۰

انتقاد حج و زیارت از عدم اجازه به زائران ایرانی برای تشرف به حج

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تاکید کرد: حق ایران است که زائرانش مانند سایر کشورها در مراسم حج حضور داشته باشد.
کد خبر: ۲۵۷۰۲۲
۰۸:۵۴ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب روز چهارشنبه درجلسه فوق العاده شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه حضور در مراسم حج مانند مسلمانان دیگر کشورها حق ایرانیان است، اظهار داشت: این وظیفه ما است که حق ملت و زائران کشورمان را پیگیری کنیم.

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت در پاسخ به واکنش برخی از رسانه های خارجی نسبت به انتقاد ازعدم اجازه به زائران ایرانی برای تشرف به حج تصریح کرد: درحال حاضر در عربستان فرد ایرانی وجود ندارد و این حق ملت ایران است که مانند سایر مسلمانان دیگر کشورها دراین مراسم حضور داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب با طرح این سوال که برای زیارت خانه ای که خداوند برای همه قرار داده است چرا تبعیض می شود و مسلمانان بعضی از کشورها را محروم می کنید؟ اظهار داشت: عربستان این حق را دو سال است که از هموطنان ما گرفته و این وظیفه ما است که بعنوان خدمتگزارحق ملت و زائران کشورمان را پیگیری کنیم.

نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت با تاکید براینکه زائران ایرانی باید به هرنسبتی که سهم شان است در مراسم حج حضور داشته باشند، افزود: عربستان باید سهم زائران کشورمان را ادا کند.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است ۴۵ هزار زائر غیر سعودی در مراسم حج حضور داشته باشند شماری نیز سهم ملت ایران است، آیات ۳۴ سوره انفال، ۲۵ سوره حج و ۹۶ سوره آل عمران را یادآور شد و اضافه کرد: این حقی است که خداوند برای همه مسلمانان قرار داده است که به نسبت سهم شان در سرزمین وحی حضور داشته باشند و فرقی نمی کند که درعربستان باشند و یا خارج ازعربستان .

حجت الاسلام والمسلمین نواب حساسیت برخی نسبت به مسایل جهان اسلام را یادآور شد و برای روشن شدن ذهن افرادی که از این موضع استقبال و یا آن را رد کردند، گفت: ایکاش این حساسیت را در همه موضوعات شاهد بودیم، شهید شدن هر روزه جوانان فلسطینی همیشه از قلم افتاده و به آن توجه نمی کنند، به کشته شدن روزانه مردم مظلوم و محروم جای جای جهان اسلام ، توجه نمی شود و کشته شدن جمع زیادی از افراد بی بضاعت در سراسر جهان به خاطر محرومیت نیز نادیده گرفته می شود.

وی با بیان اینکه مطالب گفته شده در خصوص موضوع حج مستند قرآنی دارد به آیه ۲۵ سوره حج که می فرماید: کسانی که کفر ورزید و مانع راه خدا شدند و ورود افراد به مسجدالحرام را ممنوع کردند" اشاره کرد و گفت: ما نقد داشتیم که چرا ایرانی ها دو سال است از حضور در مراسم حج و زیارت مسجدالحرام و خانه کعبه محروم هستند، مسجدالحرامی که خداوند برای همه مردم قرار داده است و مقیم و غیر مقیم برای حضور در این مکان شریف مساوی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: ایران در مقابل دشمنان اسلام ایستاده است و اگرهرکشور دیگری در مقابل آمریکا می ایستاد، این مقدار تاب آوری نداشت ، ایران چهل سال است که درمقابل ترور، جنگ و جنایات دشمنان و بویژه تحریمی که ازآن بعنوان تحریم فلج کننده یاد می کنند ایستاده و با این حال دستاوردهای زیادی برای جهان اسلام داشته است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها در مقابل ستم ها و جنایات رژیم صهیونیستی سر خم کرده اند، گفت: فلسطینی ها امروز احساس حیات و حضور می کنند و به یمن خدمات جمهوری اسلامی ایران است که رژیم صهیونیستی برای اولین بار در مقابل فلسطینی ها، زانو زد ، ما به جامعه الازهر احترام می گذاریم ولی مسلمانان کشورهای دیگر هم اهل فکر و تدبیر هستند و شایسته بود با آنها نیز مشورت می شد.

نماینده ولی فقیه درامورحج و زیارت در پایان سخنان خود از رئیس سازمان حج و زیارت خواست انتظارات جامعه ایران مبنی براینکه طبق آیه شریفه حضور در حج مانند سایر کشورها حق ایرانیان نیز هست و همچنین مشورت با ایران را به لحظه آخر نگذارند، طی نامه ای به عربستان منعکس شود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد نگاه افرادی که مسئولیت اداره حرمین را در اختیار دارند فراگیر شود.

سازمان حج و زیارت نامه ای به طرف عربستانی ارسال کرده

علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز از حساسیت سرپرست حجاج ایرانی که پیگیردفاع از حق زائران ایرانی است، تقدیر کرد و گفت: سازمان حج و زیارت در این زمینه نامه ای را برای طرف عربستانی ارسال کرده است.

وی با بیان اینکه در تماس تلفنی با معاون وزیر حج عربستان به توقف فعالیت نمایندگی های کشورمان و عدم حضور ایرانیان در عربستان اشاره شد ، افزود: پیرو تذکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برای رعایت حق و حقوق زائران ایرانی مجددا با کشورمیزبان مکاتبه خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: