۰

تهدید خلیلزاد به وقوع جنگ طولانی در افغانستان

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان می‌گوید که افغان‌ها پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور دو انتخاب دارند؛ یا با یکدیگر صلح کنند یا آنکه وارد یک جنگ طولانی شوند.
کد خبر: ۲۵۵۲۴۹
۱۶:۳۱ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان می‌گوید که افغان‌ها پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور دو انتخاب دارند؛ یا با یکدیگر صلح کنند یا آنکه وارد یک جنگ طولانی شوند.

 «زلمای خلیلزاد» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان، طی اظهاراتی در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: افغان‌ها پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور دو انتخاب دارند، یا به یک تفاهم سیاسی دست می‌یابند و یا به طرف یک جنگ طولانی حرکت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: طالبان با کنار گذاشتن خشونت‌ها، باید به یک جریان سیاسی تبدیل شود.

او با اشاره به جنگ‌های داخلی افغانستان پس از خروج ارتش سرخ از این کشور تاکید کرد: این انتخابی است که رهبران افغان باید به خاطر نسل کنونی و نسل آینده کشور به آن تن دهند. امیدوارم آنان از اشتباهات گذشته شان، زمانی که نیروهای اتحاد جماهیر شوروی خارج شدند، درس گرفته باشند. یعنی تلاش یک جناح به خاطر اعمال اراده خود با استفاده از زور بر سایر جناح‌ها، نتیجه نداده و منجر به آوردن ثبات و پیشرفت نشده است.

خلیلزاد در ادامه اعلام کرد که طالبان می‌تواند با کنار گذاشتن خشونت‌ها به یک جریان سیاسی تبدیل شود و توافق صلح را بپذیرد.

اما وی در عین حال هشدار داد که اگر این گروه مانع دست یافتن به یک توافق سیاسی در افغانستان شود و راه پیروزی از مسیر جنگ را برگزیند، قطعاً با مخالفت ایالات متحده آمریکا، متحدان واشنگتن و کشورهای منطقه مواجه خواهد شد.

به گفته خلیلزاد، این اجماع به وجود آمده که به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان به نفع هیچ کشوری نیست زیرا روی کار آمدن این گروه به معنای دوام جنگ و تهدیدات دیگر در این کشور خواهد بود.

وی همچنان با اشاره به نقش پاکستان در روند صلح افغانستان گفت که نقش اسلام‌آباد در روند آشتی ملی افغانستان ویژه است و ایالات متحده آمریکا از مقام‌های پاکستانی خواسته که با استفاده از نفود قابل ملاحظه خود بر طالبان، آنها را به کاهش خشونت‌ها وادار کنند.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور صلح افغانستان در این زمینه خاطرنشان کرد: رهبران پاکستان آشکارا گفته‌اند که از به قدرت رسیدن طالبان از راه نظامی حمایت نمی‌کنند. به باور من، رهبران پاکستان این را درک می‌کنند که با بروز یک جنگ داخلی گسترده‌تر در افغانستان، نه تنها افغانستان، بلکه پاکستان نیز با پیامدهای سنگین آن مواجه خواهد شد.

به گزارش مهر، در حالیکه تاریخ ۱۱ سپتامبر برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان اعلام شده، مقامات و اندیشکده های غربی و بویژه آمریکایی تلاش می‌کنند تا با پر رنگ کردن تهدیدهایی از قبیل ظهور مجدد داعش، همچنان حضور نظامی آمریکا در افغانستان را تضمین کنند.

انتهای پیام

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: