۰

مسجداهل بیت(ع) در مونترال مرکزی برای گردهمایی شیعیان

مسجد اهل بیت(ع) در مونترال کانادا مرکزی برای برپایی مراسم ها، نشست ها و شعایر دینی شیعیان است.
کد خبر: ۲۵۴۲۷۲
۰۸:۵۶ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مسجد اهل بیت(ع)، مسجد شیعی در شهر مونترال کاناداست که به طور رسمی در سال 1997 میلادی به دست مهاجران عراقی تاسیس شد.

براساس این گزارش، در فاصله سال‌‌های 1970 تا 1980 میلادی، مسلمانان شیعه از عراق و برخی از کشورهای دیگر به شهرهای مختلف کانادا از جمله مونترال وارد شدند. در آن زمان، مسلمانان شیعه نشست ها، جلسات، دیدارها و شعایر دینی خود را در منازلشان برگزار می کردند.

با افزایش تعداد مهاجران و پناندگان، مسلمانان در سال 1983 میلادی یک آپارتمان در خیابان ویکلی در مونترال اجاره کردند تا نخستین مرکز برای تلاوت قرآن و خواندن دعای کمیل در شب‌های پنجشنبه و احیای مراسم شب‌های ماه مبارک رمضان و مجالس عاشورای حسینی در ماه محرم الحرام باشد. این مرکز همچنین میزبان علما، روحانیون، اندیشمندان در مناسبت های مختلف بود.

در سال 1985 میلادی، این مکان به یک آپارتمان اجاره ای دیگر در خیابان پلامندونز منتقل شد. جشن های مناسبت های اسلامی گسترش یافت و سالن های مدارس و دانشگاه ها به مکان هایی برای برپایی این مراسم های اسلامی تبدیل شوند.

در سال 1986 میلادی، یک آپارتمان به نام «اتحادیه اسلامی دانشجویان عراق» اجاره شد تا این مرکز به منطقه کوت سنت لوک منتقل شود.

در سال 1990 میلادی نخستین مکان بزرگ تجاری به نام «حسینیه اهل بیت(ع)» در خیابان شربروک با عقد قراردادی پنج ساله اجاره شد. «شیخ محمد مهدی ناصری» که در آن زمان در سوریه زندگی می کرد، به عنوان امام جماعت و سرپرست فعالیت‌های این مرکز انتخاب شد. پس از آن این مرکز به یک مکان اجاره ای دیگر در خیابان بیکونسفیلد منتقل شد. تا سال 1997 میلادی که نقطه عطف مهمی برای مسلمانان به شمار می آید، تلاش مومنان و نیکوکاران برای خرید ساختمان کنونی این مرکز نتیجه داد و موسسه اهل بیت اسلام در مونترال راه اندازی شد.

 

مسلمانان در سال 1998 میلادی باشگاه جوانان مسلمان در مونترال را تاسیس کردند تا مکانی برای جذب جوانان باشد. هدف از تاسیس آن برپایی برنامه های ویژه جوانان از جمله اردوگاه های تابستانی، برنامه های فرهنگی هفتگی و برنامه های ورزشی دوره ای است.

این مرکز درحال حاضر شامل مسجد، سالن نماز، سالن برای بانوان، باشگاه جوانان، کتابخانه، دفتر اداری، پارکینگ است.

مسجد اهل بیت در مونترال مراسم های مختلفی از جمله عزاداری برای ماه محرم، جشن اعیاد اسلامی مانند عید قربان و عید غدیر، مراسم خواندن دعای کمیل، سخنرانی هفتگی، نماز جماعت، فعالیت برای جوانان و بانوان در شب‌های جمعه، محافل قرآنی و آموزشی، برپایی نشست های دینی، اجتماعی و فرهنگی برگزار می کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: