۰

کشتار غیرنظامیان و هزاره‌ها برای سازمان ملل غیرقابل قبول است

جان آرنو؛ نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان و منطقه در دیدار با محمد محقق؛ رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور ارشد رییس جمهوری گفته است که کشتار غیرنظامیان و هزاره‌ها برای سازمان ملل غیرقابل قبول است.
کد خبر: ۲۵۶۹۶۳
۱۳:۲۷ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، جان آرنو؛ نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان و منطقه در دیدار با محمد محقق؛ رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و مشاور ارشد رییس جمهوری گفته است که کشتار غیرنظامیان و هزاره‌ها برای سازمان ملل غیرقابل قبول است.

 دفتر آقای محقق اعلام کرده است که وی روز دوشنبه ( ۲۴ جوزا) با جان آرنو دیدار کرده است.

در این دیدار در مورد روند صلح، اجماع منطقه‌ای، وضعیت امنیتی و سیاسی کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

محقق از همکاری‌ و حمایت‌ سازمان ملل متحد از مردم و دولت افغانستان قدردانی کرده است.

مشاور ارشد رییس جمهور در امور امنیتی و سیاسی، با ابراز تاسف از افزایش خشونت‌ و کشتار غیرنظامیان، گفته است که طالبان اراده به صلح ندارد و می‌خواهد که از طریق جنگ و زور افغانستان را بگیرد.

محقق با اشاره به حملات اخیر در غرب کابل گفته است که هزاره‌ها در مکاتب، مساجد، آموزشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها به گونه‌ بی رحمانه و بدون هیچ توجیه، قتل‌عام می‌شوند. او این قتل‌عام را از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت و نسل کشی خوانده است.

مشاور ارشد رییس جمهوری از سازمان ملل متحد خواست که بر عاملان کشتار هزاره‌ها فشار بیاورد.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، بر ضرورت تامین آتش‌بس فوری و سراسری و اهمیت تقویت اجماع منطقه‌ای در حمایت از روند صلح افغانستان تاکید کرده است.

در ادامه آقای آرنو در مورد اهداف و برنامه‌های خود برای دست یافتن به صلح و اجماع منطقه‌ای در حمایت از صلح افغانستان با محقق صحبت کرده و با اشاره به تشدید حملات و افزایش سطح خشونت‌ها، ادامه این وضعیت را برای سازمان ملل متحد غیر قابل قبول خوانده است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور منطقه و افغانستان، با ابراز تاسف از حملات اخیر بر غیرنظامیان به‌خصوص هزاره‌ها، گفته که کشتار افراد ملکی و هزاره‌ها برای سازمان ملل متحد غیر قابل قبول است.

اخیرا حملات زنجیره‌ای در غرب کابل که عمدتا هزاره‌ها را هدف قرار می‌دهد به شدت افزایش یافته است.

در آخرین مورد، بعد از ظهر روز شنبه، ۲۲ جوزا در فاصله چند دقیقه‌ای در نواحی سیزدهم و ششم منطقه دشت برچی دو انفجار رخ داد. در هر دو رویداد موترهای مسافربری تونس هدف قرار داده شده‌است.

براساس آمارها در این انفجارها، هفت نفر به شمول دو کارمند زن مؤسسه افغان‌فلم کشته و شش تن دیگر زخمی شده‌اند.

مسئولیت انفجارهای دیروز را هیچ گروهی بر عهده نگرفته‌است.

حدود ۱۰ روز قبل نیز غرب کابل گواه دو انفجار همزمان بود که موترهای مسافربری را هدف قرار داده‌بود. در این انفجار دست‌کم ۱۰ نفر کشته شدند.

پیش‌تر یک موتر بمب‌گذاری‌شده، دانش‌آموزان یک مکتب دخترانه را در غرب کابل هدف قرار داد که براساس آمارها دست‌کم ۸۰ نفر کشته شدند.

فعالان افغان این انفجارها را «نسل‌کشی» می‌دانند که یک گروه قومی خاص را هدف قرار می‌دهد.

حکومت مدعی است که در واکنش به این انفجارها طرحی را برای امنیت غرب کابل روی دست گرفته؛ طرحی که تاکنون نهایی و اجرایی نشده‌است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: