۰

آخرین برگه‌های ائتلاف سعودی در جنگ یمن

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به آزادسازی مأرب، ائتلاف سعودی می‌خواهد با استفاده از آخرین برگه‌های خود در این نبرد، رسوایی شکست خود در این استان را کنترل کند.
کد خبر: ۲۵۴۹۵۴
۱۵:۴۶ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
 

به گزارش «شیعه نیوز»،چند هفته پیش بود که گزارش‌هایی درباره ورود تروریست‌هایی از سوریه به یمن برای اعزام به استان مأرب و مقابله با ارتش و کمیته‌های مردمی منتشر شد و روزنامه «الاخبار» لبنان نیز یادداشتی در خصوص جزئیات تحرکات همسوی تروریست‌های القاعده برای تسهیل ورود عناصر داعش به مأرب منتشر کرد. (جزئیات بیشتر)

ورود تروریست‌های سوریه به یمن اتفاق بی سابقه‌ای نیست و پیش از این نیز بارها گزارش‌هایی در خصوص آن منتشر شده است. شهریور ماه سال گذشته نیز عناصر تکفیری به سرکردگی «راید بن سعود بن معیلی»، «سلمان بن علی حمد بن میقان» و «عبدالله المکنی» برای جنگ در محور عملیاتی مأرب، از سوریه وارد یمن شدند. مقامات یمنی نیز تاکنون بارها از همکاری تنگاتنگ تروریست‌های القاعده با ائتلاف سعودی سخن گفته‌اند.

اما تحول جدیدی که این روزها بسیار جدی شده، ورود بیشتر ترکیه به این میدان و تلاش‌های ریاض برای کشاندن هرچه بیشتر آنکارا به باتلاق یمن است. ریاض در تلافی خسارات وارد شده به ائتلاف سعودی در پی علنی شدن اختلافات لاینحل میان نواب ریاض و ابوظبی در یمن، به برگه استفاده از ترکیه و عناصر داعش روی آورده است.

امروز (۲۱ آوریل)، وبگاه «البوابه الاخباریه الیمنیه»، در یادداشتی به انتشار جزئیات بیشتری از اعزام تروریست‌های داعش از سوریه به یمن و استفاده ائتلاف سعودی از این تروریست‌ها و همکاری ترکیه به عنوان آخرین برگه‌های خود در جنگ یمن پرداخت.

در این یادداشت آمده است: در یک تحول چشمگیر در پرونده جنگ یمن و دخالت اخیر ترکیه در این پرونده، منابع آگاه در استان أبین از ورود یک گروه از عناصر داعش که در سوریه جنگیده‌اند به این استان در جنوب یمن خبر می‌دهند.

به گفته این منابع، شخصی به نام «ابوصفیه الأبینی» از سرکده‌های داعش در افغانستان و سوریه که اصالتا یمن و از ساکنان استان أبین است در رأس یک گروه از تروریست‌های داعش وارد یکی از پایگاه‌های نظامی حزب الاصلاح در «لودر» شده است.

این منابع می‌گویند که الأبینی که اخیرا در ترکیه اقامت داشت، قرار است از لودر به منطقه «الصومعه» در استان البیضاء، منتقل شود.

در این یادداشت آمده است: «گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد، ترکیه در حمایت از افراد مسلح حزب الاصلاح یمن، این جنگجویان از گروه‌های جنایتکار در سوریه را به یمن اعزام کرده است.»

نگارنده در ادامه می‌نویسد که با تشدید درگیری‌های خشونت‌بار میان نیروهای هادی و نیروهای صنعاء در شهر مأرب در شمال یمن، اطلاعات زیادی از طریق رسانه‌ها به دست آمده که نشان می‌دهد، یک دسته از پهپادهای بایراکتار تی-بی۲ (Bayraktar TB2) یا همان بیرقدار ترکیه پس از توافق ترکی - سعودی برای مقابله با نیروهای صنعاء، وارد یمن شده‌ است.

این اطلاعات که طی چند ساعت گذشته به سرعت در میان فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های ترکیه‌ای و یمنی منتشر شده، در حالی است که پیشتر، ریاض از احتمال مشارکت ترکیه در جنگ یمن پس از بروز اختلافات سعودی‌ها با ابوظبی بر روی میز مذاکرات به ویژه در خصوص استانهای المهره و سقطری خبر داده بود.

در بعد رسمی نیز، ترکیه در واکنش به عملیات‌های بازدارنده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق خاک سعودی، با ریاض اعلام همبستگی و تاکید کرده بود که در کنار آن است.

وزارت خارجه ترکیه، چندی پیش طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ترکیه در کنار دولت و مردم عربستان سعودی و مقابل حملات صنعاء که طی آن تاسیسات نفتی سعودی را هدف قرار می‌دهد، است. این در حالی است که به اعتقاد حقوق‌دانان، وزارت خارجه ترکیه، در این بیانیه جنایات ائتلاف سعودی علیه یمن طی شش سال جنگ را نادیده گرفته و این امر بیانگر نزدیکی آنکارا به ریاض است.

به اعتقاد ناظران سیاسی، این موضع رسمی ترکیه اوج تحولاتی است که در پشت پرده توافقات ترکیه و عربستان پس از درخواست کمک نظامی سعودی‌ها از آنکارا در جنگ یمن و به طور مشخص در نبرد مأرب روی داده است. انتظار می‌رود که آنکارا از ورود به خط درگیری‌ها در مأرب به ویژه که حزب اخوانی الاصلاح در کنار ائتلاف سعودی در آن می‌جنگد، استقبال کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: «به اعتقاد منابع نظامی، ترکیه به سرعت برای پاسخ به این درخواست ائتلاف سعودی، وارد عمل شده و بر اساس گزارش‌های به دست آمده از شمال سوریه، اقدام به تجهیز جنگ‌جویان و مزدوران خود در سوریه برای اعزام به جبهه‌های یمن کرده است. کاری که مشابه آن را در لیبی و منطقه قره‌باغ کوهستانی انجام داد. بر اساس گزارش‌های موجود، سرویس اطلاعات ترکیه اقدام به تهیه فهرستهایی از جنگجویان مشتاق انتقال به یمن و تعیین حقوق‌های بالا برای آنها کرده است. از گروه‌ها و باندهای مختلف در ادلب سوریه نیز خواسته که اسامی این جنگ‌جویان برای انتقال به یمن و نبرد در کنار سعودی‌ها را تحویل دهند.

بنابراین گزارش، اطلاعاتی نیز درباره آغاز همکاری نظامی ترکی - سعودی در یمن و تجهیز ریاض به پهپادها از نوع «کارایل» در دست است. منابع زیادی نیز می‌گویند که ترکیه در مقابل اعلام قصد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر توقف تجهیز ائتلاف سعودی به تسلیحات تهاجمی با هدف توقف حمایت از جنگ یمن؛ عملا، ارسال پهپادهای مهاجم بیرقدار برای سعودی‌ها را کلید زده است.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، پیشتر از انهدام یک پهپاد جاسوسی ائتلاف سعودی که ساخت ترکیه و از نوع کارایل بود، در آسمان استان «الجوف» خبر داده بود و گفته بود که این پهپاد در حال انجام ماموریت در آسمان منطقه «المرازیق» در استان الجوف بود.

به اعتقاد ناظران، ساقط شدن پهپاد ساخت ترکیه در آسمان یمن، گمانه‌زنی‌ها درباره حمایت ترکیه از ائتلاف سعودی در جنگ یمن و اعزان مزدوران خود از سوریه به یمن برای مقابله با نیروهای صنعاء و ورود مزدوران ترکیه و عناصر داعش به استان‌های جنوبی یمن را تقویت می‌کند.

همزمان برخی از فعالان ترکیه‌ای از امکان معامله عربستان و ترکیه برای خرید پهپادهای بیرقدار که توانایی و صلاحیت نظامی خود را در میدان‌های نبرد متعددی از جمله در سوریه، لیبی و قره‌باغ اثبات کرده، سخن می‌گویند. این سخنان بی‌اساس نیست بلکه نشانه‌ها و داده‌های زیادی در این‌باره وجود دارد.

در شرایطی که جبهه‌های شمالی یمن شاهد درگیری‌های سخت و پیشروی نیروهای صنعاء به سوی مأرب، اخرین سنگر نیروهای هادی تحت حمایت ائتلاف سعودی است، این امر کاملا محتمل است.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: