۰

پدیده واکسن‌خواری هم علنی شد

بحران کرونا باعث شد خیلی از رفتارهای زشت که به هر دلیلی ناپیدا بودند، نمایان شوند، مثل پدیده زشت واکسن‌خواری که این روزها علنی شده است.
کد خبر: ۲۵۴۸۹۰
۱۳:۱۶ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، واکسن کرونا آمد تا شاید ترس و وحشت از مرگ بر اثر ابتلاء به کووید ۱۹ تا حدودی کم رنگ شود.

حالا و در شرایطی که کشور برای تأمین واکسن کرونا با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه شده است که باعث گردیده فعلاً سیستم قطره چکانی واکسن به کار گرفته شود، متأسفانه عده‌ای که همیشه سوءاستفاده از شرایط و موقعیت را سر لوحه کارهای خود قرار می‌دهند، می‌خواهند به هر قیمتی که شده این واکسن را بزنند.

بر اساس سند ملی واکسیناسیون که در ستاد ملی مقابله با کرونا، تنظیم و تهیه شده است، افراد برای دریافت واکسن کرونا اولویت بندی شده‌اند.

طبق همین سند، گروه اول کادر بهداشت و درمان درگیر کرونا هستند. البته همین گروه نیز تقسیم بندی شده و نیروهای شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه و اتاق‌های ICU در اولویت نخست تزریق واکسن قرار گرفتند.

به دنبال سنگ اندازی های آمریکا در مسیر تأمین واکسن ایرانیان، شاهد هستیم که واردات واکسن با کندی پیش می‌رود و در حال حاضر بیشترین واکسن وارداتی از کشور روسیه بوده است. همچنین، واردات واکسن از کشورهای هند، چین و کره جنوبی نیز انجام شده است. اما، عده‌ای به خاطر «زنده ماندن»، حاضر شده‌اند سهمیه واکسن دیگران را برای خود کنند.

اواخر سال گذشته بود که با آمدن اولین محموله از واکسن‌های وارداتی به کشور، نگاه‌ها به سمت واکسن‌ها رفت و اینکه چه کسانی قرار است در صف اول واکسیناسیون قرار بگیرند.

بر اساس سند ملی واکسیناسیون که در ستاد ملی مقابله با کرونا تهیه شده است، کادر درمان در اولویت قرار گرفتند و تزریق واکسن‌ها آغاز شد. از همان موقع بود که زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه برخی افراد بدون اولویت، از این واکسن‌ها استفاده کرده‌اند که البته در حد شنیده‌ها بود.

موضوع واکسیناسیون هنرمندان از جمله اخبار حاشیه ساز سال گذشته بود که با واکنش‌های متفاوتی همراه شد و در نهایت، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تزریق واکسن کرونا به افراد خارج از اولویت را تکذیب کرد و گفت: تزریق واکسن تنها و تنها بر اساس اولویت بندی ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود و هیچ گونه تزریق واکسن خارج از مصوبه ستاد نخواهیم داشت.

حالا و در آغازین روزهای سال نو، دوباره خبرهایی به گوش می‌رسد با این مضمون که عده‌ای از فرصت فراهم شده برای گروه‌های در اولویت دریافت واکسن، سوءاستفاده کرده و خود را در لیست گروه‌های در اولویت قرار داده‌اند و تزریق واکسن در دوز اول را نیز انجام داده‌اند.

چند روزی از ماجرای واکسیناسیون برخی افراد تحت نام پاکبان در آبادان می‌گذرد، اما زمزمه‌هایی از دیگر نقاط کشور به گوش می‌رسد که عده‌ای تلاش می‌کنند در صف اول واکسن کرونا قرار بگیرند. این در حالی است که هنوز تعداد زیادی از افراد در اولویت دریافت واکسن، منتظر مانده‌اند تا واکسن به آنها برسد.

اما در آبادان و در جایی که مردم آن شهر از کمترین امکانات بهداشتی و درمانی برخوردارند و همین مسئله می‌تواند در موضوع گسترش انتقال بیماری کرونا اثرگذار باشد، تعدادی از افراد آمده‌اند و خود را پاکبان جا زده‌اند تا واکسن بزنند. و البته به نظر می‌رسد که موفق هم شده‌اند. اما، اینکه چقدر وجدان ما قبول می‌کند خود را جای دیگران قرار بدهیم تا شاید از کرونا در امان بمانیم، موضوعی است که نمی‌توان برای آن توجیه آورد. اینکه از ترس کرونا و احتمال مرگ، بخواهیم دیگران را قربانی سهم خواهی‌های خود بکنیم، هیچ توجیه عقلانی و اخلاقی ندارد.

با توجه به ماجرای آبادان، وزیر بهداشت روز گذشته به تمامی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و همچنین مدیران شبکه‌های بهداشت، تاکید کرد؛ مبادا کسی که در اولویت نیست، واکسن تزریق کند و چنانچه اتفاقی بیافتد.

سعید نمکی با اشاره به دشواری‌های تهیه واکسن، تصریح کرد: واکسن کووید ۱۹ را به زحمت در این اوضاع بحرانی تهیه کرده‌ایم که به افراد بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ تزریق شود و هر یک مورد اگر خارج از ضابطه باشد، حتماً مورد بازخواست و معرفی به مراجع قضائی قرار خواهد گرفت.

در این شرایط که کادر بهداشت و درمان کشور در بیمارستان‌ها مشغول جنگ نابرابر با ویروس کرونا هستند، نباید اجازه بدهیم اتفاقاتی مثل ماجرای پاکبانان آبادان، روحیه مدافعان سلامت را تضعیف کند. زیرا، انتظار و توقع به حق آنها از مسئولان نظام سلامت کشور این است که سلامت آنها در مقابله با ویروس کرونا تضمین شود. زیرا، در طول این ۱۴ ماه و اندی که از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد، تعداد زیادی از پزشکان و پرستاران، در راه محافظت از جان بیماران، به شهادت رسیده‌اند.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت؛ تا روز گذشته یعنی دوشنبه سی ام فروردین ۱۴۰۰، تعداد ۴۱۶ هزار و ۸۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۳۴ هزار و ۴۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و در مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۵۰ هزار و ۱۳۱ دوز رسید.

حالا قرار است از امروز برنامه تزریق یک میلیون دوز واکسن کرونا در کشور آغاز شود که جا دارد اجازه ندهیم ماجرای پاکبانان آبادان در گوشه دیگری از کشور تکرار شود.

به نظر می‌رسد که عده‌ای فقط به این جمله فکر می‌کنند که به هر قیمتی شده «می خواهم زنده بمانم». اما، زنده ماندن ما نباید باعث شود تا دیگران جان خود را از دست بدهند.

آنچه مسلم است در هیاهوی بحران کرونا و موج چهارم این بیماری که با شدت بیشتری آغاز شده است، باید به «وجدان بیدار» خودمان رجوع کنیم و ببینیم چه کسانی دارند برای زنده ماندن ما تلاش می‌کنند و حتی جان خودشان را از دست می‌دهند.

انتهای پیام

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: