفرنیا رسما یک دانشجو بود.

در شکایت تنظیم شده از سوی خانواده‌های قربانیان گفته شده که البیومی در سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ به عنوان یک مامور عربستانی فعالیت کرده است. البیومی ادعا کرده که آشنایی دورادور با المظهر و الهزمی، از اعضای تیمی که پرواز ۷۷ آمریکن ایرلاینز را به سمت پنتاگون برد داشته است.

همچنین الضمیری نیز یک کنسول رسمی عربستان در لس آنجلس و امام جماعت مسجد ملک فهد در آنجا بوده است. البیومی بر اساس گفته‌ها قبل از ملاقات با مظهر و هزمی با او ملاقات کرده بود.

الضمیری ادعا کرده هرگز دیداری با هواپیمارباها نداشته است اما شاهدان به ماموران اف.بی.آی گفتند که او را به همراه آنها دیده‌اند. بعد از حملات ۱۱ سپتامبر روادید دیپلماتیک او به ظن این که او ممکن است با فعالیتهای تروریستی مرتبط باشد پس گرفته شد.

الجراح نیز در سالهای ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ یک دیپلمات سطح متوسط در سفارتخانه در واشنگتن بوده و هویتش تا ماه مه ۲۰۲۰ زمانی که جیل سانبورن معاون مدیر اف.بی.آی تصادفا این نام را در یک سند دادگاهی فاش کرد، علنا شناخته نشده بود.

البیومی بر اساس این گزارش اوایل ماه جاری میلادی مورد بازجویی قرار گرفته در حالی که بازجویی الجراح هفته گذشته انجام شد. الضمیری نیز به گزارش گاردین قرار است هفته آینده مورد بازجویی قرار بگیرد.

ماه سپتامبر گذشته یک قاضی آمریکایی به عربستان دستور داد ۲۴ مقام سابق و فعلی از جمله یک سفیر سابق در آمریکا را برای بازجویی در ارتباط با این شکایت در دسترس قرار دهد.

هر چند که محتوای اسناد محرمانه باقی مانده‌اند خانواده‌های قربانیان به دنبال افزایش فشار بر واشنگتن به منظور مجبور ساختنش به علنی ساختن اسناد مربوط به این پرونده دادگاهی علیه ریاض و انتشار نتایج تحقیقات مربوط به آن درباره همدستی عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر هستند. ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربای این حملات اتباع عربستانی بودند.

دولت عربستان تاکنون نسبت به بازجویی از مقامات سابق خود واکنشی نشان نداده، اما همواره هرگونه دخالت در این حمله را رد می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: