۰

آمریکا 3 وب‌سایت وابسته به ایران را توقیف کرد

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۲ ژوئن (یکم تیر) اعلام کرد دامنه وب‌سایت چند رسانه بین‌المللی وابسته به ایران شامل پرس‌ تی‌وی، العالم و الکوثر را به همراه کانال تلویزیونی المسیره توقیف و مسدود کرده است. ایران در واکنش به این موضوع اعلام کرد که عمل متقابلی را انجام خواهد داد اما به جزییات بیشتری اشاره نکرد.
کد خبر: ۲۵۷۲۷۶
۱۵:۰۵ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

آمریکا 3 وب‌سایت وابسته به ایران را توقیف کرد

به گزارش «شیعه نیوز»، وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۲ ژوئن (یکم تیر) اعلام کرد دامنه وب‌سایت چند رسانه بین‌المللی وابسته به ایران شامل پرس‌ تی‌وی، العالم و الکوثر را به همراه کانال تلویزیونی المسیره توقیف و مسدود کرده است. ایران در واکنش به این موضوع اعلام کرد که عمل متقابلی را انجام خواهد داد اما به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

این شبکه‌ها به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسوی برنامه پخش می‌کنند. شبکه عربی المسیره متعلق به ایران نیست، اما مدیریت آن در دست گروه حوثی‌های یمن است که ایران از آنها پشتیبانی می‌کند.

بازدیدکنندگان این وب‌سایت‌ها از روز سه‌شنبه با اعلامیه‌ای روبرو می‌شوند که در آن نوشته شده این وب‌سایت‌ها به موجب قوانین آمریکا مسدود شده‌اند. موضوع این قوانین توقیف کیفری و مدنی اموال دخیل در «قاچاق فناوری یا تجهیزات تسلیحاتی هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیک و رادیولوژیک و نیز تولید، واردات، فروش یا توزیع ماده‌ای کنترل‌شده» است.

دیگر سند مورد ارجاع در این اعلامیه، یکی از قوانین فدرال درباره برخورد با «تهدید غیرمعمول و خارق العاده و اعلام شرایط اضطراری در سطح ملی» است که خود شامل «اصلاحیه قانون منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایران» مصوب ۲۰۰۵ و «سند حمایت از آزادی ایران» مصوب ۲۰۰۶ است.

در اعلامیه موجود در صفحه این شبکه‌ها، وزارت دادگستری آمریکا گفته که توقیف این وی‌سایت‌ها بر اساس درخواست دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده صورت گرفته است.

شبکه پرس تی‌وی در سال ۱۳۸۶ در دوران ریاست جمهوری اول محمود احمدی‌نژاد راه‌اندازی شد. در سال ۱۳۹۱ شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی پخش نسخه انگلیسی این شبکه را متوقف کرده بودند.

واکنش ایران: خلاف آزادی بیان است

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران در واکنش به این موضوع، آن را «خلاف حقوق بشر و محدود کردن آزادی بیان» توصیف کرد و گفت: «درست همان موضوعی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها به آن افتخار می‌کنند که ما مبلغ آزادی بیان هستیم و حقوق بشر را رعایت می‌کنیم.»

وی اعتقاد دارد اقدام آمریکا «غیراخلاقی و غیر قانونی» بوده است: «ما در مجامع بین‌الملل قطعا تلاش می‌کنیم با این اقدام آنها برخورد کنیم. در ارتباط با آنچه که مربوط به ما است عمل متقابل انجام می‌دهیم.»

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: