۰

هر ۱۸ دقیقه یک زلزله در گناوه

از صبح یکشنبه و وقوع زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری، شهرستان گناوه ۴۴ پس‌لرزه دیگر را تجربه کرده است که آمار و ارقام نشان می‌دهد که شدت زمین‌لرزه‌ها در حال کاهش است.
کد خبر: ۲۵۴۸۲۳
۰۹:۱۸ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه روز یکشنبه شهرستان گناوه را لرزاند. شدت زمین‌لرزه به حدی بود که در استان‌های هم‌جوار نیز احساس شد.

البته این زمین‌لرزه پایان کار نبود و پس از آن زمین‌لرزه‌های متعددی در شهرستان گناوه و البته شهرستان دیلم در همسایگی گناوه به ثبت رسیده است تا اهالی این مناطق همچنان در اضطراب و استرس باشند.

از زمان وقوع اولین زمین‌لرزه در گناوه تا این لحظه حدود ۱۴ ساعت گذشته است و طی این مدت ۴۵ زمین‌لرزه ثبت شده است که بیانگر وقوع هر ۱۸ دقیقه یک زمین‌لرزه شهرستان گناوه را لرزانده است.

یکی از نکات قابل توجه در مورد روند زمین‌لرزه‌های ثبت شده در شهرستان گناوه این است که علی‌رغم تداوم لرزش‌های مکرر در گناوه، شدت زمین‌لرزه‌ها در این منطقه روند کاهشی دارد.

چهار زمین‌لرزه نخست ثبت شده در شهرستان گناوه دارای شدت بالای چهار ریشتر بودند. زمین‌لرزه‌های با شدت ۵.۹ ریشتر، ۴.۵ ریشتر، ۴ ریشتر و ۴.۴ ریشتر در دقایق ابتدایی شهرستان گناوه را لرزاند.

زمین‌لرزه‌های بعدی از شدت کمتری برخوردار بودند و عموماً بین سه تا چهار ریشتر بودند و البته گاهاً زمین‌لرزه‌های بالای چهار ریشتر و یا کمتر از سه ریشتر نیز ثبت شد.

از ساعت ۲۲ و ۲۵ دقیقه یکشنبه‌شب تاکنون پنج زمین‌لرزه دیگری در شهرستان گناوه ثبت شده است که همگی دارای شدت کمتر از سه ریشتر بوده‌اند و لرزش‌های ضعیف‌تری بوده‌اند.
سونامی و زلزله بزرگ دیگری در کار نیست

یکی از نگرانی‌های اهالی گناوه تداوم زلزله‌های شدید در این منطقه و یا احتمال سونامی بود که بر اساس اعلام معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، به احتمال خیلی زیاد زمین لرزه‌ای که صبح یکشنبه در گناوه رخ داده، زمین لرزه اصلی بوده است.

محمد تاتار در خصوص احتمال وقوع سونامی گفت: زمین لرزه کاملاً در خشکی بوده در حالی که منشأ سونامی در دریاهای عمیق است؛ در خلیج فارس چنین چیزی نداریم زیرا عمق آن کم است.
خسارت ۶ تا ۱۰ درصدی در شش روستا

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وقوع زلزله‌های متعدد در شهرستان گناوه اظهار داشت: بزرگترین زمین‌لرزه با بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۱۱ و ۱۱ دقیقه صبح یکشنبه بود.

جهانگیر دهقانی اضافه کرد: پس از وقوع زمین‌لرزه بلافاصله گروه‌های امدادی در این منطقه حضور یافتند و تیم‌های ارزیاب نیز به بررسی وضعیت و خسارت‌های زمین لرزه پرداختند.

وی با اشاره به اینکه زلزله باعث تخریب برخی از دیوارها و بناها شده است، ادامه داد: با توجه به پس لرزه‌ها تجهیزات لازم برای اسکان اضطراری آسیب دیدگان زلزله زده در روستاهای گناوه فراهم شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر با اشاره به اینکه زمین‌لرزه خسارتی به زیرساخت‌های برق، آب، گاز و ارتباطات تلفن وارد نکرده است افزود: زمین‌لرزه در شش روستا خسارت بین شش تا ۱۰ درصد وارد کرده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان درگیری مربوط به روستاهای گمارون، تاجملکی، بهمنیاری غربی و شرقی، کلر، کمالی و شول بوده است که تیم‌های امدادی و بازرسی در این روستاها اقدامات لازم را انجام دادند.

در جدول‌های زیر، همه زمین‌لرزه‌های شهرستان گناوه از صبح یکشنبه تاکنون آمده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: