۰

برنامه آینده داعش برای آزادی زندانیان و به خصوص زنان

مینا اللامی، دبیر بخش رسانه‌های گروه‌های جهادی و متخصص این حوزه در آژانس خبری بی‌بی‌سی، در یک مجموعه توئیت پرده از کارزار جدید داعش و افراد و گروه‌های طرفدارش برداشته است.
کد خبر: ۲۵۶۱۷۹
۰۹:۰۸ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مینا اللامی، دبیر بخش رسانه‌های گروه‌های جهادی و متخصص این حوزه در آژانس خبری بی‌بی‌سی، در یک مجموعه توئیت پرده از کارزار جدید داعش و افراد و گروه‌های طرفدارش برداشته است.

این مجموعه توئیت که به شکل ویرایش شده در قالب متن یک فیلم مستند نیز در بی.بی.سی روی آنتن رفته، با اشاره به کمپین جدید داعش آغاز می‌شود: «به نظر می‌رسد طرفداران داعش در پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام یک کمپین گسترده اینترنتی در حمایت از زنان زندانی، به خصوص زندانیانی که در بازداشتگاه‌های کردها در شمال شرقی سوریه گرفتار هستند، به راه انداخته‌اند».

در ادامه توئیت‌های مینا اللامی می‌خوانیم: «در این کمپین که این روزها عملا به روزهای آخر نزدیک می‌شود، گروه‌های رسانه‌ای حامی داعش با انتشار ویدئو، پوستر، شعر، مقاله، کلیپ و البته قطعات صوتی پرشماری خواهان این شده‌اند که زنان زندانی در قبال دشواری‌ها صبر پیشه کنند. این کمپین هم‌چنین می‌خواهد مردان را هم تحریک به انجام فعالیت‌ها و اقداماتی در راستای آزاد کردن زنان زندانی کند».

نویسنده بی.بی.سی در ادامه با اشاره به این که کمپین آزادی زنان زندانی داعش تا حد زیادی یادآور کمپینی با عنوان «ما شما را فراموش نکرده‌ایم» است- که چند ماه پیش، در حوالی ماه‌های ژانویه و فوریه برای حمایت از زندانیان داعشی (طیف گسترده‌ای از زندانیان، نه فقط زنان زندانی) به راه افتاده بود؛ یادآوری می‌کند که «در جریان کمپین قبلی که از ۱۵ ژانویه تا یکم فوریه ادامه داشت، حداقل ۱۵۰ محتوای مختلف تولید شد». به ادعای نویسنده، اما، «گروه‌های رسانه‌ای حامی داعش در کمپین اخیر آثار تبلیغاتی کمتری- در قیاس با کارزار قبلی- تولید و در فضای مجازی به اشتراک گذاشته‌اند- که بیشتر آن‌ها هم پوستر بوده‌اند».

نویسنده گزارش در توئیت‌های بعدی درباره ریشه‌های آغاز این کارزار گسترده می‌نویسد. به گفته مینا اللامی «کمپین حمایت از زنان زندانی چند روز بعد از عملیات امنیتی گسترده‌ نیروهای کرد برای شناسایی و ریشه‌کن کردن عوامل و هواداران داعش در اردوگاه الهول آغاز شد. دلیل ایجاد حساسیت در بین نیروهای کرد نیز افزایش قتل‌های مشکوک در این اردوگاه در سال ۲۰۲۱ بود- که به حامیان داعش نسبت داده شد».

داعش هم ظاهرا در آن زمان متوجه حساسیت نیروهای امنیتی به زندانیانش شده بود و برای همین هم بود که از زنان زندانی در اردوگاه الهول خواست احتیاط کنند و موارد احتمالی متهم‌کننده، از جمله پیام‌های ذخیره شده و دیگر محتواهای تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌هایشان را از بین ببرند. این توئیتی است که مینا اللامی در آن به صراحت از هدف نیروهای امنیتی کرد و البته اهداف داعش صحبت کرده است: «داعش از طریق تلگرام از زنان زندانی خواست هر گونه اطلاعات اتهام‌برانگیز به ویژه محتویات ابزارهای دیجیتال خود را پاک کنند. با این حال این بازرسی‌های گسترده از زنان الهول و چادرهای محل سکونت‌شان- که تصاویری از آن نیز به رسانه‌ها نشت کرد، در کنار دستگیری عده بیشتری، اعتراض شدید هواداران داعش را در فضای مجازی موجب شد. هواداران و معتقدانی که انتشار تصاویر بازرسی بدنی زنان را توهین‌آمیز و مصداقی از بی‌حرمتی می‌دانستند».

این کارزار مجازی که افراد و گروه‌های حامی داعش با ترند کردن هشتگ عربی «صبور باشید ای زنان زندانی مسلمان» از روز ۱۶ آوریل تا اوایل ماه مه در پیام‌رسان تلگرام به راه انداختند، در این چند وقتی که در حال فعالیت بود، منجر به انتشار حدود ۱۵۰ فعالیت تبلیغاتی شده- که در قالب‌هایی مانند پوستر، فیلم، مقاله و شعر به اشتراک گذاشته شده‌اند. کمپینی- تا حد زیادی گسترده- که همان‌طور که بدون اعلام و اطلاع قبلی شروع به کار کرد، همان‌طور تدریجی نیز به نزدیکی نقطه پایان رسید. با این که به رغم اعلام پایان این کارزار، هنوز هم هر از چندی شاهد تبلیغاتی در رابطه با این موضوع در رسانه‌های اجتماعی هستیم.

کارشناسان امور رسانه‌های گروه‌های جهادی- تکفیری بر این باورند که کمپین آزادی زنان زندانی از نظر مضمون و انگیزه و البته کیفیت و کمیت خروجی شباهت‌های زیادی به کمپین قبلی طرفداران داعش دارد- که از ۱۵ ژانویه تا ۱ فوریه ۲۰۲۱ در حمایت از طیف گسترده‌تری از زندانیان (با تمرکز بر روی مردان زندانی) برگزار شد. نکته جالب این که آن کارزار قبلی نیز منجر به تولید و اشتراک حداقل ۱۵۰ اثر تبلیغاتی شد که دستاوردی نزدیک به این کمپین اخیر است.

کارزار تبلیغاتی قبلی که در ماه‌های آغازین سال جاری توسط حامیان و هواداران داعش تحت عنوان «ما شما را فراموش نکرده‌ایم» برگزار شد، روی مبارزین و رزمندگان داعش و البته اعضای خانواده آن‌ها که در زندان‌های دشمن اسیر شده‌اند، تمرکز کرده بود و هدفش انتقال این پیام به زندانیان بود- که تا رسیدن کمک صبور باشند و مقاومت کنند.

کمپین «ما شما را فراموش نکرده‌ایم» که توسط شماری از گروه‌های رسانه‌ای هوادار داعش با انتشار تعداد زیادی پوستر و دیگر اقلام تبلیغاتی راه‌اندازی شده بود، در تاریخ ۱۴ ژانویه با انتشار یک اینفوگرافی رسمی درباره «موفقیت‌های گذشته داعش در حمله به زندان‌های دشمن و آزادی زندانیان جهادی- تکفیری» آغاز به کار کرد.

حالا چند ماه بعد از آن کمپین قبلی، این کارزار جدید با انگیزه مقابله با یکی از نقطه ضعف‌های همیشگی داعش راه‌اندازی شده است. نقطه ضعفی که ناظر به نوع نگاه گروه‌های رقیب به داعش است- که همواره حضور زنان وابسته به داعش در اردوگاه‌ها و زندان‌های سوریه و عراق را به عنوان دستمایه‌ای برای طعنه و کنایه و انتقاد به کار گرفته و آن را مایه شرمساری داعش عنوان کرده‌اند. در حقیقت رقبای جهادی- تکفیری داعش این گروه را به کنار گذاشتن و رها کردن زنان و کودکان خود در میدان نبرد متهم می‌کنند و می‌گویند که داعش توانایی محافظت از زنانش را ندارد و حالا داعش با وعده کمک به زنان و خانواده‌های داعشی زندانی در اردوگاه‌های الهول و الروج سوریه پای به این کارزار نهاده تا این مشکل بزرگ را از میان بردارد. این یعنی که این کمپین تلاشی است برای نمایش نیت و فعالیت داعش برای آزادی و نجات زنان. بخشی دیگر از سلسله نمایش‌هایی که بارها در قالب بیانیه‌های تبلیغاتی و گاهی نیز حملات انتقامی علیه نیروهای کرد یا دولت به اجرا درآمده است. حتی در آخرین شماره هفته‌نامه النبا نیز می‌بینیم که داعش برای دومین هفته متوالی یک اینفوگرافی درباره عملیات حمله و شکستن زندان در عراق منتشر کرده- تا سرسختی خود در نجات زنان زندانی را به رخ کشیده باشد.

مینا اللامی در توئیت‌های بعدی با اشاره به این که «این کمپین یک بار دیگر تلاش و توانایی طرفداران داعش برای ارائه و تقویت پیام‌های گروه را به تصویر می‌کشد» به اصرار و تاکید یافته‌هایش درباره شیوه‌های تبلیغاتی داعش را با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارد: «در کل می‌توانم بگویم که گروه‌های رسانه‌ای طرفدار داعش به طور کلی در تبلیغات‌شان تلاش می‌کنند پیام‌های رسمی گروه را پشتیبانی کرده و بسته به زمان فعالیت و اولویت‌های گروه منتقل کنند. در واقع دامنه تبلیغات و محتوای پیام‌های این گروه‌ها نشان‌دهنده جهت و اهداف و اولویت‌های داعش است. برای همین هم هست که تنها در دو روز ۱۶ و ۱۷ ژانویه شاهد حداقل ۴۰ قطعه تبلیغاتی، بیشتر در قالب پوستر، مقاله، فیلم و البته دو فایل صوتی به عنوان بخشی از کارزار «ما شما را فراموش نکرده‌ایم» بودیم». در این زمینه می‌توان به آخرین اینفوگرافی/ پوستر داعش اشاره کرد- که در آن از عنوان «ما شما را فراموش نکرده‌ایم» نیز استفاده شده. پوستری که نه تنها اشاراتی روشن به تلاش‌های داعش و حامیانش در کمپین مذکور دارد، در عین حال هماهنگی و مسیر مشترک داعش و هوادارانش را برجسته می‌کند. اتفاقا به این دلیل نیز هست که طرفداران داعش برخلاف کمپین‌های مشابه که پس از چند روز متوقف می‌شد، به تولید مطالب تبلیغاتی در مورد زندانیان زن ادامه دادند. ظاهرا آنها می‌دانستند که داعش تاکید زیادی روی این موضوع دارد. در واقع داعش با این کمپین تبلیغاتی می‌خواهد نشان دهد به فکر زندانیانش است و هواداران داعش هم این مسیر را ادامه دادند.

مینا اللامی در توئیت‌های بعدی به کمپین جدید حامیان داعش بازگشته و می‌گوید که نقاط تشابه بین این دو کارزار از نظر مضمون، اهداف و انگیزه‌ها و البته کیفیت و کمیت خروجی کمپین‌ها بسیار است. با این حال بین این دو کارزار تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که از جمله مهم‌ترین تفاوت‌ها می‌توان به حمایت‌های بیشتر از کمپین قبلی که در ماه ژانویه برگزار شد، اشاره کرد. در حقیقت خود داعش درباره کمپین ژانویه دو پوستر رسمی منتشر کرد- که یکی در ابتدای کمپین و برای دعوت به مشارکت هر چه بیشتر در آن بود و دیگری نیز در میانه راه و برای تشویق به اقدامات بیشتر. در ادامه نیز گروه‌های رسانه‌ای حامی داعش، از جمله افق‌ها و بانک الانصار با انتشار مطالبی دست به حمایت از کارزار داعش زدند. کارزار صبر زنان زندانی اما با حمایت‌های مشابه روبرو نشد.

با این وجود، کارزار حامی زنان زندانی نیز مانند کمپین ماه ژانویه احتمالاً توسط عوامل رسانه‌ای داعش تشدید و تعمیق شده و این هماهنگی را در حجم محتوای تولید شده و تعهد گروه‌های رسانه‌ای حامی داعش به استمرار در انتشار و اشتراک اقلام تبلیغاتی به مدت بیش از دو هفته می‌توان به مشاهده نشست.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: