۰

دسترسی به ۲ میلیون اثر و سند تاریخی در کتابخانه دیجیتال قطر

کتابخانه ملی قطر اعلام کرد، تعداد اسناد و آثار قابل دسترسی در وبگاه «کتابخانه دیجیتال قطر» به ۲ میلیون اثر رسیده است. اسناد تاریخی، نقشه‌ها، مکاتبات، عکس‌های تاریخی و همچنین نسخ خطی نادر از منطقه خاورمیانه مهم‌ترین محتوای این مجموعه را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۲۵۶۴۱۰
۱۵:۰۴ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، کتابخانه ملی قطر اعلام کرد، تعداد اسناد و آثار قابل دسترسی در وبگاه «کتابخانه دیجیتال قطر» به ۲ میلیون اثر رسیده است. اسناد تاریخی، نقشه‌ها، مکاتبات، عکس‌های تاریخی و همچنین نسخ خطی نادر از منطقه خاورمیانه مهم‌ترین محتوای این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

کتابخانه ملی قطر اعلام کرد که کتابخانه دیجیتال این مرکز در ماه مه جاری که از طریق سایت اینترنتی «کتابخانه دیجیتال قطر» در دسترس است، با تلاش‌های انجام شده هم‌اکنون دارای ۲ میلیون سند و اثر تاریخی مختلف است. این اقدامات در راستای تلاش گسترده برای حفظ و انتشار تاریخ و میراث علمی و ادبی منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد.

این کتابخانه دیجیتال بزرگ‌ترین آرشیو تخصصی تاریخ خاورمیانه در سطح جهان است که با همکاری موسسه قطر و کتابخانه بریتانیا در اکتبر سال ۲۰۱۴ تأسیس شده است؛ و شامل مجموعه منحصر به فردی از مهم‌ترین گزارش‌ها، مکاتبات، نقشه‌ها و عکس‌های تاریخی و همچنین مستندات صوتی ضبط شده متعلق به منطقه خلیج‌فارس و مناطق مجاور است که مورد استفاده متخصصان و کارشناسان است.

تمام مطالب، آثار و اسناد موجود در کتابخانه دیجیتال قطر به صورت رایگان قابل دسترس و دانلود و از این نظر در جهان منحصربه‌فرد است، همچنین توضیحاتی نیز به زبان عربی و انگلیسی برای هر اثر و سند نیز برای کاربران در دسترس می‌باشد.

این کتابخانه از ابتدای شروع به کار خود در شش سال گذشته با استقبال گستره پژوهشگران، دانشمندان، مدرسین و مخاطبان عام از تمام کشورهای جهان قرار گرفته است.

علاوه بر این، کتابخانه دیجیتال قطر دسترسی به اطلاعات تاریخی را تسهیل کرده است و ازاین‌رو زمینه را برای جهش قابل‌توجه در پژوهش‌های تاریخی جدید و مبتکرانه در حول منطقه خلیج‌فارس خواهد شد. تعداد بازدیدکنندگان از این کتابخانه تاکنون به حدود ۲ میلیون نفر رسیده است.

این کتابخانه علاوه بر اسناد تاریخی در چند قرن اخیر، حاوی مجموعه نادری از نسخ خطی به زبان عربی درباره موضوعاتی از قبیل نجوم، ریاضیات، علوم نظامی جغرافی، تاریخ و علوم اسلامی نیز هست.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: