۰

ویزای عراق به ۳۳۰ دلار رسید!

با نزدیک شدن به روز عرفه بر تعداد کاروان‌های غیررسمی و تبلیغات آنها افزوده شده است؛ تا جایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف هر روز شماره و نام افرادی برای اخذ ویزای عراق و سفر زیارتی به کربلا دیده می‌شود.
کد خبر: ۲۵۶۳۹۴
۱۱:۴۵ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، در حالی که کمتر از دو ماه تا روز عرفه و عید قربان باقی مانده است، کاروان‌های غیررسمی عتبات که در نبود کاروان‌های رسمی حج و زیارت اقدام به اعزام زائر می‌کردند، بار دیگر به صورت فعال‌تر از گذشته آغاز به کار کرده‌اند و حتی برخی از مدیران کاروان‌های مجاز نیز برای مسافرگیری و اعزام زائر در حال اقدام هستند.

نحوه اعزام زائر به عتبات همراه با کاروان‌های غیررسمی

این امر در حالی است که از اوایل اسفند سال ۹۸ تاکنون به طور کلی حتی یک زائر از سوی سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف نشده است و مسؤولان ستاد کرونا هم مجوزی برای برقراری سفرهای زیارتی عتبات نداده‌اند. اما برخی از مسؤولان مربوطه امیدوارند تا با آغاز واکسیناسیون عمومی، سفرهای زیارتی نیز به زودی از سرگرفته شود و عاشقان حسینی، یک بار دیگر توفیق زیارت کربلا را همراه با کاروان‌های حج و زیارت به صورت زمینی و هوایی داشته باشند.

با این وجود، اکنون که به روز عرفه، روز زیارتی امام حسین (ع) نزدیک می‌شویم، بسیاری از افراد بر اساس روابطی که با برخی از خادمان اعتاب مقدسه عراق دارند، اقدام به اخذ ویزای این کشور کرده و زائران را بدون در نظر گرفتن نکات بهداشتی و با هزینه‌های بالا به عتبات اعزام می‌کنند؛ به طوری که اعرابی، یکی از مدیران این کاروان‌ها که در روزهای اخیر برای جذب زائر به منظور سفر به عتبات در روز عرفه و حتی پیش از آن برنامه‌ریزی کرده است، می‌گوید: ما از طریق یکی از اعتاب مقدسه عراق دعوتنامه می‌گیریم و اسامی را برای آنها ارسال می‌کنیم و پس از تأیید، لیست اسامی برای اخذ ویزا هماهنگ می‌شود و زائران می‌توانند به صورت انفرادی یا حتی گروهی به عراق سفر کنند.

ویزای افراد به عراق فقط برای سفر هوایی است

وی درباره هزینه ویزای عراق نیز می‌افزاید: هزینه ویزا اکنون ۱۳۹ دلار است که اگر در هفته آخر منتهی به روز عرفه کسی اقدام کند، هزینه ویزا تا ۲۸۰ دلار نیز افزایش خواهد یافت.

بر همین اساس، افرادی که بخواهند به عراق سفر کنند فقط برای اخذ ویزا با دلار ۲۴ هزار تومانی باید حدود سه میلیون و ۴۰۰ تا ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بپردازند و حتی ویزایی که دریافت می‌کنند، ویزایی است که فقط باید از طریق فرودگاه نجف به عراق وارد شوند. این امر در حالی است که از اوایل سال ۹۸ پس از سفر روحانی به عراق، طبق تفاهم‌نامه دو کشور، ویزا رایگان شد و دیگر از آن پس زائران برای سفر به عراق فقط اقدام به دریافت ویزا می‌کردند و هزینه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کردند.

سفرهای غیرمجاز به عتبات، موجب ایجاد اختلاف بین دو کشور می‌شود

اما اکنون با توجه به دلالی برخی از افراد، ویزای عراق هم پولی شده است و به گفته یکی از مدیران حج و زیارت، ممکن است چنین اقداماتی در روابط دو کشور اختلال ایجاد کرده و موجب بروز مشکل در اعزام زائران پس از موافقت ستاد کرونا هم شود. حتی برخی از مشتاقان زیارت امام حسین (ع) نگران هستند پس از مدتی عراق هم مجدد ویزا را پولی کند و به این ترتیب هزینه‌های سفر هم افزایش یابد.

زائران، نگران لغو ویزای رایگان عتبات نباشند

البته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت می‌گوید: رایگان شدن ویزای عراق به عنوان یک قانون بین دو کشور و بر اساس تفاهم‌نامه صورت گرفته اجرایی شده و یک طرف نمی‌تواند آن را لغو کند. علاوه بر این، با توجه به مذاکراتی که با عتبه عباسیه (ع) و عتبه حسینیه (ع) داشتیم، مطلع شدیم که متولیان و خادمان اعتاب مقدسه در کربلا اقدام به اخذ ویزا در چنین شرایطی نمی‌کنند و تاکنون هم در مدت ۱۵ ماه ویزا از سوی آنها برای ایرانیان صادر نشده است.

وی با انتقاد از سفرهای غیرمجاز عتبات می‌افزاید: در گذشته، این سفرها مقطعی بود و در کنار سازمان حج و زیارت صورت می‌گرفت، اما اکنون با توجه به دستور ستاد کرونا و ممانعت از اعزام زائران در قالب کاروان‌های مجاز، برخی از افراد سودجو کاروان‌های غیرمجاز راه‌انداخته و زائران را بدون داشتن حتی حداقل‌هایی که کاروان‌های حج و زیارت برای زوار پیش‌بینی می‌کردند، عازم کربلا و نجف می‌کنند. این امر در حالی است که ما چند بار از ستاد کرونا درخواست کردیم که اجازه ساماندهی اعزام‌های عتبات را به ما دهد و حتی پروتکل‌هایی را نیز با همکاری وزارت بهداشت تدوین کردیم؛ به طوری که مثلا از بین افراد واکسینه اقدام به اعزام کنیم یا از شهرهای درگیر با کرونا زائر نبریم، اما هنوز ستاد کرونا با برقراری سفر به عتبات موافقت نکرده است.

موافقت نکردن ستاد کرونا با از سرگیری سفرهای زیارتی در حالی صورت می‌گیرد که کاروان‌های غیرمجاز در سطح شهر و حتی در فضای مجازی تبلیغات گسترده‌ای دارند و هیچ کسی هم مانع چنین سفرهایی نمی‌شود و اکنون با نزدیک شدن به روز عرفه بر تعداد کاروان‌های غیرمجاز و تبلیغات آنها افزوده شده است؛ تا جایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف هر روز شماره و نام افرادی برای اخذ ویزای عراق و سفر زیارتی به کربلا دیده می‌شود.

داشتن ویزای عراق هم ملاک عبور از مرز نیست

گاهی هم برخی از این کاروان‌ها قول اعزام زمینی به عتبات را می‌دهند که در این رابطه حسین قاسمی، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور می‌گوید: ما اجازه تردد و خروج از مرز را به هیچ زائر و مسافری نخواهیم داد و همچنان مرزها بسته است و داشتن ویزای عراق هم ملاک عبور از مرز نیست.

بر همین اساس، مسؤولان سازمان حج و زیارت همواره به زائران و عاشقان حسینی توصیه می‌کنند که برای سفر به عتبات در دام کاروان‌های غیرمجاز نیفتند و با سلامت خود و اطرافیان بازی نکنند. چرا که در این کاروان‌ها مسائل بهداشتی رعایت نمی‌شود و علاوه بر این، هزینه‌های گزافی از افراد اخذ می‌شود تا جایی که در روزهای اخیر هم سفرهای زیارتی به عتبات به صورت هوایی تا حدود ۲۰ میلیون تومان از سوی مدیران کاروان‌های غیرمجاز اعلام شد.

کاروان‌های غیرمجاز هزینه‌های گزافی به زائران عتبات تحمیل می‌کنند

در این باره، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما برای ازسرگیری اعزام‌ها در ایام عرفه آمادگی کامل داریم، به قیمت‌های سفرهای زیارتی اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری از هزینه‌هایی که به زائران در قالب کاروان‌های غیرمجاز تحمیل می‌شود، هزینه‌های اضافی است که دلالان از مردم می‌گیرند و با توجه به اینکه نهادی هم نظارتی بر آنها ندارد و حتی سازمان حج و زیارت نیز هیچ اعزامی به عتبات ندارد، آنها از این فرصت برای خالی کردن جیب مردم استفاده می‌کنند.

سازمان حج و زیارت در سفر به عتبات به فکر منافع نیست

وی می‌افزاید: سازمان حج و زیارت می‌تواند با نصف هزینه‌هایی که کاروان‌های غیرمجاز زائران را به عتبات می‌برد، اقدام به اعزام زوار کند. چرا که ما به عنوان یک نهاد دولتی، به فکر منافع نیستیم و تلاش خود را برای کاهش هزینه‌ها می‌کنیم.

ویزای عراق به ۳۳۰ دلار رسید!

با این وجود، کاروان‌های غیرمجاز که مدعی هستند اخذ ویزا یک هفته تا ۱۵ روز زمان می‌بَرد، در روزهای اخیر با جذب زائران برای ماه ذی‌الحجه و به ویژه دهه ولایت، سفر به عتبات را برنامه‌ریزی کرده‌اند و از زائران علاوه هزینه ویزا و اسکان یا حتی تغذیه، به طور جداگانه هزینه پرواز را اخذ می‌کنند. البته حجت‌الاسلام رحمانی می‌گوید: برخی از این کاروان‌ها تا ۳۳۰ دلار هم از مشتاقان زیارت به عتبات اخذ می‌کنند و هر کسی به هر شیوه‌ای در حال سوءاستفاده از زائران عتبات است. ما چند بار این موضوع را پیگیری کردیم و از ستاد کرونا خواستیم تا اگر هم مجوزی برای سفرهای زیارتی نمی‌دهد، حداقل اجازه دهد تا این سفرها زیر نظر سازمان حج و زیارت صورت گیرد تا در کنار رعایت نکات بهداشتی، زائران مجبور به هزینه‌های گزاف نشوند و دلالان از چنین سفرهایی حذف شوند.

 با این وجود یک نفر برای سفر به عتبات باید بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه کند و با این حساب دیگر سفر به عتبات برای بسیاری از مردم کشور، آرزویی دست نیافتنی خواهد شد. در حالی که سفر حج تمتع که حدود یک ماه است و شرایط هتل‌ها و این سفر بسیار متفاوت‌تر از عراق است، با ۳۲ میلیون تومان نیز امکان‌پذیر است. حالا به نظر می‌رسد که سفر به عتبات در چنین شرایطی با سفر حج در سال ۹۸ برابری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: