۰

مزاجی گیاهی زعفران چیست؟ + خواص

یك متخصص طب سنتی گفت: زعفران گیاهی است كه از نظر مزاجی دارای طبع گرم و خشك است و كاربردهای بالینی و درمانی بسیاری دارد.
کد خبر: ۲۵۷۲۷۱
۱۳:۰۴ - ۰۲ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، یك متخصص طب سنتی گفت: زعفران گیاهی است كه از نظر مزاجی دارای طبع گرم و خشك است و كاربردهای بالینی و درمانی بسیاری دارد.

دكتر محمد رضا كریمی فرزقی افزود: این تقسیم بندی بر اساس اركان عناصر اربعه است و طبق منابع اصلی طب سنتی از نظر درجه گرمی دو و درجه خشكی در سطح یك قرار دارد.

وی یادآورشد: در عین حال در كتاب مخزن الادویه عنوان شده كه برخی حكما آن را درجه سه از نظر گرمی و از بعد خشكی درجه دو عنوان كرده اند.

وی توضیح داد : در طب سنتی هر گیاه دارویی و عناصر اعم از جامدات و مواد معدنی و گیاهان از نظر خشكی ، تری ، سردی و گرمی هر یك به چهار درجه تقسیم بندی می شود.

وی توضیح داد : بعنوان مثال میزان گرمی یك عنصر در این تقسیم بندی درجه یك آن شامل مواد غذایی است، درجه دو جنبه دارویی دارد و درجه سه گرمی به گونه است كه استفاده مكرر و تكرار در مصرف بیماری زا است و درجه چهار آن به مفهوم آنكه جزو سموم است.

وی ادامه داد : زعفران از گیاهانی است كه در بسیاری از موارد جنبه دارویی دارد و آثار مثبتی هم در درمان برخی بیماری ها دارد.

كریمی فرزقی گفت: از نظر خشكی هم زعفران یك عنصر مفید در دفع اخلاط فاسده و محلل و كاهنده اخلاط حاصل از بلغم است.

این متخصص طب سنتی ،آثار زعفران در سیستم كلیه و مجاری ادراری را هم مدر و ادرار آور عنوان و ذكر كرد: در واقع از دیدگاه طب سنتی نخست باید مزاج افراد شناخته شده و بر این مبنا عناصر مختلف و موثر و یا مضر بودن آن برای فرد مشخص شود.

مزاجی گیاهی زعفران چیست؟ + خواص

وی گفت: بر این مبنا فردی كه دارای مزاج صفراوی و كبد گرم است و عنصر آتش در او بالا است شاید از زعفران بهره چندانی نبرد اما اكثریت افراد جامعه دارای مزاح مختلط هستند به گونه ای كه كبد گرم و بیشتر اندام های سرد دارند و برای این افراد بهتر است زعفران موضعی مصرف شود.

وی ادامه داد : از جمله كاربردهای بالینی این گیاه استفاده از آن برای تسهیل زایمان های سخت است .

كریمی فرزقی از مهمترین آثار و موارد استفاده از زعفران را رفع تمامی انسدادهای عروقی عنوان كرد و گفت: سكته مغزی در اثر انسداد عروق نه فشار خون با رعفران قابل بهبود و رفع است.

كریمی فرزقی افزود : استفاده از زعفران در طول هفته به میزان دو بار و یا به صورت یك روز در میان در درمان كبد چرب هم موثر است.

وی گلبرگ و كلاله زعفران را در جلای چشم و افزایش قدرت بینایی هم موثر دانست و افزود: از ضماد زعفران هم برای درمان بیماری نقرس و درمان درد مفاصل استفاده می شود.

وی با بیان اینكه زعفران در درمان بیش از یكصد نوع بیماری كاربرد مستقیم دارد، افزود : در عین حال مداومت در مصرف زعفران موجب كدورت اعصاب و آسیب دیدن آن می شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: