۰

نخستین رژه نظامی بزرگ حشد شعبی به مناسبت سالگرد تاسیس

سازمان الحشد الشعبی عراق قصد دارد به مناسبت هفتمین سالروز تاسیس خود، برای نخستین بار یک رژه نظامی بزرگ، پس از موافقت نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق برگزار کند.
کد خبر: ۲۵۶۷۱۰
۱۶:۲۱ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»،با نزدیک شدن به تاریخ ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) و هفتمین سالروز صدور فتوای جهاد کفائی مرجعیت عالیقدر شیعیان که به تاسیس سازمان الحشد الشعبی عراق منجر شد، برخی منابع آگاه از قصد این سازمان برای برگزاری یک رژه نظامی با موافقت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق یعنی «مصطفی الکاظمی» خبر می‌دهند.

برخی شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از آماده شدن تیپ‌های مختلف نظامی سازمان الحشد الشعبی برای برگزاری این رژه نظامی مفصل منتشر کردند.

تاسیس الحشد الشعبی با فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی

آیت‌الله سید علی السیستانی با فتوای تاریخی خود در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد۹۳) به عنوان بنیانگذار سازمان مردمی و نظامی «الحشد الشعبی» عراق شناخته می‌شود.در پی فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی دینی عراق، تشکیلات مردمی الحشدالشعبی برای سازماندهی میلیون‌ها داوطلب عراقی برای مبارزه با داعش شکل گرفت. هسته اولیه الحشد الشعبی از میان شیعیان عراق بود، اما پس از آن، دیگر گروه‌های قومی و مذهبی عراق از جمله اهل تسنن، کُردها و مسیحیان و ایزدی‌ها در آن مشارکت کردند.

«حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق با صدور حکمی حکومتی در ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ (۵ اسفند ۹۴) در آخرین ماه‌های جنگ با داعش، الحشد الشعبی را یک سازمان مستقل تحت دستور مستقیم فرماندهی نیروهای مسلح عراق اعلام کرد.

جریانهای سیاسی حامی الحشد الشعبی نیز در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ (ششم آذر ۹۵) در ادامه سازماندهی این تشکیلات نظامی در چارچوب قوانین عراق، با اکثریت آرا، «قانون الحشد الشعبی» را در پارلمان تصویب کردند. پس از صدور این قانون در عمل این سازمان از نظر حقوقی به یک سازمان امنیتی رسمی عراق تبدیل شد. برای اعضای آن ردیف حقوقی در بودجه تعیین شد هرچند که هنوز برخی بر ضرورت ادغام آن در ارتش و پلیس تاکید دارند.

پایگاه خبری «العربی جدید» با انتشار یادداشتی در این زمینه نوشت که سازمان الحشد الشعبی عراق که دربردارنده بیش از ۷۰ گروه مسلح است، قصد دارد در هفتمین سالروز تاسیس خود، برای نخستین‌بار یک رژه نظامی برگزار کند. به اعتقاد ناظران سیاسی، هدف از این رژه، ارسال پیامهایی سیاسی به طرف‌های داخلی و خارجی است.

یک مقام مسئول عراقی در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت که سازمان الحشد الشعبی خود را برای یک رژه نظامی بزرگ با حضور کلیه گروه‌های مسلح زیرمجموعه خود آماده می‌کند و نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی، را در جریان این تصمیم خود قرار داده است و این رژه نظامی مشابه رژه نظامی ارتش و پلیس عراق در سالگرد تاسیسشان برگزار خواهد شد.

بنا بر این گزارش، یک رژه نظامی مرکزی برگزار خواهد شد و گروه‌های مسلح زیر مجموعه الحشد الشعبی در مناطقی که در آن مستقر هستند، در سراسر عراق، جشن‌هایی را برگزار خواهند کرد.

موافقت الکاظمی با برگزاری رژه نظامی الحشدالشعبی

به گفته این مقام مسئول، الکاظمی با برگزاری این رژه موافقت کرده است و خواستار هماهنگی با فرماندهی عملیات مشترک در این زمینه شده است اما تا به این لحظه مشخص نیست که آیا او در این مراسم حاضر خواهد شد یا خیر.

مکان و زمان تعیین شده اولیه برای برگزاری رژه

به ادعای این مقام عراقی، الکاظمی خواستار برگزاری این رژه در خارج از پایتخت است و اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد این رژه در اردوگاه «اشرف» واقع در استان دیالی که مقر سابق سازمان منافقین پیش از تخلیه آن در دوره نخست‌وزیری «نوری المالکی» بوده، برگزار خواهد شد.

وی افزود که تاریخ پیشنهادی برای برگزاری این رژه، تا به این لحظه، روز ۱۴ ژوئن جاری است اما زمان و مکان آن هنوز به صورت نهایی تعیین نشده است و احتمال دارد به دلیل اصرار برخی گروه‌های زیرمجموعه الحشد بر برگزاری یک رژه بزرگ با استفاده از سلاح‌های مختلف به منظور ارسال پیام‌های لازم به طرف‌های داخلی و خارجی، تغییر یابد.

این منبع تصریح کرد که برخی ترجیح می‌دهند که این رژه در بغداد و میدان جشن‌های بزرگ برگزار شود. از سوی دیگر هنوز «حشد العتبات» هنوز درباره شرکت کردن در این رژه تصمیمی نگرفته است.

پیام اصلی برگزاری رژه نظامی الحشد الشعبی چیست؟

«رعد الدهلکی» نماینده ائتلاف «القوی العراقیه» در گفت‌‌وگو با «العربی الجدید» گفت: «رژه قریب‌الوقوع الحشد الشعبی، به ویژه پس از تنش امنیتی اخیر ایجاد شده در بغداد در پی دستگیری یکی از فرماندهان الحشد الشعبی، دارای پیامهای سیاسی و امنیتی برای نیروهای داخلی و خارجی است».

وی افزود: فرماندهان الحشد الشعبی می‌خواهند با این رژه مسلحانه چندین پیام را ابلاغ کنند. این‌که آن‌ها نیز بخشی از دولت عراق هستند نه سلاح بی‌ضابطه، یکی از پیامهای مورد نظر آنان است. همچنین نمایش قدرت نظامی و سیاسی الحشد یکی دیگر از اهداف برگزاری این رژه است.

اما «فاضل الفتلاوی» نماینده عضو ائتلاف الفتح، در پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید، بر حق سازمان الحشد الشعبی در برگزاری جشن در سالگرد تاسیسش مانند سایر سرویس‌های امنیتی تاکید کرد و گفت که این رژه با موافقت شخص نخست‌وزیر برگزار خواهد شد.

وی در خصوص پیامهای سیاسی و امنیتی برگزاری این رژه، گفت که این ادعا، دور از واقعیت است. رژه نظامی، در واقع نمایش قدرت کشور است و دارای پیامهایی صرفا برای گروه‌های تروریستی و نیروهای خارجی است که برای عراق و عراقی خیری نمی‌خواهند.

الفتلاوی تاکید کرد که یگان‌هایی امنیتی از ارتش و پلیس عراق نیز در این رژه مشارکت خواهند داشت.

روسیا الیوم: رژه در پایان ماه جاری با حضور ۲۰ هزار رزمنده برگزار خواهد شد

پایگاه خبری «روسیا الیوم» نیز امروز (سه‌شنبه - ۸ ژوئن)، به نقل از یک منبع آگاه عراقی نوشت که در هفتمین سالگرد تاسیس الحشد الشعبی رژه بزرگ و مفصلی با حضور کلیه گروه‌های نظامی حاضر در این سازمان برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: الحشد الشعبی یک جشن رسمی در سیزدهم ماه جاری میلادی با حضور فرماندهی کل نیروهای مسلح برگزار خواهد کرد. رژه در پایان ماه جاری برگزار خواهد شد و هیچ نیرو و سازمانی غیر از الحشد الشعبی در آن شرکت نخواهد داشت. الحشد الشعبی از بغداد به استان دیالی در شرق کشور خواهد رفت تا شمار نیروها، خودروها، تجهیزات و سلاح‌های جدید خود را در قرارگاه اشرف ارائه دهد.

به گفته این منبع آگاه بیش از ۲۰ هزار رزمنده الحشد الشعبی به همراه خودروهای زرهی، تجهیزات نظامی و پهپادهای خود در این رژه شرکت خواهند داشت.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: