۰

افزایش اعدام فعالان شیعه عربستان در پنج سال اخیر

مقامات آل سعود در طول پنج سال گذشته از اعدام به عنوان یکی از ابزارهای سرکوب و خاموش کردن صدای مخالفان و معترضان فعالان عربستانی از جمله شیعیان استفاده می کند.
کد خبر: ۲۵۴۲۷۱
۰۸:۴۷ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، نقض حقوق بشر در پنج سال اخیر در عربستان افزایش یافته است، به طوری که در دوره «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در این مدت شمار زیادی از فعالان شیعه اعدام شدند.

این درحالی است که بسیاری از فعالان دیگر نیز به اعدام تهدید شدند. تعدادی از اعدام های اجرا شده در میان مخالفان و فعالان صلح طلب از جمله شیعیان بوده است. در طول پنج سال اخیر یعنی در دوره سلمان بن عبدالعزیز تعداد اعدام مخالفان و فعالان به مرز 800 نفر رسیده است.

به گزارش سازمان حقوق بشر اروپایی- عربستانی، این تعداد از اعدام ها ثبت شده است. اگرچه تعدادی از اعدام ها نیز بوده است که به ثبت نرسیده است و تعداد آنها مشخص نیست.

اعدام یکی از ابزارهای این رژیم برای خاموش کردن صدای معترضان و فعالان است که در چارچوب سیاست قتل وترساندن مردم بی گناه انجام می شود. ریاض دستکم 10 حکم اعدام علیه کودکان را اجرا کرده است. هیچ محاکمه عادلانه ای در حق آنها انجام نشده است.

سال 2019 میلادی، جهان در نتیجه یک فاجعه انسانی در عربستان بیدار شد. مقامات آل سعود 37 نفر از شهروندان عربستانی از جمله 33 شیعه را اعدام کردند. این خبر باعث واکنش شدید جهانی شد. به طوری که کمپین های بین المللی مخالفت با سرکوب در عربستان از طریق شبکه های مجازی به راه افتاد.

این 37 نفر شامل سه نفر بودند، گروه اول مشتمل بر 11 نفر از قطیف، احساء و مدینه منوره بودند که متهم به جاسوسی از سال 2013 میلادی شدند. گروه دوم مشتمل بر 18 نفر از استان قطیف بودند که به خاطر اعتراض به سیاست های دولت بازداشت و محکوم شدند و کروه سوم مشتمل بر شش نفر بودند که برای اتهامات کیفری محاکمه شدند.

وزارت کشور عربستان در سال 2017 میلادی چهار شیعه از استان قطیف به نام های «یوسف المشیخص»، «مهدی الصایغ»،«زاهر البصری» و «امجد آل امعیبد» را محکوم به اعدام کرد. آعدام آنها به دلیل مشارکت شان در حرکت های مردمی بود. اعلام این جنایت باعث شد تا رژیم سعودی با استفاده از آیات قرآنی برای مشروعیت بخشیدن به جنایت هایش تلاش کند. به طوری که آل سعود مدعی شد که" این فعالان اعدام شده از شیطان پیروی کردند و به اقدامات تروریستی دست زدند."

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: اعدام 47 عربستانی در دوم ژانویه 2016 میلادی و در راس آنها «شیخ نمر باقر النمر» پس از اعدام سال 2015 میلادی که 158 اعدام انجام شد، بزرگترین اعدام دسته جمعی بوده است.

انتهای پیام

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: