۰

خیز امارات برای تجزیه یمن

با گذشت بیش از ۶ سال از حمله ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن، هر روز بر ابعاد این تجاوز افزوده می‌شود، به ویژه آن که متجاوزان به ویژه امارات اهداف خاص از جمله تقسیم یمن و غصب نقاط راهبردی این کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
کد خبر: ۲۵۶۵۱۴
۱۰:۰۵ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، با گذشت بیش از ۶ سال از حمله ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن، هر روز بر ابعاد این تجاوز افزوده می‌شود، به ویژه آن که متجاوزان به ویژه امارات اهداف خاص از جمله تقسیم یمن و غصب نقاط راهبردی این کشور را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

در ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ که منطقه غرب آسیا به ویژه کشورهای سوریه و عراق و همپیمانان آنها درگیر بحران مقابله با گروه تروریستی «داعش» (به عنوان سربازان جبهه غربی – عربی – صهیونیستی) بودند، به یکباره ائتلاف عربی – آمریکایی و به بهانه واهی بازگرداندن دوباره "عبد ربه منصور هادی" رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت، اقدام به حمله به این کشور کردند؛ فردی که در ادامه انقلاب مردمی یمن سرنگون شده و به عربستان گریخته بود.

از همان ابتدای تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به یمن، اهداف مختلف متجاوزان به ویژه عربستان و امارات به این کشور اسلامی مشخص شد. هدف اصلی سعودیها از حمله به یمن دسترسی کامل به منابع نفتی این کشور با روی کار بودن دولتی وابسته و هدف امارات نیز تقسیم یمن و غصب نقاط راهبردی آن و حمایت از «شورای انتقالی جنوب یمن» بود.

با توجه به اهداف دو کشور عربستان و امارات و ادامه جنایات هفت ساله آنها در حق مردم یمن مشاهده می‌کنیم که این دو کشور متجاوز هیچکدام در راستای منافع مردم یمن به این کشور تجاوز نکرده‌اند، بلکه برای تامین منافع نامشروع خود اقدام به آن نموده‌اند.

اهداف غاصبانه امارات در یمن حتی بیش از عربستان است و سران ابوظبی در ادامه راه استعماری خود و پیشبرد اهداف غاصبانه‌شان پس از توافق سازش در ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ پای رژیم صهیونیستی را نیز در این مسیر باز کرده‌اند و با کمک صهیونیست‌ها به دنبال رسیدن به آرزوهای غاصبانه خود هستند.

اقدامات صهیونیستی امارات در یمن

دولت امارات در حین جنگ ائتلاف عربی – آمریکایی علیه یمن از اردیبهشت ۱۳۹۷ جزیره یمنی «سقطری» را که صدها کیلومتر با این کشور فاصله دارد، اشغال کرده است، جزیره‌ای که کنترل آن پیش از آن در اختیار دولت‌های مختلف یمن بوده و با آغاز تجاوز ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودیها به این کشور، اقدامات اشغالگرانه و توسعه‌طلبانه امارات در این جزیره استراتژیک یمنی نیز روز به روز افزایش یافته است.

تا ۳ سال پیش زیاده‌خواهی‌های امارات در یمن و به خصوص در جزیره سقطری با سودای گسترش نفوذ در منطقه تا آنجا پیش رفته بود که در ابتدا ابوظبی فقط درصدد ایجاد پایگاههای نظامی در این جزیره به منظور جمع‌آوری اطلاعات نظامی و جاسوسی بود، اما همانگونه که کارشناسان مسایل منطقه در گذشته پیش‌بینی کرده بودند، امارات قصد تسخیر و تصرف جزیره سقطری را همچون برادران صهیونیست خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دارد.

اقدامات صهیونیستی امارات برای تسلط بر جزیره راهبردی سقطری و تنگه «باب المندب» به حدی رسیده که حتی صدای مقامات یمنی دولت مستعفی و فراری یمن و آل سعود را در نیز درآورده و آنها با اقدامات ابوظبی در یمن مخالفت کرده‌اند.

بنا بر اخبار دریافتی از منابع یمنی، چندین ماه است که شماری از کارشناسان صهیونیست و آمریکایی در کنار نظامیان اماراتی در جزیره سقطری در حال نصب تجهیزات شنود و رادار هستند و در حقیقت، آنان در صدد ایجاد پایگاه در این جزیره مهم و راهبردی در اقیانوس هند و دریای عرب می‌باشند.

اهداف امارات نسبت به عربستان در یمن گسترده‌تر و استعماری‌تر می‌باشد که تصرف جزیره بکر و سرشار از منابع طبیعی سقطری و تغییر بافت جمعیتی این جزیره و خرید زمین‌های آنها در همین راستا است که این مساله با کمک رژیم صهیونیستی در حال انجام است.

تصرف جزیره سقطری (سوکاترا)، تلاش برای تجزیه یمن (به دو کشور جنوبی و شمالی) و آموزش، تجهیز و تسلیح شمار زیادی از شبه نظامیان (به عنوان عامل امارات) قسمتی از برنامه‌ها و اقدامات اماراتی‌ها طی سال‌های اخیر در یمن بوده است.

نگاه امارات به جزیره سقطری و تنگه باب المندب با عینک صهیونیستی یعنی جدا کردن این جزیره از یمن و تغییر موقعیت جغرافیایی آن می‌باشد تا ابوظبی و رژیم صهیونیستی از این طریق مناطق و گذرگاه‌های دریایی راهبردی همچون دریای عمان، اقیانوس هند و دریای عرب تا باب المندب و در ادامه دریای سرخ را در رصد اطلاعاتی و جاسوسی خود قرار دهند.

یکی از اهداف مهم دیگر امارات و رژیم صهیونیستی در تصرف جزیره سقطری، پشتیبانی اطلاعاتی و نظامی از اقدامات دزدان دریایی سومالیایی می‌باشد، دزدانی که محدوده کاری آنها بیشتر در مسیر انتهای دریای عمان تا باب المندب قرار دارد، دزدانی که در سال‌های اخیر دهها کشتی متعلق به کشورهای آسیایی، عربی و اروپایی را ربوده‌اند، ولی حتی یک کشتی آمریکایی یا اسراییلی در برنامه آنها نبوده است، نکته‌ای که نشان می‌دهد، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها شریک قافله دزدان دریایی سومالیایی می‌باشند.

اما، همانگونه که در گذشته کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه پیش بینی و اعلام کرده بودند، سران امارات اقدامات غاصبانه خود در یمن را افزایش داده و هدف‌شان این است که تحت هر شرایطی حوزه نفوذشان را در بنادر و جزایر یمن به ویژه در تنگه مهم و راهبردی باب المندب گسترش دهند و با این کار تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی و اهداف غاصبانه خود را با کمک برادران صهیونیست خود تضمین کنند.

در روزهای اخیر خبرگزاری آمریکایی "آسوشیتدپرس" با انتشار گزارشی برای اولین بار از یک «پایگاه هوایی اسرار آمیز» پرده برداشته که بنا بر اعلام این خبرگزاری در جزیره "میون" در تنگه راهبردی باب المندب در جنوب یمن در حال ساخت است؛ پایگاهی که نشان از اهداف بلند پروازانه و غاصبانه امارات در منطقه دارد.

در این گزارش تاکید شده که محل احداث این پایگاه هوایی در یکی از مهم‌ترین نقاط دریایی جهان از نظر حمل و نقل انرژی و محموله‌های تجاری انتخاب شده است.

آسوشیتدپرس در ادامه آورده است، هیچ کشوری تاکنون رسما مسئولیت ساخت این پایگاه هوایی مرموز در جزیره میون در تنگه باب‌المندب را بر عهده نگرفته، اما ترافیک دریایی مرتبط با عملیات ساخت یک باند فرودگاهی در این جزیره ۵.۶ کیلومتری طی سال‌های گذشته عمدتا به کشور امارات عربی متحده ارتباط داشته است.

البته احداث پایگاه نظامی توسط امارات در جزایر یمن، موضوع تازه‌ای نیست و همان گونه که در سطرهای بالا گفته شد، اماراتی‌ها با اشغال جزیره سقطری یمن چند پایگاه نظامی در آن ایجاد کرده‌اند، اما در ادامه راه با عربستان و برخی یمنی‌ها دچار اختلاف شدند و یمنی‌ها اجازه ندادند سقطری به طور کامل به تصرف امارات دربیاید.

به‌هرحال، بر اساس اخبار و گزارش‌های منتشر شده، امارات در حال احداث آشیانه هواپیما و باند پروازی در جزیره میون است و گفته ‌شده که هدف ابوظبی از احداث پایگاه هوایی در این جزیره که در باب‌المندب قرار دارد، درحقیقت افزایش حوزه نفوذ امنیتی، سیاسی و اقتصادی خود و رژیم صهیونیستی در «خلیج عدن» و تنگه راهبردی باب‌المندب و دریای سرخ است.

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه مهم‌ترین توطئه و برنامه‌ای که امارات با برادران صهیونیست خود در یمن در حال اجرا دارد، موضوع تجزیه این کشور و اختلاف در میان یمنی‌ها است و در همین راستا ابوظبی سعی دارد با تصرف و اداره جزایری همچون سقطری، میون (تنگه باب المندب)، بندر عدن و دیگر بنادر جنوبی این کشور، رویای استعمارگرانه خود که در اصل هژمونی ( قدرت برتر) در میان کشورهای عرب منطقه می باشد را به منصه ظهور برساند.

البته امارات به غیر از رژیم صهیونیستی از ابزار دیگری برای پیش برد اهداف خود در یمن بهره می‌برد که که «عیدروس الزبیدی» رئیس شورای انتقالی جنوب یمن و نیروهایش که از وابستگان تحت حمایت امارات می‌باشد، از آن جمله است.

نکته مهمی در این میان وجود دارد و آن هم فراموشی اماراتی‌ها از قدرت رزمندگان «انصارالله» و ارتش یمن می‌باشد، قدرتی که در دو سال گذشته بلایی سر آل سعود آورده که نه راه پس دارند و نه راه پیش. شاید سران امارات بتوانند قسمتی از برنامه صهیونیستی خود در یمن را به پیش ببرند، ولی باید مطمئن باشند همان بلایی که رزمندگان یمنی بر آل سعود آورده‌اند و شاید هم بیشتر بر سر اماراتی‌های متجاوز خواهند آورد؛ همانگونه که رزمندگان انصارالله چند روز پیش خطاب به سران ابوظبی اعلام کردند، «کاری نکنید همان بلایی را که سر عربستان درآوردیم و به عمق این کشور حمله کردیم، بر سر شما هم در بیاوریم».

چندی پیش نیز «هشام شرف» وزیر خارجه «دولت نجات ملی یمن» با اشاره به احداث پایگاه هوایی امارات در جزیره میون به ابوظبی هشدار داد و تاکید کرد، «اگر اراضی و جزایر یمن را ترک نکنید، به‌زودی گدازه‌های آتش به شما خواهد رسید».

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: