۰

قرآن‌ منسوب به حضرت علی (ع) در گنجینه قرآنی حرم مطهر رضوی

قرآن منسوب به دست خط حضرت علی (ع) در گنجینه قرآنی حرم مطهر رضوی در معرض بهره مندی تاریخ پژوهان است.
کد خبر: ۲۵۵۴۴۶
۰۹:۵۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، قرآن با ‎دستخط منسوب به امام علی(ع)، از قدیمی ترین قرآنهای کامل دستنویس جهان است که یکی از مهمترین منابع تحقیقاتی جهان نیز به شمار می رود. این نسخه که به خط کوفی 16 سطری و بر روی پوست، کتابت شده متعلق به دوران نخست اسلامی است و در سال 1009 هجری قمری توسط شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر امام رضا(ع) شده و وقفنامه آن را شیخ بهایی در پشت برگ اول نسخه نگاشته است.

ویژگی های متعدد این قرآن بسیار ارزشمند نمایانگر قرائات، رسم الخط، شمارش آیات، اسماء سور و ترتیب مصحف است که از سوره حمد آغاز شده و به سوره ناس ختم میشود. جنس این مصحف شریف بنا به قول مشهور از پوست آهو است و با 68 برگ در ابعاد 20 در 26 و 25 در 32قرار دارد و جنس ورق، مرکب و خط نیز نشان دهنده قدمت این اثر نفیس است. آغاز این نسخه قرآن که جزء 12 و 13 را شامل می شود با آیه 1 سوره هود بوده و با آیه 110 سوره کهف پایان یافته است. کتابت قرآن در ابتدای پیدایش اسلام و به سفارش و توصیه پیامبر (ص) به خط کوفی آغاز شد. بیشتر مورخان از چهل نفر به عنوان کاتبان وحی نام برده اند که نام مبارک حضرت علی(ع)در میان آنها آمده است.

به دنبال امام علی(ع) دیگر ائمه هم این راه را به خوبی ادامه داده اند تا میراث گرانبهای پیامبر (ص) یعنی قرآن کریم برای نسلهای مختلف بدون تحریف و کم و کاست باقی بماند تا جایی که امروز بسیاری از مصاحف تاریخی که در موزه ها نگهداری میشوند منسوب به ائمه (ع) هستند. مرکز نسخ خطی گنجینه رضوی با ۲۲ هزار قرآن و جزوه قرآنی از صدر اسلام تاکنون، از مراکز مهم نسخ خطی قرآنی در جهان به شمار میرود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: