۰

۷۸۲ مورد نام جدید در سال گذشته تایید شد

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در کمیته انتخاب نام این سازمان در سال گذشته ۷۸۲ عنوان نام جدید مورد تایید قرار گرفت و به فهرست نام های انتخابی ایرانیان برای فرزندانشان اضافه شد.
کد خبر: ۲۵۶۱۵۴
۱۳:۲۴ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در کمیته انتخاب نام این سازمان در سال گذشته ۷۸۲ عنوان نام جدید مورد تایید قرار گرفت و به فهرست نام های انتخابی ایرانیان برای فرزندانشان اضافه شد.

سیف الله ابوترابی روز سه شنبه  افزود: در سال گذشته هزار و ۴۶ درخواست عنوان نام جدید به کمیته انتخاب نام سازمان ثبت احوال کشور داده شده که از این تعداد ۲۶۴ عنوان از این درخواست ها پذیرفته نشد و ۷۸۲ عنوان از این درخواست ها مورد تایید قرار گرفت و متقاضیان توانستند آن نام ها را برای فرزندان خود انتخاب کنند.

وی ادامه داد: گاهی افرادی برای انتخاب نام فرزند خود نام هایی را درخواست می کنند که در لیست نامگذاری ثبت احوال نیست، انتخاب این گونه نام ها در ثبت احوال بررسی و اعلام نظر می شود.

ابوترابی گفت : انتخاب نام نیک از وظایف پدران و مادران است، نام‌ها و نشان‌ها، هویت ما را تشکیل می‌دهند، هر نامی که برای هر کسی انتخاب می‌شود به طور معمول از زمان به دنیا آمدن تا زمان از دنیا رفتن، همراه اوست و با همان نام و نشان، شناخته می‌شود، شاید به همین دلیل است که اولین وظیفه پدر و مادر در برابر فرزندان، انتخاب نام مناسب برای آنها باشد و نکته ای که از سوی بزرگان دین مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: نوع نام‌های دخترانه و پسرانه می تواند برگرفته از الگوی های توصیفی، دینی مذهبی، ملی باستانی، قومی، منطقه‌ای، ترکیبی، نام گل‌ها، طبیعت، حیوانات زیبا، پرندگان، کوه‌ها و رودها و نام موجودات خیالی و تاریخی باشد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: برابر ماده ۲۰ قانون ثبت احوال کشور، انتخاب نام با اعلام کننده آن است. برای نامگذاری، یک نام ساده یا مرکب (مثل حسین، محمد مهدی و مانند آن که یک نام محسوب می شود)، انتخاب خواهد شد.

وی ادامه داد: انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود و همچنین عناوین و القاب و نام های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس، ممنوع است. تشخیص نام های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال است و این شورا نمونه های آن را تعیین و به این سازمان اعلام می کند.

ابوترابی تاکید کرد: به موجب ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره های آن، انتخاب نام هایی که در فهرست نام های ممنوعه قرار دارد، قدغن است و دارندگان آنها می توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام کنند.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال با اشاره به اعضای «کمیته انتخاب نام» ثبت احوال خاطرنشان کرد: این کمیته بر اساس مصوبه شورای عالی فرهنگی تشکیل شده و در آن دو استاد دانشگاه در حوزه دکترای ادبیات فارسی و ادبیات عرب، ۲ نماینده از فرهنگستان ادب و زبان فارسی و سه متخصص از سازمان ثبت‌احوال حضور دارند و نام درخواست شده توسط افراد در این کمیته بررسی می شود و در صورت تایید می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی اعلام کرد: به منظور رعایت حقوق شهروندی نام هایی که در فهرست نامگذاری ثبت احوال نیست، مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه مغایر با قوانین جاری ثبت احوال نباشد، متقاضی می تواند انتخاب کند.

امیر علی و فاطمه فراوان ترین نام های انتخابی برای نوزادان در سال گذشته

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: " امیرعلی " و " فاطمه " از پرتکرارترین و فراوان‌ترین نام‌هایی هستند که ایرانیان در سال ۱۳۹۹ برای فرزندان خود انتخاب کردند.

ابوترابی افزود: نام‌های انتخاب شده برای پسران با بیشترین فراوانی در سال ۹۹ به ترتیب شامل امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، آراد، ابوالفضل، آریا، سامیار، امیرعباس، محمدحسین، محمد طاها، آی هان، کیان، ماهان و امیرمحمد بود.

ادامه داد: همچنین نام‌های انتخاب شده برای دختران با بیشترین فراوانی در سال گذشته به ترتیب شامل فاطمه، زهرا، رستا، حلما، زینب، آوا، مرسانا، یسنا، نازنین زهرا، ریحانه، آیلین، همتا، باران، رها و هانا بود.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: