۲

نسل‌کشی شیعیان هزاره‌ اینبار در موسسه مین‌روبی هلوتراست

رییس موسسه ماین‌روبی هلوتراست می‌گوید حمله سه شنبه شب به کارکنان این موسسه در ولایت بغلان «قتل عمد» بوده است و مهاجمان کارمندان قوم خاص را هدف قرار داده‌اند.
کد خبر: ۲۵۶۷۷۶
۱۰:۰۰ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، رییس موسسه ماین‌روبی هلوتراست می‌گوید حمله سه شنبه شب به کارکنان این موسسه در ولایت بغلان «قتل عمد» بوده است و مهاجمان کارمندان قوم خاص را هدف قرار داده‌اند.

امروز، یک کانال تلگرامی به زبان عربی منسوب به شاخه خراسان داعش این حمله را برعهده گرفته است.

شب گذشته، در حمله مهاجمان ناشناس “نقاب پوش” ۱۰ کارمند یک موسسه مین‌روبی را در بغلان افغانستان کشتند و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.

نسل‌کشی شیعیان هزاره‌ اینبار در موسسه مین‌روبی هلوتراست

جیمز کوان؛ رییس اجرایی این نهاد در مصاحبه با بی‌بی‌سی در کابل گفته است آنچه که در بغلان اتفاق افتاد قتل عمد بوده، گروهی از مردان مسلح به اردوگاه ما آمدند و «افراد هزاره را جدا کرده و به قتل رساندند. ما انتظار چنین چیزی را نداشتیم».

آقای کوان به شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی نیز گفته که مهاجمان با خونسردی کارکنان این موسسه را کشته‌اند. آقای کوان از افسران ارشد ارتش بریتانیا بوده است.

در کلیپی که پلیس بغلان نشر کرده، نیز یکی از نجات یافتگان این حمله گفته که افراد مسلح پیش از تیراندازی از آنها پرسیدند که کسی از آنها از قوم هزاره است.

این ویدیو واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه های اجتماعی برانگیخته است.

عارف رحمانی؛ نماینده مردم استان غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان در توییتی نوشته است که «با کشتار کارمندان هزاره موسسه ماین پاکی بر اوراق پرونده نسل کشی افزوده گشت و از میزان امنیت جمعی کاسته شد».

رحمانی گفته است که «جدا کردن کشتن ۱۰ نفر از یک قوم خاص از میان جمعی براساس ماده ۲ کنوانسیون منع و مجازات نسل کشی و ماده ۳۳۳ کد جزا مصداق بارز نسل کشی است».

عزیز رویش؛ نویسنده و کنشگر فعال سیاسی افغان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که اگر دولت افغانستان، و تمام وجدان‌های بیدار و آگاه کشور، به مسوولیت قانونی خود مبنی بر دفاع از شهروندان هزاره‌ کشور در برابر «نسل‌کشی» رسیدگی نکند، کشور را به پرتگاه نابودی سقوط خواهد داد.

گفتنی است که مسئولیت کشتار کارمندان ماین پاکی را هیچ گروهی به عهده نگرفته است؛ اما برخی گزارش‌ها حاکی است که داعش مسئولیت را پذیرفته است.

حکومت طالبان را مسئول شناخته است؛ اما این گروه می‌گوید هنگام حمله به کمک کارمندان ماین پاکی شتافته است. ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان این حمله را محکوم کرده است.

هزاره‌ها، سومین گروه بزرگ قومی در افغانستان است که در سال‌های اخیر، به ویژه در منطقه عمدتا هزاره نشین غرب کابل هدف حملات هدفمند قرار گرفته اند.

گفتی است که طی هفته‌های اخیر حملات زنجیره‌ای در غرب کابل که بیشتر از قوم هزاره قربانی می‌گیرد، به شدت افزایش یافته است. فعالان این حملات را «نسل‌کشی» می‌دانند و خواهان به رسمیت شناختن آن از سوی حکومت و سازمان ملل هستند.

در روزهای اخیر، شماری از افغان‌ها با هشتگ «نسل‌‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» (StopHazaraGenocide #) طوفان توییتری به راه انداختند که ترند توییتر در افغانستان و شماری از کشورها شد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
نظرات بینندگان
عبدالحسین‌مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
سلام‌چرا‌از‌تلوزیون‌ایران‌مسئله‌آشکار‌سازی‌نمیشود
آیا‌امریکا‌قصد‌دارد‌به‌علت‌شرکت‌در‌دفاع‌از‌حرم‌از‌
حرمین‌شریفین‌قوم‌تورک‌هزاره‌را‌به‌دست‌داعش‌و
طالبان‌نابود‌کند‌احتمال‌خروج‌نمایشی‌امریکا‌از‌
افغانستان‌یک‌علتش‌ایجاد‌زمینه‌تنش‌در‌مرزهای
شرقی‌ایران‌توسط‌عوامل‌وهابیست
ابن الرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
از مدافعان حرم می خواهیم برعده وعده خود بیفزایند وبرای حمایت از شیعیان هزاره افغانستان خودرا آماده کنند.