۰

چطور توده سرطانی پستان را تشخیص دهیم؟

یک متخصص رادیولوژی با اشاره به ضرورت شناسایی توده‌های سرطانی کوچک پستان در مراحل اولیه، گفت: برخی ضایعات پستان فقط با استفاده از MRI قابل شناسایی است.
کد خبر: ۲۵۷۲۳۵
۱۵:۲۹ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، یک متخصص رادیولوژی با اشاره به ضرورت شناسایی توده‌های سرطانی کوچک پستان در مراحل اولیه، گفت: برخی ضایعات پستان فقط با استفاده از MRI قابل شناسایی است.

معصومه گیتی، متخصص رادیولوژی  درباره «شناسایی توده‌های سرطانی در پستان»،با اشاره به اینکه نمونه برداری از ضایعات غیر قابل لمس پستان سال‌هاست که با گاید تصویربرداری انجام می‌شود، گفت: از موارد شناخته شده انجام نمونه برداری با گاید سونوگرافی است و یا انجام نمونه برداری از ضایعات کوچک با میکروکلسیفیکاسیون‌ها با گاید ماموگرافی که معمولا با دستگاه مخصوص استریو تاکسی انجام می‌شود.

این متخصص رادیولوژی افزود: با توجه به اینکه MRI روش بسیار دقیق و حساسی است، لذا برای تشخیص توده‌های کوچک پستان که در مراحل ابتدایی سرطان هستند گزینه تشخیص بسیار مناسبی است. گاهی یک ضایعه یا توده مشکوک در پستان را با MRI پیدا می‌کنیم که در بررسی‌های بیشتری که بعد از MRI انجام می‌دهیم، سعی می‌کنیم ضایعه را با سونوگرافی یا ماموگرافی پیدا کنیم.

گیتی با تاکید بر اینکه شناسایی ضایعات همیشه با استفاده از روش سونوگرافی و ماموگرافی قابل انجام نیست، گفت: بعضی مواقع ضایعه فقط با انجام MRI قابل مشاهده است.

وی افزود: در مواردی که ضایعه مشکوک تنها با MRI قابل شناسایی است، برای تشخیص ناچاریم نمونه برداری را با گاید MRI انجام دهیم.

این متخصص رادیولوژی گفت: بعد از تزریق ماده حاجب و مشخص کردن ضایعه پستان با MRI محل آن با روش‌های دقیق و با یک گرید مخصوص علامت گذاری می‌شود.

گیتی افزود: پس از مشخص شدن جواب پاتولوژی، در صورت خوش‌خیم بودن ضایعه، پیگیری‌های بعدی و کنترل آن بر اساس صلاحدید پزشک معالج طبق زمان بندی مشخص با MRI انجام می‌شود تا مطمئن شویم ضایعه پیشرفتی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در صورت بدخیم بودن ضایعه یا مشاهده سلول‌های پیش سرطانی ضرورت دارد ضایعه خارج شود.

این متخصص رادیولوژی افزود:در این صورت در مرحله دیگر با استفاده از گاید MRI ضایعه را مجددا مشخص می‌کنیم و برای پزشک جراح با یک سیم نازک تحت گاید MRI محل توده را علامت گذاری می‌کنیم و بیمار با سیم نازک به اتاق عمل می‌رود و جراح اطراف نوک سیم علامت‌گذاری شده را خارج می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: