۰

پاپ از عذرخواهی درباره مرگ کودکان بومی کانادا خودداری کرد

پاپ از مرگ هزاران کودک بومی در یک مدرسه کاتولیک در کانادا اظهار تاسف کرد اما از عذرخواهی خودداری کرد.
کد خبر: ۲۵۶۶۴۰
۱۰:۵۰ - ۱۷ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، پاپ از مرگ هزاران کودک بومی در یک مدرسه کاتولیک در کانادا اظهار تاسف کرد اما از عذرخواهی خودداری کرد.

هفته گذشته بود که رسانه‌ها خبر از کشف یک گور دسته جمعی در محوطه یک مدرسه قدیمی کاتولیک در کانادا دادند که نشان می‌داد ۲۱۵ کودک بومی در آن دفن شده‌اند. این موضوع بار دیگر مصائب رفته بر بومیان کانادا و نیز نژادپرستی نهادینه‌شده در این کشور را به همگان گوشزد کرد و موجی از نفرت را در میان جهانیان برانگیخت. حالا پاپ فرانسیس به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان از رفتار با این کودکان اظهار تاسف و رنج کرده اما معذرتخواهی نکرده است.

با اینکه نخست وزیر کانادا خواستار مسئولیت پذیری کلیسای کاتولیک در قبال جنایت علیه کودکان بومی شده بود، اما پاپ تنها به اظهار تاسف و نیز تاکید بر رعایت حقوق بومیان اکتفا کرد و از عذرخواهی مستقیم اجتناب نمود. مدارس کاتولیک در کانادا از اواسط قرن ۱۹ تا اواخر قرن ۲۰ و با هدف دور کردن کودکان بومی از فرهنگ و زبان مادری‌اشان تشکیل شدند اما عملاً به صحنه ظلم آشکار به آنها تبدیل شد. هزاران کودک بر اثر آسیب‌های روحی یا جسمی و نیز بیماری جان خود را از دست دادند و در گورهای دسته جمعی آرمیدند.

پاپ فرانسیس از مقامات کلیسای کاتولیک کانادا خواسته با دولت این کشور در تحقیقات مربوط به این پرونده همکاری کامل کنند. بسیاری معتقدند اجبار به جدا کردن ۱۵۰ هزار کودک بومی از خانواده‌هایشان و به تبع آن تجاوز جنسی، آزار روحی و جسمی و مرگ آنها تنها یک تراژدی نیست بلکه نسل کشی است که از سوی کلیسای کاتولیک و دولت‌های وقت کانادا علیه بومیان این کشور صورت گرفته است. بومیان کانادا همچنان به دنبال احقاق حق خود هستند اما مشخص نیست بتوانند به آن برسند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: