۰

آمادگی مؤسسه آل البیت(ع) برای ایجاد مرکز نهج‌البلاغه در اسپانیا

ابوعمار، رییس مؤسسه آل البیت(ع) مادرید از آمادگی این مؤسسه برای همکاری در ایجاد مرکز تخصصی نهج‌البلاغه در اسپانیا خبر داد.
کد خبر: ۲۵۵۸۲۵
۱۲:۰۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، ابوعمار، رییس مؤسسه آل البیت(ع) مادرید از آمادگی این مؤسسه برای همکاری در ایجاد مرکز تخصصی نهج‌البلاغه در اسپانیا خبر داد.

 رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا در راستای مشارکت فعال در برگزاری بخش بین‌الملل نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم که به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، نشستی را میان این وزارتخانه و مؤسسه آل البیت(ع) مادرید هماهنگ کرد تا مؤسسه مذکور به تشریح دامنه فعالیت‌های قرآنی خود در کشور اسپانیا بپردازد.

در این نشست مجازی، محمود واعظی، رییس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران، ابوعمار، رییس مؤسسه آل البیت(ع) مادرید و حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی حسن‌زاده، رییس مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) به گفتگو پرداحتند.

ابوعمار ضمن ارائه تاریخچه‌ای از مؤسسه آل البیت(ع) مادرید گفت: این مرکز در سال 2015 و با عنایت و توجه بیت  ‌آیت‌الله سیستانی در مادرید افتتاح شد. در افتتاحیه آن نیز آیت‌الله شهرستانی حضور یافتند و بر اهمیت وجود یک مرکز اسلامی شیعی در کشور اسپانیا تأکید کردند. از آن زمان تا امروز، این مرکز تعامل خوبی هم با شیعیان ساکن اسپانیا و هم با سایر مراکز اسلامی اهل تسنن و هم با برخی از مراکز مسیحی و دولتی اسپانیا داشته است.

رییس مؤسسه آل البیت(ع) مادرید اظهار کرد: شیعیان از کشورهای مختلف مثل ایران، عراق، پاکستان، آذربایجان و ... در سمینارها و برنامه‌های آن شرکت می‌کنند. در این مؤسسه جلسات منظم تلاوت و تفسیر قرآن کریم برگزار می‌کنیم، همچنین دوره‌های آموزش قرائت قرآن نیز برای کودکان در این مرکز برگزار می‌شود و جالب است که در برخی موارد، مسلمانان ساکن محله فرزندان خود را به این کلاس‌ها می‌فرستند با اینکه اغلب مراکشی و الجزایری بوده و پیرو مکاتب دیگری از اهل تسنن مثل مالکی و حنفی هستند.

وی همچنین به برگزاری کلاس‌های آموزش زبان عربی و فارسی در این مرکز اشاره کرد و گفت: بحث آموزش برای ما الویت بالایی دارد و تلاش ‌می‌کنیم همه این دوره‌های آموزشی با نظم و کیفیت بالایی برگزار شوند.

ابوعمار به همکاری با پژوهشگران قرآنی و اسلامی اشاره کرد و افزود: در این مرکز، کتابخانه‌ای راه‌اندازی شده است تا افراد بتوانند منابعی به زبان اسپانیایی درباره تاریخ و اعتقادات تشیع در دسترس داشته باشند.

وی به تمایل این مرکز برای ایجاد ارتباط با مراکز دینی مسیحی نیز تأکید کرد و گفت: درهای این مرکز بر روی همه افراد از هر دین و مذهبی باز است تا بتوانند در فضایی آرام و عالمانه تعامل کنند. ما سال‌هاست که در کنار مسیحیان و افرادی از دیگر دین‌ها در این کشور زندگی می‌کنیم و معتقدیم باید میان ادیان تعامل و گفتگو و همزیستی حاکم باشد.

ابوعمار در مورد جایگاه نهج‌البلاغه در اسپانیا بیان کرد: کتاب عظیم حضرت امیرالمؤمنین(ع)، نهج‌البلاغه در اسپانیا شناخته شده است و مؤسسه آل البیت(ع) نیز برای شناساندن آن در سال‌های اخیر تلاش کرده است.

رییس مؤسسه آل البیت(ع) مادرید به همکاری نزدیک این مرکز با رایزنی فرهنگی ایران و نیز سفارت ایران در اسپانیا اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی مختلف و متعددی با همراهی رایزنی فرهنگی انجام شده است که آخرین نمونه آن، برگزاری نمایشگاه آثار هنری قرآنی به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در ماه فوریه گذشته بوده است.

وی همچنین از پیشنهاد همکاری مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) برای ایجاد مرکز تخصصی نهج‌البلاغه در اسپانیا استقبال کرد و گفت: این مؤسسه آمادگی همکاری برای ایجاد چنین مرکزی را دارد.

گفتنی است؛ این گفتگوی مجازی در قالب سلسله نشست‌های موسوم به «ظرفیت شناسی» برای ایجاد شبکه تعاملی مراکز قرآنی ایران و جهان برگزار شد که رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا در برگزاری آن همکاری داشته است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: