۰

دانشجوی افغانستانی رتبه اول المپیاد ریاضی ایران

محمدمسیح حمیدی دانشجوی افغانستانی مقطع کارشناسی ارشد ریاضی محض شاخه نظریه اعداد در دانشگاه صنعتی شریف موفق شد نفر اول مسابقات المپیاد ریاضی کشور ایران در سال ۱۴۰۰ شود.
کد خبر: ۲۵۶۵۰۹
۰۹:۱۶ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، محمدمسیح حمیدی دانشجوی افغانستانی مقطع کارشناسی ارشد ریاضی محض شاخه نظریه اعداد در دانشگاه صنعتی شریف موفق شد نفر اول مسابقات المپیاد ریاضی کشور ایران در سال ۱۴۰۰ شود.

 سیدمحمدرضا هاشمی خبرنگار شهرآرا نیوز مصاحبه‌ای را با این نخبه مهاجر افغانستانی ترتیب داده است.

محمد مسیح حمیدی متولد دوم تیرماه ۱۳۷۷ در مشهد است، او تاکنون دوبار به افغانستان سفر کرده و برای چند روز آنجا بوده، در مشهد درس خوانده و توانسته با رتبه ۸۱۱ در کنکور سراسری به دانشگاه صنعتی شریف راه پیدا کند و در رشته ریاضی محض تحصیلات آکادمی خود را ادامه دهد.

چون عملکرد علمی خوبی داشتم، دانشگاه از من شهریه نگرفت
محمد مسیح حمیدی درباره علاقه‌اش به ریاضی می‌گوید: از دوره دبیرستان وقتی با مسائل ریاضی مواجه می‌شدم از حل کردن آن‌ها لذت زیادی می‌بردم. همین شد که برای ادامه تحصیل در دانشگاه هم این رشته را انتخاب کردم. وقتی در کنکور رتبه ۸۱۱ رشته ریاضی را به دست آوردم، فرصت تحصیل در بهترین رشته‌های مهندسی را داشتم، اما بازهم ریاضی را انتخاب کردم.

حمیدی می‌گوید که بعد از المپیاد مطمئن بودم رتبه خوبی را کسب می‌کنم، اما احتمال نمی‌دادم اول شوم.

او ادامه داد: به‌دلیل اینکه من عملکرد علمی خوبی در مقطع کارشناسی داشتم، دانشگاه از من شهریه نگرفت و موفق شدم با رتبه ۱۱ کارشناسی ارشد ریاضی در همان دانشگاه ادامه تحصیل بدهم. دو روز قبل یکی از هم‌کلاسی‌های ایرانی‌ام با من تماس گرفت و گفت در المپیاد ریاضی نفر اول شده‌ای.

او در پاسخ به اینکه وقتی دانشجویان ایرانی فهمیدند که شما افغانستانی هستید، چه واکنشی از خود نشان دادند، می‌گوید: به‌هرحال در طول این سال‌ها بسیاری از هم‌کلاسی‌هایم با افغانستانی‌ها ارتباط داشته‌اند، چه در مدرسه و چه در جامعه، حتی بعضی‌شان دوست افغانستانی هم داشتند. اتفاقا افغانستانی‌بودن من باعث شد که آن‌ها ارتباط بهتری با من برقرار کنند.

به مشکلات اجازه ندادم من را از رسیدن به هدفم باز دارد
وی ادامه داد: در دوره مدرسه به‌دلیل اینکه مهاجر افغانستانی بودیم، با مشکلاتی مواجه بودیم، مثل مشکل مالی و مشکل در ثبت‌نام با تأخیر در مدرسه، اما من هیچ‌وقت به این مشکلات اجازه ندادم که من را از رسیدن به اهدافم باز دارد. به جوانان، نوجوانان و بچه‌های مهاجر افغانستانی هم توصیه می‌کنم نه‌تنها به مشکلات اجازه ندهید که شما را از رسیدن به اهدافتان باز دارد که از آن‌ها به‌‎عنوان یک فرصت استفاده کنید.

این دانشجوی نخبه افغانستانی در ادامه با اشاره به هدف قرار گرفتن مدارس و دانشگاه‌ها در افغانستان گفت: هروقت مراکز آموزشی در افغانستان هدف حمله قرار می‌گیرد، من بسیار ناراحت می‌شوم و تحمل شنیدن اخبار این چنینی را ندارم. امیدوارم دانش‌آموزان و دانشجویان وطنم از ادامه این راه ناامید نشوند و با پشتکار بیشتری درس بخوانند. یکی از آرزو‌های من این است که صلح و امنیت به افغانستان بازگردد تا بتوانم به دانش آموزان و دانشجویان افغانستانی کمک کنم.

پرلمان گریگوری و مریم میرزاخانی
حمیدی می‌گوید: پرلمان گریگوری، ریاضی‌دان روس، دانشمند مورد علاقه من در این حوزه است و علاوه بر ویژگی‌های علمی، ساده‌زیستی او من را علاقه‌مند کرده است.

او در پاسخ به اینکه آرزوی تو در رشته ریاضی چیست، می‌گوید: خیلی دوست دارم شرایطی فراهم شود تا بتوانم روی مسائل و موضوعات ریاضی پژوهش کنم و در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا در مقطع دکتری تحصیل کنم.

او مریم میرزاخانی را نابغه ریاضی توصیف و آرزو می‌کند در حل مسئله‌های ریاضی که تاکنون حل نشده‌اند، سهمی داشته باشد.

حمیدی با بیان اینکه دوست دارم در ایران ادامه تحصیل بدهم گفت: به‌هرحال زبان من فارسی است و در همین کشور به دنیا آمدم و بزرگ شدم، در این کشور خاطره دارم و خانواده و دوستانم در همین کشور زندگی می‌کنند.

مسیح از کودکی استعداد عجیبی در ریاضی داشت
پدر و مادر او سال ۱۳۶۳ از افغانستان به ایران مهاجرت کردند، «محمد شریف حمیدی»، پدر محمد مسیح، از دانشگاه پشاور پاکستان لیسانس تربیت معلم دارد و سال قبل در مشهد مدیریت یکی از مدارس خودگران را برعهده داشته است، مادر او هم دیپلم دارد و خانه دار است. او ۲ خواهر و یک برادر دارد، که یکی از خواهرانش در دانشگاه فردوسی مشهد در مقطع کارشناسی ریاضی مشغول به تحصیل است.

محمد شریف حمیدی که سال‌ها است در بازار مشهد فعال است می‌گوید: محمد مسیح از همان کودکی استعداد زیادی در ریاضی داشت و زمانی که در کنکور سراسری با رتبه‌ای خوب قبول شد من دوست داشتم در یکی از رشته‌های مهندسی تحصیل کند، اما خود او علاقه‌مند به ریاضی بود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: