۰

هجوم کرونا به انقلابیون شیعه زندانی در بحرین

پس از آنکه اولین مورد ابتلا به کرونا در ماه آوریل سال جاری میلادی گزارش شد، طی دو ماه گذشته اخبار نگران کننده‌ای از شیوع خطیر ویروس کرونا در زندان‌های بحرین و در بین زندانیان سیاسی ـ که در جریان انقلاب بحرین بازداشت شده‌ و غالبا شیعه‌اند ـ به گوش می‌رسد.
کد خبر: ۲۵۶۴۶۸
۱۶:۱۹ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، بنا به گفته فعالان حقوق بشری بحرین (غیر وابسته به حکومت) تا کنون حداقل ۲۴۰ مورد از ابتلا به کرونا در زندان مرکزی بحرین «جو» و بازداشتگاه «حوض الجاف» به ثبت رسیده است.

عدم رسیدگی بهداشتی مناسب به زندانیان، ادامه بدرفتاری، شکنجه و تعامل غیر انسانی با آنان در زندان‌ها موج جدیدی از نگرانی و وحشت را در میان خانواده‌های زندانیان آفریده و بحرین طی دو ماه گذشته هر روز صحنه ده‌ها تظاهرات اعتراض‌آمیز برای آزادی زندانیان بود که طی چندین سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گفته جمعیت الوفاق از آغاز انقلاب بحرین در فوریه سال ۲۰۱۱ تا کنون زندان‌های بحرین شاهد بیش از ۱۸۰۰۰ زندانی سیاسی/انقلابی بوده‌اند و هم اکنون بیش از ۲۰۰۰ زندانی سیاسی در این زندان‌ها به‌سر می‌برند.

جمعیت الوفاق بحرین با به صدا در آوردن زنگ خطر در خصوص وضعیت فاجعه‌بار انتشار کرونا در سطح بحرین و در زندان‌های آن تأکید کرد این حق طبیعی زندانیان سیاسی است که آزاد شوند.

پیش از این آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین نیز طی چندین بیانیه و پیام شدیداللحن نسبت به فاجعه انسانی که در زندان‌های بحرین در حال رخ دادن است، هشدار داده و خواستار آزادی زندانیان اندیشه شد.

شیخ عیسی قاسم خطاب به حکومت بحرین گفت: «از زشت‌ترین اقدامات رژیم بحرین بازی با برگه زندانیان (انقلابی) برای چانه‌زنی سیاسی با مخالفان خود است به‌خصوص که اکنون کرونا به زندان‌ها هجوم آورده است».

وی همچنین در تازه‌ترین پیام خود تأکید کرد: «زندانیان سیاسی و اندیشه که مخالف سیاست‌های ظالمانه حکومت بحرین و مطالبه‌گر اصلاح وضعیت سیاسی، حقوقی و احترام به آزادی ملت‌اند در واقع افرادی نیک، درستکار و اصلاح‌گرند و نه خرابکار. آنها شایسته تقدیر، تکریم و بهره‌مندی از آزادی‌اند و نه زندان و اهانت. اگر رژیم آنها را مجرم می‌شمارد و مجازات‌های سنگینی را به آنان تحمیل می‌کند، نباید پشت میله‌های زندان باقی بمانند تا کرونا آنها را از بین ببرد و حیاتشان را بگیرد، آیا این شیوه عدل و عدالت حکومت تعجب‌آور نیست!؟».

آیت‌الله عیسی قاسم همچنین طی بیانیه‌های اخیر خود و در مناسبت‌های مختلف یادآور شده است که: مردم غیور بحرین هیچگاه فرزندان ملت را که بخاطر مطالبه حقوق اساسی و عادلانه خود در زندان‌ها به‌سر می‌برند، فراموش نخواهند کرد و از مطالبه آزادی آنان به عنوان حقی از حقوق اساسی‌شان پا پس نخواهند کشید. پس پیش از اینکه نعش زندانی‌ها از زندان‌ها خارج شود، آنها را آزاد کنید.

به گفته ابتسام الصائغ، مدافع حقوق بشر بحرینی مسئولان زندان‌ها و وزارت کشور بحرین از در اختیار گذاشتن هرگونه اطلاعات رسمی در خصوص آمار ابتلای زندانیان سیاسی به کرونا امتناع می‌کنند.

این عضو سازمان حقوق بشری «سلام»(منظمة سلام لحقوق الانسان) اشاره کرد: مسئولان به‌جای اندیشیدن به آزادی زندانیان و راه‌حل‌های مناسب، آنها را برای مدتی از تماس با خانواده‌هایشان محروم کرده است.

جمعیت الوفاق بحرین در این خصوص تأکید کرد که این جمعیت از طریق منابع و روش‌های خاص و دشواری اطلاعات مربوط به زندانیان مبتلا به کرونا را رصد و ثبت می‌کند.

باقر درویش، رئیس انجمن حقوق بشر بحرین (منتدی البحرین لحقوق الانسان) نیز در این زمینه گفت: تصمیم درست در خصوص پرونده زندانیان سیاسی آزادی همه آنان است.

وی افزود: کرونا در محیط‌های بسته و شلوغ مانند زندان کشنده‌تر و خطرناک‌تر از هر جای دیگری است، بحرین باید زندانیان سیاسی را آزاد کند.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: