۰

لغو برنامه دیپلمات‌های اروپایی برای بازدید از سین‌کیانگ چین

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند برنامه دیدار از استان مسلمان نشین سین کیانگ در غرب دور چین لغو شده است.
کد خبر: ۲۵۴۱۳۷
۱۱:۳۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند برنامه دیدار از استان مسلمان نشین سین کیانگ در غرب دور چین لغو شده است.

قرار بود سفرای اتحادیه اروپا در چین از استان مسلمان نشین سین کیانگ دیدار کرده و وضعیت مسلمانان اویغور را بررسی نمایند. حالا منابع اروپایی می‌گویند چین به دلیل مخالفت با بازدید سفرا از زندان‌های این منطقه، کل سفر را لغو کرده است. چین به زندانی کردن یک میلیون مسلمان اویغور و بیگاری کشیدن از آنها متهم است. بی بی سی نیز ماه گذشته میلادی گزارشی مفصل از آزارهای جنسی و عقیم سازی زنان زندانی در سین کیانگ منتشر کرده بود. چین همچنین به دهه‌ها فشار بی‌امان بر اقلیت ترک تبار و مسلمان اویغور متهم است. پکن همه این اتهامات را رد کرده و می‌گوید از سال ۲۰۱۹ از سازمان ملل و شخصِ میشل باشله رییس نهاد حقوق بشری سازمان ملل برای دیدار از وضعیت سین کیانگ دعوت کرده است. تاکنون هیچ مقام یا مسئول بین ‌المللی نتوانسته وارد این استان مسلمان نشین شده و وضعیت اویغورها را از نزدیک ببیند.

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند از چین درخواست کرده بودند که با یک اویغور کمونیست که چین می‌گوید به دلیل جدایی‌طلبی از سال ۲۰۱۴ زندانی است، دیدار کنند که پکن با آن مخالفت کرده است. مذاکرات دو طرف ادامه دارد اما اروپایی‌ها می‌‎گویند بعید است چین راضی به این بازدید شود.

سفیر چین در اتحادیه اروپا می‌گوید همه چیز مهیای این دیدار بوده اما درخواست‌های غیرقابل برای دیدار با یک مجرم همه چیز را به هم ریخته است.

گفتنی است آمریکا از مخالفان سرسخت چین در موضوع آزادی بیان است و تولیداتی که زندانیان مسلمان تهیه می‌کنند را تحریم کرده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: