۰

سفر شاهزاده سعودی به بغداد

در حالی که رسانه‌های سعودی در تلاش برای بزرگنمایی سفر خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع این کشور به بغداد او را فرستاده صلح و آشتی توصیف کردند، کارشناسان سیاسی و رسانه ای عراقی با یادآوری حمایت ریاض از تروریست‌ها، سیاست عربستان در مقابل کشورشان را شرورانه خواندند.
کد خبر: ۲۵۵۷۷۹
۱۳:۵۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، در حالی که رسانه‌های سعودی در تلاش برای بزرگنمایی سفر خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع این کشور به بغداد او را فرستاده صلح و آشتی توصیف کردند، کارشناسان سیاسی و رسانه ای عراقی با یادآوری حمایت ریاض از تروریست‌ها، سیاست عربستان در مقابل کشورشان را شرورانه خواندند.

خالد بن سلمان سه شنبه گذشته ۲۱ اردیبهشت ماه به بغداد سفر کرد و در بدو سفر با «جمعه عناد» وزیر دفاع همتای خود و سپس رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس پارلمان عراق دیدار و گفت وگو کرد.

خالد بن سلمان علاوه بر داشتن سمت سفیر سابق عربستان سعودی در آمریکا، در وقت حاضر معاون وزیر دفاع و معاون رییس تشکیلات موسوم به صنایع نظامی عربستان سعودی است.
رسانه های سعودی از این رو سفر خالد بن سلمان به عراق را مهم ارزیابی کرده اند که او دست راست برادش محمد بن سلمان است . علاوه بر این حضور او در بغداد اولین سفر یک مقام بلند پایه سعودی بعد از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ محسوب می شود.
گرچه پیش از این نیز وزیر امور خارجه و تعدادی از مقامات سعودی به بغداد سفر کرده اند، اما از نگاه این رسانه ها سفر خالد بن سلمان به دلیل اینکه فرستاده ویژه «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و از طرفی معاون «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در وزارت دفاع است، حائز اهمیت تر است.

تلاش برای ارتقا روابط عراق و عربستان
خالد بن سلمان در بدو ورود در توئیتی هدف سفر خود به بغداد را گسترش مناسبات دو جانبه و پیگیری اجرای توافقات امضا شده بین دو کشور عنوان کرد.
وی همچنین بر حمایت ریاض از بغداد تاکید کرده و از عراق به عنوان امتداد و عمق جهان عرب نام برده است.
او در دیدارهای رسمی که با «برهم صالح» رییس جمهوری، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و همچنین وزیر دفاع عراق داشت بر گسترش مناسبات بین دو کشور تاکید کرد.
مقامات عالی رتبه عراقی نیز بدون اشاره به پرونده های منطقه ای، تنها بر اهمیت توسعه مناسبات بین دو کشور تاکید کرده اند.
«محمد المرشد» معاون رییس اتاق بازرگانی و صنایع ریاض در اظهاراتی رسانه ای درباره سفر خالد بن سلمان به بغداد گفته است که این سفر در چارچوب تکامل و ارتباط و هماهنگی مداوم بین دو کشور صورت گرفت.
از نگاه رسانه ها و صاحب نظران سعودی، شاهزاده آشتی با حضورش در بغداد، به سال ها تحریم روابط سعودی ها با عراق بعد از سقوط رژیم صدام پایان داده است.
تلویزیون «اسکای نیوز» امارات (متحد عربستان سعودی)، حضور بن سلمان را نشانه ای از بازگشت عراق به عمق راهبردی عربی دانسته است.
این رسانه افزود که محتوای پیام این سفر آن است که کشورهای عربی مصمم به ارتقای روابط با عراق و پرکردن خلائی هستند که غیبت اعراب در این کشور ایجاد کرده و منجر به تضعیف موضع منطقه ای عراق شده است.

اخبار غیر رسمی درباره دیدارهای غیرعلنی
شنیده ها حاکیست که سفر این شاهزاده سعودی، در برگیرنده دیدارهای غیرعلنی مرتبط با حل و فصل کشمکش های منطقه ای بوده است.
از نگاه «عبدالله القحطانی» یکی از پژوهشگران در مرکز پژوهش های راهبردی و امنیتی عربستان سعودی، سفر خالد بن سلمان از حیث زمانبندی، مکان و موضوعاتی که بحث شده، حائز اهمیت است.
وی به تلویزیون «عربستان ۲۴» گفته است که این سفر هم برای توسعه مناسبات دو جانبه بین عراق و عربستان و هم بحث و حل و فصل پرونده های منطقه ای، حائز اهمیت است.
«ایندیپندت عربی» نیز با عنوان «سفر خالد بن سلمان در بغداد در بحبوبه مذاکرات با تهران» نوشته است: این سفر به دلیل اینکه تهران و ریاض طی مدت اخیر هیات های مختلفی برای بهبود روابط متشنج بین هم به بغداد فرستاده اند، بسیار حائز اهمیت است.
در این خصوص نیز «النباء» شبکه تلویزیونی معارض سعودی، گفته است که از اوائل ماه می گذشته که دولت عراق میزبانی بغداد را برای مذاکرات بین سعودی ها و ایرانی ها اعلام کرد، این اولین سفر یک مقام بلندپایه سعودی به بغداد به شمار می رود.
برخی شنیده های غیر رسمی نیز حاکیست که خالد بن سلمان در بغداد با هیاتی از «انصار الله یمن» با هدف یافتن راه حلی بر پایان دادن به جنگ یمن دیدار و گفت وگو کرده است.
اما پایگاه خبری یمنی «حرف ۲۸» چنین ادعایی را غیر مستقیم نفی کرده است.
این پایگاه خبری نوشته است: در گفت وگوهای منتشر شده از مذاکرات مقامات عراقی با خالد بن سلمان به عنوان مسوول اول پرونده یمن، به هیچ چیزی درباره یمن یا پرونده های اولیه ای که در این باره بین بغداد و ریاض در ماه گذشته بحث شده، اشاره نشده است.
از طرفی گزارشی نیز از احتمال دیدار خالد بن سلمان با مسوولان ایرانی در بغداد منتشر نشده اما خبرنگار تلویزیون «RT» ادعا کرده است که بن سلمان در دیدار با مصطفی الکاظمی علاوه بر روابط دو جانبه و همکاری امنیتی و نظامی، موضوع مذاکرات تهران و ریاض که بغداد اخیرا میزبان آن بود، را نیز بحث کرده است.
این رسانه عراقی جزییات بیشتری از مسائل بحث شده در خصوص این پرونده ارائه نکرد.

پیام آور صلح یا منادی شر

اطلاق عنوان پیام آور آشتی ریاض به این شاهزاده جوان پر مشغله که از قضا مسوولیت هایش همگی با عقبه نظامی و جنگی است از سوی رسانه های عربستان ؛ منجر به اظهارنظرهایی در عراق نزد کارشناسان مختلف سیاسی و رسانه ای شد.
«سمیر عبید» نویسنده و صاحب نظر عراقی خطاب به خالد بن سلمان نوشته است: جناب شاهزاده! به عراق خوش آمدید اما برای داشتن یک دیپلماسی موفق اولین گام جهت نزدیکی و مذاکره بین دو دشمن، این است که جلوی فعالیت رسانه های تحریک کننده گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه عربستان سعودی تاکنون چنین کاری نکرده افزوده است: چنین اتفاقی هنوز نیفتاده و عراقی ها و ایرانی ها از عملکرد شبکه «العربیه» و «العربیه حدث» در دامن زدن به فتنه و فرقه گرایی در عراق شگفت زده شده اند.

در جریان حضور بن سلمان در بغداد، ریاض از آمادگی خود برای بازسازی بیمارستان «ابن الخطیب» خبر داد امری که با استهزاء عراقی ها مواجه شد.
بیمارستان ابن الخطیب در پنجم اردیبهشت ماه گذشته طعمه آتش شد و ۸۲ کشته و ۱۱۰ زخمی برجای گذاشت.
برخی از صاحب نظران عراقی با اشاره به وعده اجرا نشده سابق عربستان سعودی مبنی بر ساخت ورزشگاه در بغداد، گفته اند که احتمالا قضیه بازسازی بیمارستان ابن الخطیب سرنوشتی همچون ورزشگاه را خواهد داشت.
پادشاه عربستان سعودی در ۲۸ اسفند ماه ۹۶ (چهار سال قبل) وعده ساخت این ورزشگاه یکصد هزار نفری را در بغداد داده بود اما هرگز به این وعده عمل نکرد.
«محمود الربیعی» شخصیت سیاسی و سخنگوی گروه سیاسی – جهادی «عصائب اهل الحق» نیز در توئیتی گفته است: عراق منابع ثروت و خیر زیادی دارد که برای بازسازی و ساخت دهها بیمارستان مثل ابن الخطیب کفایت می کند به شرط اینکه پاکدستی و اراده ساخت و ساز در کشور وجود داشته باشد.
وی ادامه داده است: عراق کشور فقیری نیست که عربستان سعودی بخواهد به آن کمک کند، بهتر است ریاض سایه شر خود را از سر ما بردارد که براثر انفجار شهروندان انتحاریش در خیابان ها، مساجد و بازارها، یکصد هزار شهید داده ایم.
«حسین فلامرز» یکی دیگر از فعالان رسانه ای عراق نیز گفته است: بازی که سعودی ها شروع کرده اند، می خواهند به مردم عراق القاء کنند که خواهان خیر و خوشی برای عراق هستند، اما ادعای سعودی ها کمتر از طعمه ای که به قلاب صید ماهی زده می شود، نیست.
این اظهارات و مواضع در عراق به اعتقاد صاحب نظران نشان می دهند که سعودی ها برای کسب اعتماد مردم عراق به بیش از سفر این شاهزاده جوان نیاز دارد.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: