۰

برگزاری آیین‌های مذهبی یوم علی در شهرهای پاکستان

همزمان با بیستم ماه رمضان و در آستانه شهادت مولای متقیان که در پاکستان به «یوم علی»معروف است، شیعیان سراسر این کشور مطابق تمهیدات بهداشتی، با برگزاری مراسم‌های عزاداری و شرکت در دسته‌های سینه زنی، در غم شهادت مظلومانه پیشوای خود سوگواری کردند.
کد خبر: ۲۵۵۴۱۶
۰۹:۳۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، شیعیان پاکستان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در بیستمین روز از ماه مهمانی خدا، در شهرهای اسلام آباد پایتخت این کشور، کراچی، لاهور، پیشاور، راولپندی، اسکردو، کویته، مولتان، حیدر آباد و بسیاری دیگر از شهرها و مناطق پاکستان در حسینیه ها و حضور در دسته جات عزاداری در خیابان ها، در میان تدابیر امنیتی و مطابق تمهیدات بهداشتی در سوگ شهادت حضرت امیرالمومنین امام علی ابن ابی طالب علیه السلام، بر سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

ستاد ملی مدیریت عملیات مبارزه با کرونا در پاکستان پیش‌تر به دلیل آنچه‌ جلوگیری از گسترش ویروس کووید-۱۹ خوانده بود، برگزاری آیین‌های مذهبی یوم علی در محوطه باز و یا خیابان‌ها را ممنوع اعلام کرد اما این تصمیم با واکنش فوری احزاب و گروه‌های شیعه این کشور همراه شد.

برگزاری آیین‌های مذهبی یوم علی در شهرهای پاکستان

گروه‌های پاکستانی با تاکید بر اینکه آیین‌های سوگواری ایام شهادت امام علی علیه السلام هرگز محدود و یا اجازه متوقف کردن آن را نمی‌دهند، اعلام کردند: جامعه شیعیان همگام با سایر اقشار جامعه متعهد به پیروی از مقررات بهداشتی و حفظ سلامت خود و دیگران هستند و همزمان به صورت پرشور در مراسم‌های عزاداری نیز شرکت خواهند کرد.

براساس این گزارش، مراسم عزاداری با حضور پیروان مولای متقیان امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر در شهر اسلام‌آباد آغاز شد و شرکت کنندگان با توجه به پروتکل‌های بهداشتی اقدام به راه اندازی دسته جات سینه زنی کردند.

به گفته پلیس پایتخت پاکستان، بیش از ۲ هزار نفر از نیروهای امنیتی وظیفه تامین امنیت این مراسم را در پایتخت بر عهده داشتند.

آماده باش‌ نیروهای ضدشورش، تکاور و ارتش بخشی از برنامه های نهادهای مجری قانون در پاکستان برای تامین امنیت مطلوب آیین‌های مذهبی شیعیان در شهرهای مختلف این کشور است.

برگزاری آیین‌های مذهبی یوم علی در شهرهای پاکستان

مراسم تشییع نمادین پیکر حضرت امام علی (ع) یکی از ویژه برنامه‌های عزاداری در پاکستان است. در پایان این مراسم هیات‌های مختلف با مهیا کردن سفره افطار علاوه بر میزبانی از عزاداران، اقدام به تقسیم افطای رو سایر مواد خوارکی میان فقرا و نیازمندان می‌کنند.

بسیاری از شبکه های تلویزیونی پاکستان نیز امروز با پخش گزارش‌هایی از عزاداری شیعیان این کشور در ایام شهادت مولای متقیان، برنامه‌های ویژه‌ای را با حضور علمای شیعه و اهل‌تسنن در این روز پخش کردند و برخی مراسم های عزادرای را به صورت زنده پوشش دادند.

برگزاری آیین‌های مذهبی یوم علی در شهرهای پاکستان

برگزاری مراسم های عزاداری با حضور علمای اهل تشیع و تسنن و گفت و گو درباره فضایل و ویژگی های حضرت علی(ع)، تهیه برنامه هایی با موضوع حضرت علی (ع) و حضور مداحان و قوالی خوان ها در استودیوهای تلویزیونی و اجرای برنامه های مداحی و مرثیه سرایی در سوگ امام علی (ع)، بخش عمده ای از برنامه های شبکه های تلویزیونی پاکستان در روز گذشته و امروز را تشکیل داد.

آیین‌های مذهبی یوم علی تا فردا ۲۱ ماه رمضان و شام شهادت امیرالمومنین علیه السلام در سراسر پاکستان ادامه خواهد داشت.
بیش از ۲۰ درصد از جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری پاکستان را شیعیان تشکیل می دهند ضمن اینکه بسیاری از براداران و خواهران اهل‌تسنن این کشور همسایه علاقه و ارادت ویژه به اهل بیت علیهم السلام دارند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: