۰

آغاز نصب مقام کف العباس(ع) در کربلا

بخش ضریح سازی آستان مقدس حضرت عباس(ع) از پایان ساخت ضریح مقام دست چپ اباالفضل العباس(ع) و آغاز نصب آن در مکان مشخص شده خبر داد.
کد خبر: ۲۵۶۱۳۹
۰۹:۲۹ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، بخش ضریح سازی آستان مقدس حضرت عباس(ع) اعلام کرد: کادر فنی ساخت همه قسمت های ضریح مقام دست چپ اباالفضل العباس(ع) به پایان رساندند و درحال حاضر برای نصب آن در مکان مشخص شده آماده می شوند.

این بخش اعلام کرد: این اثر در رکورد دستاوردهای هنری این آستان که به دست هنرمندان عراقی با دقت بالا و حرفه ای انجام شده است، ثبت شده است.

«سید ناظم الغرابی» رئیس کارگاه ضریح سازی در آستان مقدس حضرت عباس(ع) گفت: : باوجود تعدد کارها برای پایان دادن به پروژه های دیگر همچون ساخت پنجره حرم حضرت زینب(ع) و نمای مقام امام مهدی(عج)، نیروهای این بخش کار ساخت این پنجره جدید را براساس برنامه ریزی انجام می دهند و از هیچ کوششی برای ساخت این ضریح دریغ نکردند تا شاهکار هنری بی نظیر و زیبا را بسازند.

الغرابی افزود: آخرین مرحله کار ، طلاکاری و میناکاری سبز رنگ روی کتیبه های قرآنی و شعری است. کتیبه قرآنی به ارتفاع 20 سانتی متر است که تمام هشت ضلح ضریح را احاطه کرده است و سوره مطففین از آیه (انّ الأبرار لَفي نَعیم...) تا آیه مبارکه (.... عَلَی الأرائكِ یَنظُرونَ) با طلا روی مینای آبی طراحی شده است و قسمت بالای آن یک نوار تزئینی فلزی به ارتفاع 6 سانتی متر قرار دارد.

وی ادامه داد: کتیبه شعر به ارتفاع 20 سانتی متر مزین به اشعار علی الصفار است که اطراف ضریح را احاطه کرده است. این کتیبه با آب طلا روی مینای سبز طراحی شده است. یک نوار تزئینی در موازات اضلاح هشتگانه ضریح قرار گرفته است و ارتفاع آن 28 سانتی متر است. در میان هر بخش آن، یک گل رز تزئینی به شکل دایره طراحی شده است. تعاد آنها 16 گل است. هربخش از بخش دیگر، با یک حلقه نقره ای جدا می شود که در هشت گوشه پنجره های ضریح تقسیم شده است و در فضایی که کتیبه قرآنی را از شعر جدا می کند، قرار دارد.

این ضریح هشت ضلع دارد. نخستین ضریح ساخته شده با این طراحی است. قطر آن سه متر و ارتفاع آن 2.85 متر است. ساختار این ضریح از فولاد ضد زنگ با ضخامت 2 میلی متر است.

انتهای پیام

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: