۰

نکاتی مهم درباره پیوند زدن گیاهان

بسیاری از باغبانان خانگی ترجیح می‌دهند باغ خود را از طریق نشاء زدن آغاز کنند تا کاشت بذر. از برخی جنبه‌ها، این کار انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می‌کند، زیرا پس از آمادگی می‌توانید نشاء را بخرید. نکته منفی این روش این است که باغ شما به نشاء فروشی‌های موجود در نزدیکیتان محدود می‌شود، بنابراین ممکن است گیاهان متنوع کمتری برای پرورش دادن وجود داشته باشد.
کد خبر: ۲۵۴۸۳۵
۱۱:۲۹ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، بسیاری از باغبانان خانگی ترجیح می‌دهند باغ خود را از طریق نشاء زدن آغاز کنند تا کاشت بذر. از برخی جنبه‌ها، این کار انعطاف پذیری بیشتری را فراهم می‌کند، زیرا پس از آمادگی می‌توانید نشاء را بخرید. نکته منفی این روش این است که باغ شما به نشاء فروشی‌های موجود در نزدیکیتان محدود می‌شود، بنابراین ممکن است گیاهان متنوع کمتری برای پرورش دادن وجود داشته باشد.

از طرف دیگر، شروع کاشتن گیاهان به صورت بذر در فضای بسته می‌تواند یک چالش باشد! اگر قادر به تأمین نور و رطوبت مناسب برای آن‌ها نباشید، ممکن است به اندازه کافی قوی نباشند تا از انتقال به خارج از فضای بسته زنده بمانند. یک مزیت شروع از بذر این است که خرید یک بسته بذر معمولاً ارزان‌تر از خرید نشاء است و بذرهای استفاده نشده احتمالاً دو یا سه فصل دوام می‌آورند.

هر کدام از تکنیک‌ها را که انتخاب کنید، در نهایت باید گیاهان جوان خود را به باغ نشاء بزنید. در اینجا چند نکته برای انجام این کار آورده شده است!

۱- از پیش برنامه‌ریزی کنید

زمان نشاء زدن مهم است: پیوند بسیار زود در بهار ممکن است گیاهان شما را در معرض سرما قرار دهد و اگر پیوند خیلی دیر انجام شود، گیاهان شما در آفتاب پخته می‌شوند (برعکس این قضیه در پاییز است). در هر صورت، توجه به شرایط آب و هوایی محلی مهم است.

ابتدا تقویم کاشت را بررسی کنید تا تاریخ‌های یخبندان بهاری را در منطقه خود ببینید. تاریخ آخرین یخبندان بهاره معمولاً به عنوان راهنما برای شروع بذر و کاشت گیاهان در فضای باز استفاده می‌شود.

بدانید که گیاهان شما در چه شرایطی بهترین رشد را دارند. بعضی از گیاهان مانند نخود فرنگی و اسفناج محصولاتی هستند که در فصل خنک به کار می‌روند، به این معنی که قبل از گرم شدن بیش از حد دما باید کاشت شوند. برخی دیگر مانند گوجه فرنگی و فلفل، محصولاتی در فصل گرم هستند و در اثر دمای بیش از حد سرد، ضعیف می‌شوند.

هنگام آمادگی برای نشاء، پیش‌بینی‌های هواشناسی محلی را تحت نظر داشته باشید. اگر سرما نزدیک است، کار را تا زمان مطبوع شدن دما متوقف کنید.

نکاتی برای پیوند زدن

۲- باغ و گیاهان را آماده کنید

وقتی به نظر می‌رسد هوا به نوبه خود بهتر شده، باغ و گیاهان خود را آماده کنید

در هفته‌ آخر نشاء را در داخل خانه، کود و آب کمتری بدهید تا آن‌ها را به زندگی در فضای باز عادت دهید.

قبل از کاشت در باغ، باید آن‌ها را در فضای باز و در یک منطقه سازگار کرد:

۷ تا ۱۰ روز قبل از پیوند، نهال‌ها را در فضای باز و در سایه‌ای که هر روز چند ساعت در برابر باد محافظت می‌شود قرار دهید و به تدریج در معرض آفتاب کامل و شرایط باد بگذارید. این باعث می‌شود که آن‌ها به زندگی تمام وقت در فضای باز عادت کنند.

در طول دوره سازگار شدن با محیط، خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. نسیم هوا و بهار می‌تواند باعث از بین رفتن سریع آب شود.

هر چیزی که دمای خاک را افزایش دهد به گیاهان کمک می‌کند تا با زمین سرد سازگار شوند. سعی کنید برای افزایش دمای خاک قبل از کاشت، از کود گیاهی پلاستیکی یا پارچه محوطه سازی استفاده کنید.

خاک باغ شما ممکن است در طول زمستان فشرده شده باشد، بنابراین قبل از کاشت خاک را شل و هوادهی کنید. در صورت لزوم خاک تازه اضافه کنید.

۳- در هوای آزاد بکارید

وقت نشاء است!

در صورت امکان، در یک روز گرم و ابری در اوایل صبح نشاء زدن را انجام دهید. این کار به گیاهان این فرصت را می‌دهد تا بدون اینکه بلافاصله در معرض آفتاب شدید ظهر قرار بگیرند، در خاک مستقر شوند.

بلافاصله پس از نشاء، خاک اطراف نهال‌های جدید را خیس کنید تا ریشه‌ها به خوبی مستقر شوند.

اگر فصل خشک است، کود گیاهی را پخش کنید تا از بین رفتن رطوبت را کاهش دهید.

برای اطمینان از موجود بودن فسفر -که باعث رشد قوی ریشه می‌شود- در ناحیه ریشه گیاهان جدید، دو قاشق غذاخوری کود اولیه را در یک گالن آب مخلوط کنید و چند روز پس از نشاء به هر نهال یک فنجان محلول بدهید.

مراقب یخبندان باشید و طبق آن برنامه‌ریزی کنید تا از گیاهان خود محافظت کنید. برای محافظت از گیاهان می‌توان از پوشش سرد یا ملحفه استفاده کرد. صبح حتماً پوشش‌های محافظ را بردارید.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: